Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2021. május | Olvasson bele!

Az önvezető autózás kommunikációs alapjai



Az önvezető autó koncepciója egyre közelebb kerül a megvalósíthatósághoz. A korábbi cél az volt, hogy 2020-ig az autók képesek legyenek kommunikálni egymással és figyelmeztetni a sofőröket az előttünk álló közúti veszélyekre. Mondhatjuk, hogy a célkitűzés megvalósult, de ahogy az ilyenkor lenni szokott, jelenleg még elenyészően kis része az ilyen tudással felvértezett gépkocsi a világ autóforgalmának. Az önvezető autózás közlekedésbiztonságra gyakorolt pozitív hatása várhatóan erősebb lesz, mint a jelenleg már jól ismert és használt járműbiztonsági rendszereké, amelyeket járműveink fedélzetén megszokhattunk, hiszen ezek nem igazán prediktívek. A dolgok internete (IoT), a mesterséges intelligencia (AI) és a felhőalkalmazások (Cloud) a járművek részévé válnak és egyre meggyőzőbb példákat szolgáltatnak létjogosultságukra. Az alábbi cikkben láthatjuk, hogy a dolgok internete, a felhőalkalmazások, valamint a mesterséges intelligencia hatékony és biztonságos megoldást nyújtanak több kommunikációs rendszer egymást átfedő működése esetén. A tapasztalatok feldolgozása és az azokból levont következtetések alapján a közúti balesetek több mint 80%-a elkerülhető lenne a fejlett járműkapcsolatok kialakításával. Láthatjuk, hogy eddigi kétségeink megroppanóban vannak.

MI A JÁRMŰ-JÁRMŰ (V2V) KOMMUNIKÁCIÓ?

A V2V egy olyan kommunikációs technológia, amely megkönnyíti a gépjárműforgalom optimalizálását és a balesetek elkerülését. A járművek VANET- (Vehicular Ad hoc Network) hálózatokat használnak, amelyekben a járművek kommunikálnak egymással és információkat osztanak meg menetütemükről, forgalmi magatartásukról. Az információk tartalmazzák többek között a sebességet, a földrajzi helyzetet, a fékezési, illetve kitérő manővereket, valamint a haladási irányt. Ennek a technológiának az a jelentősége, hogy javítja az utazás biztonságát azáltal, hogy már az előtt figyelmeztetésekkel, riasztásokkal szolgál, mielőtt a sofőr egyáltalán érzékeli, meglátja a problémás forgalmi helyzetet.



A teljes cikk az előfizetőinknek érhető el.
Ha Ön már rendelkezik előfizetéssel a megtekintéshez kérjük, jelentkezzen be.
Szeretne előfizetni? Itt megteheti.
hirdetés

hirdetés