Nagyok együttműködése nagy innovációk érdekében
Az egyetemek és a vállalatok közötti együttműködésnek hosszú története van, különösen a kutatás-fejlesztés és innováció területén. Az ilyen együttműködések lehetővé teszik az egyetemek számára, hogy kutatásaikat valódi problémák megoldására összpontosítsák, miközben a vállalatok számára lehetőség az innováció előmozdítására és az új technológiák tesztelésére, bevezetésére.
Az egyetemek és a vállalatok közötti együttműködésnek az innováció előmozdítására irányuló számos módja van, melyek közül a leggyakoribbak:
- Kutatási projektek: lehetővé teszik az egyetemek számára, hogy kutatási eredményeiket alkalmazott kutatássá alakítsák, amelyek célja az ipar számára releváns problémák megoldása. A vállalatok számára lehetőséget nyújtanak az új technológiák fejlesztésére és az innováció előmozdítására.
- Hallgatók bevonása a fejlesztésekbe: az egyetemek számos olyan programot kínálnak, amelyek lehetővé teszik a hallgatók számára, hogy részt vegyenek az egyes vállalatok kutatási projektjeiben. Ezek a programok lehetővé teszik a hallgatók számára, hogy értékes tapasztalatokat szerezzenek valódi innovációs projektekben és környezetben.
- Kutatási létesítmények megosztása: az egyetemeknek és a vállalatoknak lehetősége van kutatási létesítményeik megosztására is. Ez lehetővé teszi az egyetemek számára, hogy valós innovációs térben dolgozzanak, a vállalatok számára pedig jóval nagyobb arányban biztosított az egyetemi hallgatók mindennapjaiban való jelenlét.
Az egyetemek és a vállalatok közötti együttműködésnek a kutatás-fejlesztés-innováció (K+F+I) területén számos előnye van. Az egyetemek által végzett kutatások és az ezekből származó eredmények lehetőséget nyújtanak a vállalatoknak arra, hogy új megoldásokat találjanak az iparban előforduló problémákra. A közös innovációs munka emellett a hallgatók számára lehetőséget nyújt az iparban való elhelyezkedés konkrét tervezésére közösen a majdani célvállalatokkal, amelyek természetesen szintén keresik a tehetséges szakemberek megtalálásának és megnyerésének módjait. Az innovációs központok egy harmadik szereplője az üzleti közösségek (megrendelők) számára is fontos szerepet játszanak az innovációs központok az együttműködési ötletek és azokból kinövő projektek megosztása szempontjából. Mint láthatjuk, ezek a központok lehetővé teszik a sokszereplős szakmai hálózatok kialakítását, a kutatók és az üzleti vezetők találkozását, az új ötletek és technológiák megosztását és segítenek a vállalkozásoknak is új piacokat és üzleti lehetőségeket keresni.
2023. március 29-én a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Karán ünnepélyes átadásra került a Bosch innovációs ökoszisztémájának részét képező Innovatív Járműtechnológiák Kompetencia Központ – az eseményre szerkesztőségünk is szíves meghívást kapott. A hazai Bosch csoport közel 15 éve működik együtt a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemmel, a most átadott Kompetencia Központ újabb mérföldkő a közös úton. Az új Kompetencia Központ célja olyan K+F+I projektek megvalósítása, amelyek az elektromobilitás jövőjét szolgálják és az innovatív ipari gyakorlatba is átültethetők.
Az innovációs központok különböző formában jelenhetnek meg, kinézetük, funkcióik és szolgáltatásaik változóak lehetnek, olyan intézmények, amelyek konkrétan már a fejlesztéshez szükséges kézzel fogható infrastruktúrát adják. Az innovációs központokban általában találhatóak kutatólaboratóriumok, oktatási és konferencialétesítmények, prototípus-készítésre és tesztelésre szolgáló műhelyek, kreatív műhelyek és eszközök, valamint számos egyéb erőforrás (mérőlabor, szerszámzat, tesztlaborok etc.) amelyek elősegítik a fejlesztési tevékenységek sikeres végzését.
Az új központ eszközei és szimulációs rendszerei egyedülállóak a hazai műszaki felsőoktatásban. Segítségükkel a hallgatók az elmélet mellett naprakész gyakorlati tudásra tehetnek szert, illeszkedve a hazai és nemzetközi iparági trendekhez, igényekhez. A Műegyetem kampuszán megvalósult fejlesztés évente 60-80 egyetemi hallgató mellett a kar oktatói számára is korszerű teret biztosít szakmai munkájuk, önfejlesztésük támogatásához, tudományos fokozataik további mérföldköveinek eléréséhez.
„A Bosch hosszú távú stratégiájának része a felsőoktatás és az ipari kutatás-fejlesztés kapcsolatának erősítése egy egyedülálló innovációs ökoszisztéma kiépítésével. Fontosnak tartjuk, hogy az akadémiai szektorral összefogva részt vegyünk az innovációs iparág formálásában és aktív partnerként hozzájáruljunk az új mérnökgenerációk képzéséhez. Hiszünk benne, hogy közösen még hatékonyabban tudunk előre lépni a jövő kihívásainak megoldásában” – fogalmazott Kemler András, a Robert Bosch Kft. műszaki területekért és a telephely működéséért felelős ügyvezető igazgatója.
A hatótávolság növelése, az akkumulátortechnológia, a hőkezelés, hogy csak néhányat említsünk az elektromos hajtásláncokkal és platformjaikkal kapcsolatos megoldandó feladatok közül, melyek aktuális állása heti téma itt az Autótechnika hasábjain is. Emiatt különösen szerencsés helyzetben lehetünk, hogy a járműtechnológia egyik zászlóshajója a Bosch, éppen nálunk Magyarországon, azon belül is Budapesten „létesített támaszpontot” műszaki felsőoktatásunk legrégebbi és ma is legpatinásabb egyetemünk falai között.
A Műegyetem Innovatív Járműtechnológiák Kompetencia Központ tevékenysége az elektromos járművek hajtásláncainak fejlesztésére fókuszál. Az új központban a BME és a Bosch szakemberei olyan szimulációs- és tesztkörnyezetben dolgozhatnak, ahol az elektromos hajtáslánc, illetve részegységeinek működését az egyes hibrid üzemmódokat és részüzemmódokat az eddigieknél pontosabban tudják modellezni, így finomítani, optimalizálni azokat. A cél, hogy az elektromos hajtásláncok hatásfoka javuljon, a hatótávok növekedjenek, a rendelkezésre álló akkukapacitás, az akkumulátor hűtési szükséglete és az energiafogyasztás pontosabban előre jelezhető és megvalósítható legyen. Így az általános felhasználói cél, azaz a elektromos járművek minél gyorsabb és komfortosabb töltése és az úticélhoz a megszokott időtartamon belül való eljutás az elektromos vonalon is tervezhetőbbé, kiszámíthatóbbá válhasson a jövőben – pont úgy, ahogy a fosszilis világban eddig megszoktuk és alapigényként támasztjuk.
„A technológiavezető iparvállalatokkal való aktív és sokszintű együttműködés a valódi kihívásokat megoldani tudó mérnökök képzésének egyik kulcsa. Az ipari kutatási megbízások révén az egyetemi oktatók a hallgatókkal és a mérnökökkel közösen vesznek részt a kutatási kérdések megválaszolásában és első kézből megszerzett tapasztalat kerül átadásra az oktatás során.” – emelte ki Dr. Zöldy Máté DSc., a BME MSc Járműmérnök Szakbizottság vezetője.
A Bosch és a BME közötti együttműködés keretében egy új, mintegy 350 négyzetméteres, az oktatási-kutatási munkát szolgáló, modern szemléletben megálmodott irodatér is létesült a Kompetencia Központ részeként. A korszerű kollaboratív teret a Bosch által bevezetett New Way of Working koncepció jegyében alakították ki. A "kollaboratív tér" egy olyan hely vagy környezet, amely lehetővé teszi az emberek számára, hogy együttműködjenek, közösen dolgozzanak és megosszák az ötleteiket és tudásukat. Ez lehet fizikai tér, például egy közös munkaterület vagy laboratórium, vagy virtuális tér, például egy online platform vagy közösségi hálózat. Előnyei közé tartozik, hogy ösztönzi az innovációt és a kreativitást, elősegíti az új ötletek létrehozását és lehetővé teszi a tudásmegosztást és az együttműködést; a különböző szakmai hátterű emberek együttműködése a kollaboratív térben segíti a problémamegoldást és az eredmények fokozását. A kialakított kollaboratív térben „Open office” elrendezést, „ház a házban” tárgyalókat, elmélyülést támogató, hangszigetelt könyvtárszobát, valamint közösségi, étkezési és együttműködési térként egyaránt funkcionáló „work café”-t hoztak létre az inspiratív környezet érdekében.
Az új Kompetencia Központ egyik különleges projektjeként egy oldtimer stílusú tesztautót – mely nagyban hajaz egy ismert 30’ Auto Union modellre (a Szerk.) - is a kutatás-fejlesztés szolgálatába állítanak, melybe a mai kor legkorszerűbb technológiáit építik be. A különleges tesztjármű elektromos hajtásláncának összetevői modulárisan cserélhetők és valós működés közben tesztelhetők lesznek. A különböző elektromos komponensek pontosabb mérése lehetővé teszi a hajtáslánc működésének, melegedésének és hatótávolságának optimalizálását. A pontosabb mérések segítségével a rendszerek és egyes alrendszerek hatékonysága javítható és az alkatrészek pontosabb, megbízhatóbb működése érhető el. Ezáltal a járművek összességében hatékonyabbá válnak, megbízhatóságuk, élettartamuk növelhető – ami a cél.
A tesztjárművel digitális adatgyűjtésre nemcsak az új Kompetencia Központ tesztlaborjának görgős tesztpadján, hanem valós körülmények között a ZalaZone tesztpályán, sőt ambíció, hogy a világ egyik legismertebb korhű nemzetközi autóversenyén is sor kerüljön. A futamok során a régi-új autócsoda folyamatos telemetriai mérési adatokkal járul majd hozzá a jövő elektromos autózásának fejlődéséhez, valamint a Bosch részegységek és rendszerek optimalizálásához.
Forrás: boschmediaservice.hu