Kognitív Mobilitás Konferencia 2023 a Bosch szervezésében
Idén már második alkalommal rendezték meg az IEEE Kognitív Mobilitás Konferenciát a Bosch Budapest Innovációs Kampuszán október 19-20. között. A második alkalommal megrendezett konferencia olyan kérdésekre fókuszált, mint a közlekedés holisztikus megközelítése, a hatékonyabb és biztonságosabb közlekedési hálózat kialakítása, a mesterséges intelligencia bevonása és mindezek érdekében a különböző tudomány és szakterületek egymást gazdagító összefogásának lehetőségei.
Mi is az innováció? Mi különbözteti meg ezt a mostanság napi használatban lévő szót pl. a fejlesztéstől?
A fejlesztés azon változtatások sorozatát jelenti, amelyek egy már meglévő termék, szolgáltatás vagy folyamat továbbfejlesztését célozzák meg. A fejlesztés célja lehet a meglévő termékek vagy szolgáltatások jobbá tétele, azok teljesítményének javítása vagy a folyamatok hatékonyabbá tétele. Ezzel szemben az innováció a forradalmian új vagy radikálisan javított termékek, szolgáltatások vagy folyamatok létrehozását jelenti. Az innováció célja a teljesen új, a piacon még nem létező megoldások bevezetése vagy meglévő problémák új, hatékonyabb kezelése, alapvetően magasabb szintű újdonságot és radikális változást hoz az adott területen, a megszületendő új termék vagy szolgáltatás pedig teljesen új piacot vagy igényt hoz(hat) létre.
Az innovációhoz általában nagyobb kreativitás, kockázatvállalás és piaci újítás szükséges, fókuszában a radikális változások és a piaci áttörések állnak. Az innováció hosszabb ideig tartó, hosszabb távú elképzeléseket és beruházásokat igényel, projektjeit hosszabb ideig tartó tervezés és kutatás jellemzi. Kulcsszavai: forradalmi változás, radikális fejlesztés, új megoldások, hatékonyság, teljesítmény.
A Bosch, mint történelmi erő
Az 1886-ban alapított Robert Bosch Gmbh. idén 136 éves. Az alapító Robert Bosch innovatív szellemiségét azóta is tartó német nagyvállalat együtt fejlődött az autóiparral, a mai napig is világszerte vezető pozíciót foglal el az elektronika, gépjárműtechnológia és ipari technológia területén. A Bosch legfontosabb fejlesztései közé tartoznak: az elektromos indítómotor, az ABS-rendszerek, az ESP, a TCU, az ECU (elektronikus motormenedzsment), a Common Rail befecskendező-rendszer - tehát „forradalmi” tekintetben az egyik legrégebbi, legrutinosabb és azóta is energiája teljében lévő szereplőről beszélünk.
Idén év elején beszéltünk róla, hogy a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Karán adták át a Bosch innovációs ökoszisztémájának részét képező Innovatív Járműtechnológiák Kompetencia Központot, melynek eszközei és szimulációs rendszerei egyedülállóak a hazai műszaki felsőoktatásban. A Kognitív Mobilitás konferencián a résztvevők testközelből megismerhették a magyarországi Bosch csoport, valamint a Bosch-BME Innovatív Járműtechnológiák Kompetencia Központ és a MouldTech Systems Kft. együttműködésében zajló izgalmas eTipo kutatás-fejlesztési projektet is.
„A Bosch vezető autóipari innovátorként elkötelezett a járművek és a közlekedés intelligens megoldásainak fejlesztése iránt, ezért örömmel vettünk részt szervezőként, előadóként és kiállítóként is a konferencián és adtunk teret a rendezvénynek a Bosch Budapest Innovációs Kampuszon. A Bosch kognitív mobilitáshoz kapcsolódó megoldásait már ma is több mint 50 autómárka használja világszerte: fontosnak tartjuk, hogy az akadémiai szektorral összefogva részt vegyünk a mobilitás jövőjének formálásában, melyre a Kognitív Mobiltás konferencia kiváló lehetőséget teremtett” – mondta el Kemler András, a Robert Bosch Kft. műszaki területekért és a telephely működéséért felelős ügyvezető igazgatója.
„Kognitív mobilitás”
A konferencia előadásai számos közlekedési témát érintettek, ezek megközelítése alapvetően a „kognitivitás” irányából történt. A "kognitív mobilitás" egy olyan új kifejezés, amely összekapcsolja a "kognitivitás" és a "mobilitás" fogalmakat - a kognitív folyamatok és a gépjárműves közlekedés kapcsolatát tárgyalja. Fókuszálva a gépjárműves és közösségi közlekedés egyes részterületeire azt kutatja, hogy az autóvezetők, illetve más közlekedők milyen mértékben képesek alkalmazkodni a változó közlekedési körülményekhez és válaszolni az úton felmerülő különféle, olykor nem is túl egyszerű helyzetekre. Képesség az információfeldolgozásra, képesség a szinte azonnali döntéshozatalra, a mentális fókusz megtartása, az önvezetés, a közlekedési információs és kommunikációs rendszerek (V2V, V2I, V2X, V2G…stb.), illetve a vezetéstámogató rendszerek a szereplői és egyben sarokpontjai ennek a fogalomkörnek.
A témakörök
A konferencia témakörei két nap során kilenc szekcióra (session), azokban pedig összesen 40 előadásra oszlottak. Az egymásba fonódó tudományterületek adta komplexitás miatt – a témák közül válogatva - az alábbi három csoportra osztva tekinthetőek át az olvasóink számára talán legrelevánsabb témakörök:
Energetika és hajtóműrendszerek:
- Fenntartható hidrogén-benzin motor termodinamikai és emissziós tulajdonságainak becslése szimulációval.
- Tüzelőanyag előállítása megújuló forrásokból alapvetően a metanol felhasználásával.
- Mesterséges intelligencia alapú szimuláció különböző EGR üzemmódokhoz.
Elektromobilitás és hajtásláncok:
- Az eTipo EV2 akkumulátor hűtésének vizsgálata.
- Az eTipo sportautó új futóműfejlesztése.
- Sebességprofil generálása az eTipo elektromos versenyautóhoz.
Közlekedésbiztonság és intelligens közlekedés:
- A jövő autópályái közlekedési dugóinak vizsgálata.
- Szemkövetéses vizsgálat, a sofőrök figyelme és a vizuális szmog.
- Driving Experience Systems rendszerek elemzése kognitív szempontból.
- A figyelem elterelésének és a kognitív tényezők szerepének vizsgálata a gyalogosok biztonságában.
- Autonóm járművekhez „crowdsourcingból” (új szó!) származó neurális térképek vizsgálata.
A crowdsourcing lehetővé teszi a fejlesztők és innovátorok számára a költséghatékony megoldások keresését komplex feladatok teljesítésére. A crowdsourcing olyan innovatív megközelítés, amely során vállalatok, szervezetek vagy egyének hatalmas csoportok hatalmas tudásbázisát vonják be szolgáltatások, ötletek vagy tartalmak gyűjtésébe és létrehozásába. A közösség bölcsességének és sokszínűségének kihasználására irányuló módszer, amely lehetővé teszi a komplex problémák megoldását, az innováció elősegítését és a költséghatékony eredmények elérését. De nem csupán a kreativitást és az ügyfelek bevonását növeli, hanem egyben hűségesebb és elkötelezettebb vásárlói közönséget is teremt. (a Szerk.)
A konferencia során bemutatásra került az eTipo elektromos teszt-versenyautó második generációja, amely az 1950-es évek oldtimer dizájnját modern hajtáslánccal ötvözi. Ez az autó aktív résztvevője lesz hegyi pályákon zajló nemzetközi – old és young timer - autóversenyeknek is. A prototípus célja részt venni a legendás Pikes Peak hegyiversenyen, jelenleg az ehhez szükséges konfigurációt fejlesztik az autóban. Az autó egyedi tervezésű alkatrészekkel is rendelkezik, hogy a versenykörülményekhez jobban igazodjon. A projekt során szerzett tapasztalatok alapján továbbfejlesztik az autót és folytatják a kísérleteket, hogy még jobb teljesítményt érjenek el.
Az eTiporól itt olvasható bővebb anyag.
Az eseményen a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Mobility Lab-jének futurisztikus járműdizájn koncepciói is bemutatásra kerültek, melyek VR-technológiával gyakorlatilag is körbejárható virtuális valóságként jelentek meg a campus csarnokában.
A konferencia által kiemelt területek között szerepelt az okoscsomópontok szerepe. Ezek a közlekedési csomópontok valós időben érzékelik a különböző közlekedési szereplőket, ideértve a gyalogosokat, kerékpárosokat és rollereseket is és szabályozzák a forgalmat annak érdekében, hogy minimalizálják a torlódást. A témában már az Autótechnika Magazin is szaporodó cikksorozattal rendelkezik weboldalán.
A konferencia rámutatott arra is, hogyan használhatják a gépi tanulást és mesterséges intelligenciát a közlekedésbiztonság javításához.
És ha már crowdsourcing!
A konferencia anyagából a Bosch innovatív gondolatiságának köszönhetően szerkesztőségünk is válogathat, így azokból szemezgetve a témakör izgalmas pontjait, illetve a kognitív mobilitás hozta számos új szakkifejezést feldolgozást követően, hamarosan az Autótechnika hasábjain is tárgyaljuk.
Tehát: folytatjuk!
A konferenciával kapcsolatosan az alábbi honlapon, a tárgyalt témakörök, előadások részletesebb áttekintése pedig a elérhetőségen lehetséges.
Forrás: Robert Bosch Gmbh.