London-Shanghai endurance: MG Cyberster „Charging into the Future” Budapest
Az MG Cyberster egy elektromos roadster, melyet a SAIC Motor MG márkáján belül jelentetett meg idén (2023), sorozatgyártása még kicsit várat magára. De addig is! A 2021-ben bemutatott modell most London-Shanghai endurance kihíváson öregbíti brit örökségének és kínai tulajdonosainak jó hírnevét mind a hatótávolság, mind a megbízhatóság, mind pedig az innovativitás területén.
2023. október 19-én a Duna Autó MG szalonjába szerkesztőségünk is szíves meghívást kapott, az esemény pedig az MG Cyberster 10 ezer kilométeres London-Shanghai endurance vállalkozása, amelynek egyik magyarországi állomása a Duna Autó MG szalonja.
A bemutatott modell a sorozatgyártású modell egy előszériás változata, világosvörös, balkormányos változat. Dizájn tekintetében az MG Cyberster egy olyan jármű, mely a brit büszkeséget szem előtt tartva lett megalkotva: a hátsó lámpatestek az Egyesült Királyság zászlajának, az Union Jack-nek a mintáját viselik, a "Magic Eye" fényszóró pedig egy adaptív LED-mátrix fényszóró, számos adaptív szabályozási móddal a fényerő és a szórás tekintetében. A dizájn az MG hagyományaihoz is hű marad, hiszen hosszú motorházzal, alacsony orral és ívelt vonalakkal rendelkezik, amelyek a klasszikus roadsterekre oly jellemzőek. Azonban az autó modern vonalakat is magán hordoz, mint például az ollósan nyíló ajtók és a fejlett technológiai elemek, amelyek az autó jövőbe mutatását hangsúlyozzák.
Az MG az évfordulóját méltóképpen ünnepli a Cybersterrel, amely azt a célt szolgálja, hogy új lendületet adjon az angol roadstereknek és hű maradjon a hagyományokhoz. Az MG Cyberster, a gyártó 2024-es centenáriuma alkalmából, egy különleges hét hónapos utazásra indult Londonból Sanghajba. A világ első kereskedelmi forgalomban kapható kétüléses elektromos kabriója az Egyesült Királyságból indult útnak, majd Európán, a Közel-Keleten és Ázsián át haladva éri el célállomását. Az autót az adventure világból ismert Turner testvérek, Ross és Hugo Turner vezetik, akik már korábban is számos kihívást teljesítettek, például az Atlanti-óceán átevezését és a Grönland jégmezején való átkelést. A két testvér a világ felfedezését és az új technológia általi kalandokat népszerűsíti.
A Cyberster úttörő belső és külső dizájnjának, valamint a két elektromotoros autó technikai képességeinek bemutatása érdekében az út során számos márkakereskedésbe ellátogatnak, hogy az MG rajongók szerte a világon megismerhessék és kipróbálhassák az autót.
A túra 2024-ben Sanghajban ér véget, ezzel ünnepli az MG márka századik évfordulóját, amely eredetileg Oxfordban alakult Morris Garages néven és ma már világszerte ismert MG néven. Az MG márkáról tavalyi magyarországi megjelenése kapcsán itt írtunk.
Visszatérve az autóra, a sorozatgyártás várhatóan 2024-ben indul el és a SAIC Modular Scapable Platformján alapul három változatban. A legerősebb verzió két elektromotoros összkerékhajtással rendelkezik, amelynek teljesítménye 400 kW (536 LE) és 725 Nm nyomatékot ad le, 77 kWh-s akkumulátorral a CLTC besorolás szerint 580 km-es hatótávolságot kínál és 3,2 másodperces gyorsulást produkál 0-100 km/h viszonylatban. Mindez az elektromotorok csodája, melyekről többek között elektromos hajtás rovatunkban találhat egyre több olvasnivalót a kedves érdeklődő. Ezen kívül egy könnyebb hátsókerékhajtású változat is elérhető lesz, kisebb, 64 kWh-s akkumulátorral és 230 kW teljesítménnyel.
A sorozatgyártású MG Cyberster hossza 4,53 méter, súlya 1.850 és 2.210 kilogramm között lesz. Ezen kívül a három különböző változat lehetőséget kínál 200, 300 és a már említett 530 lóerős változat megvásárlására.
Az MG roadsterek mindig kétülésesek voltak és rendszerint hátul helyezkedett el a motor, ami sportos vezetést biztosított. A Cyberster azonban eltér ettől, a motor középen helyezkedik el és az elektromos hajtásnak köszönhetően különböző lehetőségeket (konfigurációkat) kínál. A Cyberster enyhe 3-500 kilogramm súlyprémiummal érkezik komolyabb riválisaihoz - Porsche 718 Boxster és a BMW Z4 – képest, de még egymotoros hátsókerék-hajtású formában is, 250 kW-ot ad le, ami a Z4-nek megfelelő 335 LE-nek felel meg, és körülbelül 4,6 másodperces 0-62 mérföld/óra sebességre elég. Az alváz „finomhangolását” az a Marco Fainello - a Ferrari FXX járműdinamikai mérnöke - felügyelte, aki Michael Schumacher mind az öt Ferrari-bajnoki címében részt vett. Fékek tekintetében, az MG állítása szerint a négydugattyús Brembók 100 kilométer per órás sebességről mindössze 33 méter alatt állítják meg a Cyberstert. A kormánykerék bal oldalán található KERS-stílusú lapát további regeneratív fékezést állít be három üzemmód között.
Amikor jövőre megérkezik elsőként az Egyesült Királyság kereskedőihez, várhatóan néhány ezer fonton belül lesz az ára a BMW Z4-hez képest, és jó két év múlva egy másik elektromos rivális – valószínűleg az akkumulátoros Porsche Boxster – is felbukkan.
Ezen következtetések alapján minden hozzávaló megvan az értékesítési sikerhez.
A Cyberster mögött álló tervezési filozófiáról az alábbi filmet tekinthetjük meg:
A Turner testvérek és az MG Cyberster útjának magyarországi és ausztriai szakasza pedig az alábbi videón található:
Forrás: MG