Győzött az önvezetés a bíróságon
Az önvezető autókkal és a robotokkal kapcsolatosan a bürokrácia azért „nem rajong” a teljes autonómiáért, mert „baleset esetén nincs kit felelősségre vonni” – hát dehogy nincs: „A végső felelősség még így is az emberé.” – mondta ki egy kaliforniai bíróság, precens értékű ítéletet hozva az önvezető dilemma kérdésében. A helyszín természetesen és nyilván Amerika. Az esküdtszék a Tesla pártjára állt egy polgári perben, amely szerint a Tesla Autopilot szoftvere volt a hibás egy végzetes kaliforniai balesetért. Riverside megye bíróságának döntése precedenst teremthet az autonóm vagy félig autonóm járművekkel kapcsolatos felelősségi ügyek terén. De nézzük mi történt!
A Tesla fontos győzelmet aratott az Egyesült Államokban Autopilot rendszerével kapcsolatos jogi perben. Az ügyben azt állították, hogy az Autopilot vezető asszisztens funkciója hibás volt és halálos balesetet okozott. Az ítélet szerint azonban a Tesla nem volt felelős a balesetért és az esküdtszék szerint a sofőr végső felelőssége az autó irányítása.
Az ügyben egy tragikus baleset kapcsán zajlott a per, ahol a Tesla Model 3 autó lesodródott az útról, nekicsapódott egy fának, majd kigyulladt. A sofőr meghalt és két utasa súlyos sérüléseket szenvedett. A Tesla elleni perben a család 400 millió dollár kártérítést követelt, azt állítva, hogy az Autopilot rendszer hibásan működött és ez okozta a tragédiát. A Tesla viszont tagadta a felelősségét és azt állította, hogy a sofőr alkoholt fogyasztott a baleset előtt, valamint nem volt egyértelmű, hogy az Autopilot be volt-e kapcsolva a baleset idején, vagy sem.
Az esküdtszék végül úgy döntött, hogy a Tesla autójában nem volt azonosítható műszaki hiba a tragikus baleset idején, így a végső felelősség a sofőrre hárul. Ez a második nagy győzelem volt idén a Tesla számára hasonló jogi ügyekben, amelyek az Autopilot rendszerrel kapcsolatosak.
Az ítélet azt is jelzi, hogy az Autopilot technológia miatt folyamatban lévő jogi eljárások eredményei dönthetik el, hogy az autonóm vagy félig autonóm járművek felelőssége hogyan fog alakulni a jövőben. Az ügy emellett azt is hangsúlyozza, hogy az autózás során a sofőrnek mindig van végső felelőssége és az önvezető technológiák sem mentesítik őket ettől a felelősségtől. Ezt a témát pár éve már mi is pedzegettük itt az Autótechnika hasábjain.
Az Autopilot technológiával kapcsolatos jogi ügyek továbbra is komoly kihívást jelentenek a Tesla és más autógyártók számára. A jogi döntések mellett szabályozási intézkedések is szükségesek lehetnek ezen a területen. De nyilván itt a téma nem áll meg.
Forrás: repairerdrivennews.com, reuters.com