Kognitív Mobilitás Konferencia 2023 a Bosch szervezésében

Idén már második alkalommal rendezték meg az IEEE Kognitív Mobilitás Konferenciát a Bosch Budapest Innovációs Kampuszán október 19-20. között. A második alkalommal megrendezett konferencia olyan kérdésekre fókuszált, mint a közlekedés holisztikus megközelítése, a hatékonyabb és biztonságosabb közlekedési hálózat kialakítása, a mesterséges intelligencia bevonása és mindezek érdekében a különböző tudomány és szakterületek egymást gazdagító összefogásának lehetőségei.

Mi is az innováció? Mi különbözteti meg ezt a mostanság napi használatban lévő szót pl. a fejlesztéstől?

A fejlesztés azon változtatások sorozatát jelenti, amelyek egy már meglévő termék, szolgáltatás vagy folyamat továbbfejlesztését célozzák meg. A fejlesztés célja lehet a meglévő termékek vagy szolgáltatások jobbá tétele, azok teljesítményének javítása vagy a folyamatok hatékonyabbá tétele. Ezzel szemben az innováció a forradalmian új vagy radikálisan javított termékek, szolgáltatások vagy folyamatok létrehozását jelenti. Az innováció célja a teljesen új, a piacon még nem létező megoldások bevezetése vagy meglévő problémák új, hatékonyabb kezelése, alapvetően magasabb szintű újdonságot és radikális változást hoz az adott területen, a megszületendő új termék vagy szolgáltatás pedig teljesen új piacot vagy igényt hoz(hat) létre.

Az innovációhoz általában nagyobb kreativitás, kockázatvállalás és piaci újítás szükséges, fókuszában a radikális változások és a piaci áttörések állnak. Az innováció hosszabb ideig tartó, hosszabb távú elképzeléseket és beruházásokat igényel, projektjeit hosszabb ideig tartó tervezés és kutatás jellemzi. Kulcsszavai: forradalmi változás, radikális fejlesztés, új megoldások, hatékonyság, teljesítmény.


 

A Bosch, mint történelmi erő

Az 1886-ban alapított Robert Bosch Gmbh. idén 136 éves. Az alapító Robert Bosch innovatív szellemiségét azóta is tartó német nagyvállalat együtt fejlődött az autóiparral, a mai napig is világszerte vezető pozíciót foglal el az elektronika, gépjárműtechnológia és ipari technológia területén. A Bosch legfontosabb fejlesztései közé tartoznak: az elektromos indítómotor, az ABS-rendszerek, az ESP, a TCU, az ECU (elektronikus motormenedzsment), a Common Rail befecskendező-rendszer - tehát  „forradalmi” tekintetben az egyik legrégebbi, legrutinosabb és azóta is energiája teljében lévő szereplőről beszélünk.

Idén év elején beszéltünk róla, hogy a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Karán adták át a Bosch innovációs ökoszisztémájának részét képező Innovatív Járműtechnológiák Kompetencia Központot, melynek eszközei és szimulációs rendszerei egyedülállóak a hazai műszaki felsőoktatásban. A Kognitív Mobilitás konferencián a résztvevők testközelből megismerhették a magyarországi Bosch csoport, valamint a Bosch-BME Innovatív Járműtechnológiák Kompetencia Központ és a MouldTech Systems Kft. együttműködésében zajló izgalmas eTipo kutatás-fejlesztési projektet is.

„A Bosch vezető autóipari innovátorként elkötelezett a járművek és a közlekedés intelligens megoldásainak fejlesztése iránt, ezért örömmel vettünk részt szervezőként, előadóként és kiállítóként is a konferencián és adtunk teret a rendezvénynek a Bosch Budapest Innovációs Kampuszon. A Bosch kognitív mobilitáshoz kapcsolódó megoldásait már ma is több mint 50 autómárka használja világszerte: fontosnak tartjuk, hogy az akadémiai szektorral összefogva részt vegyünk a mobilitás jövőjének formálásában, melyre a Kognitív Mobiltás konferencia kiváló lehetőséget teremtett” – mondta el Kemler András, a Robert Bosch Kft. műszaki területekért és a telephely működéséért felelős ügyvezető igazgatója.
 

„Kognitív mobilitás”

A konferencia előadásai számos közlekedési témát érintettek, ezek megközelítése alapvetően a „kognitivitás” irányából történt. A "kognitív mobilitás" egy olyan új kifejezés, amely összekapcsolja a "kognitivitás" és a "mobilitás" fogalmakat - a kognitív folyamatok és a gépjárműves közlekedés kapcsolatát tárgyalja. Fókuszálva a gépjárműves és közösségi közlekedés egyes részterületeire azt kutatja, hogy az autóvezetők, illetve más közlekedők milyen mértékben képesek alkalmazkodni a változó közlekedési körülményekhez és válaszolni az úton felmerülő különféle, olykor nem is túl egyszerű helyzetekre. Képesség az információfeldolgozásra, képesség a szinte azonnali döntéshozatalra, a mentális fókusz megtartása, az önvezetés, a közlekedési információs és kommunikációs rendszerek (V2V, V2I, V2X, V2G…stb.), illetve a vezetéstámogató rendszerek a szereplői és egyben sarokpontjai ennek a fogalomkörnek.


 

A témakörök

A konferencia témakörei két nap során kilenc szekcióra (session), azokban pedig összesen 40 előadásra oszlottak. Az egymásba fonódó tudományterületek adta komplexitás miatt – a témák közül válogatva - az alábbi három csoportra osztva tekinthetőek át az olvasóink számára talán legrelevánsabb témakörök:

Energetika és hajtóműrendszerek:

  • Fenntartható hidrogén-benzin motor termodinamikai és emissziós tulajdonságainak becslése szimulációval.
  • Tüzelőanyag előállítása megújuló forrásokból alapvetően a metanol felhasználásával.
  • Mesterséges intelligencia alapú szimuláció különböző EGR üzemmódokhoz.

Elektromobilitás és hajtásláncok:

  • Az eTipo EV2 akkumulátor hűtésének vizsgálata.
  • Az eTipo sportautó új futóműfejlesztése.
  • Sebességprofil generálása az eTipo elektromos versenyautóhoz.

Közlekedésbiztonság és intelligens közlekedés:

  • A jövő autópályái közlekedési dugóinak vizsgálata.
  • Szemkövetéses vizsgálat, a sofőrök figyelme és a vizuális szmog.
  • Driving Experience Systems rendszerek elemzése kognitív szempontból.
  • A figyelem elterelésének és a kognitív tényezők szerepének vizsgálata a gyalogosok biztonságában.
  • Autonóm járművekhez „crowdsourcingból” (új szó!) származó neurális térképek vizsgálata.

A crowdsourcing lehetővé teszi a fejlesztők és innovátorok számára a költséghatékony megoldások keresését komplex feladatok teljesítésére. A crowdsourcing olyan innovatív megközelítés, amely során vállalatok, szervezetek vagy egyének hatalmas csoportok hatalmas tudásbázisát vonják be szolgáltatások, ötletek vagy tartalmak gyűjtésébe és létrehozásába. A közösség bölcsességének és sokszínűségének kihasználására irányuló módszer, amely lehetővé teszi a komplex problémák megoldását, az innováció elősegítését és a költséghatékony eredmények elérését. De nem csupán a kreativitást és az ügyfelek bevonását növeli, hanem egyben hűségesebb és elkötelezettebb vásárlói közönséget is teremt. (a Szerk.)

A konferencia során bemutatásra került az eTipo elektromos teszt-versenyautó második generációja, amely az 1950-es évek oldtimer dizájnját modern hajtáslánccal ötvözi. Ez az autó aktív résztvevője lesz hegyi pályákon zajló nemzetközi – old és young timer - autóversenyeknek is. A prototípus célja részt venni a legendás Pikes Peak hegyiversenyen, jelenleg az ehhez szükséges konfigurációt fejlesztik az autóban. Az autó egyedi tervezésű alkatrészekkel is rendelkezik, hogy a versenykörülményekhez jobban igazodjon. A projekt során szerzett tapasztalatok alapján továbbfejlesztik az autót és folytatják a kísérleteket, hogy még jobb teljesítményt érjenek el.

Az eTiporól itt olvasható bővebb anyag.

Az eseményen a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Mobility Lab-jének futurisztikus járműdizájn koncepciói is bemutatásra kerültek, melyek VR-technológiával gyakorlatilag is körbejárható virtuális valóságként jelentek meg a campus csarnokában.

A konferencia által kiemelt területek között szerepelt az okoscsomópontok szerepe. Ezek a közlekedési csomópontok valós időben érzékelik a különböző közlekedési szereplőket, ideértve a gyalogosokat, kerékpárosokat és rollereseket is és szabályozzák a forgalmat annak érdekében, hogy minimalizálják a torlódást. A témában már az Autótechnika Magazin is szaporodó cikksorozattal rendelkezik weboldalán

A konferencia rámutatott arra is, hogyan használhatják a gépi tanulást és mesterséges intelligenciát a közlekedésbiztonság javításához.
 

És ha már crowdsourcing!

A konferencia anyagából a Bosch innovatív gondolatiságának köszönhetően szerkesztőségünk is válogathat, így azokból szemezgetve a témakör izgalmas pontjait, illetve a kognitív mobilitás hozta számos új szakkifejezést feldolgozást követően, hamarosan az Autótechnika hasábjain is tárgyaljuk.


Tehát: folytatjuk!

A konferenciával kapcsolatosan az alábbi honlapon, a tárgyalt témakörök, előadások részletesebb áttekintése pedig a elérhetőségen lehetséges.


Forrás: Robert Bosch Gmbh.