Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2021. augusztus | Olvasson bele!

Az önvezető autó egy pilóta szemével

hirdetés

„A repülőgépek robotpilótája jobban hasonlít a Tesla Autopilot rendszeréhez, mint azt bárki gondolná.” – írta az insideevs.com weboldalon a nemrég történt TESLA baleset utórezgéseit kommentáló cikkében az az amerikai pilóta, akinek 15 000 óra repülési ideje van és emellett egy Tesla Model Y elektromos autó boldog tulajdonosa is. Brock Booher munkájának jelentős részében robotpilóta segítségét is igénybe veszi, azonban kifejti, hogy annak üzemeltetése külön tanulandó.

Ha automatizálást alkalmazunk egy rendszerben, akkor igaz több dologban tehermentesít, de egyben új feladatokat is ad, tehát attól még a munka nem szűnik meg, a vezető nem dőlhet hátra. „A vezetőről mindig joggal feltételezhető és elvárható, hogy ő irányítja a járművet.” – írja rigorózus és koránt sem alaptalan intelmeit a tapasztalt pilóta.

Három fontos dolgot kell felismerni a gépjárművekben is immár feltörekvőben lévő technológiával kapcsolatban:

  • a robotpilóta végső soron nem felelős a jármű működéséért.
  • a robotpilóta csökkentheti a járművezetők munkaterhelését, javíthatja a helyzetfelismerést és csökkentheti a kockázatokat, de új feladatokat is ad a vezetőknek.
  • a robotpilótával szerelt járművek gyártóinak gondolniuk kell a robotpilóták üzemeltetési kultúrájának alakításában elfoglalt helyük, szerepük adta felelősségre is, azaz erősíteni kell a vonatkozó tanfolyamok, felkészítések előre mozdítását.

Véleménye szerint a jövőben az önvezető autóknál sem várható nagyon más szabályozás, illetve felelősségre vonás, mint az a kereskedelmi pilóták esetében kialakult. A hatóság baleset esetén vizsgálni fogja, és adott esetben felelősségre is vonja a vezetőt a gépjármű kezelőszerveinek - beleértve a robotpilótát is - megfelelő kezeléséért a baleset bekövetkezésekor.

hirdetés

Az robotpilótának vannak előnyei, de nem tökéletes. Időnként, amikor nem a várt módon működik a repülőgépen, az automatizálás fejlett képessége ellenére a pilóták soha nem bíznak teljesen az automatizálásban, folytonosan ott van az emberi kontroll. Ez a hozzáállás sok balesetet megelőzött és sok életet mentett meg a múltban, és a jövőben is ez szükséges ahhoz, hogy ezt a technikát biztonsággal használni lehessen. „A robotpilóta bekapcsolása mentesít a fizikai feladatoktól, csökkenti a munkaterhelést, csökkenti a fáradtságot. Ezenkívül lehetővé teszi más információk befogadását, ami növeli a helyzetfelismerésemet és segít jobb döntéseket hozni.” – osztja meg tapasztalatait Booher.

Ha a robotpilóta a vezető eddigi alapvető feladatait látja el, a sáv tartását és az előtte haladó jármű mögötti követési távolság tartását, akkor a vezető más kockázatokra is összpontosíthat - például a körülötte történő eseményekre. A csökkentett terhelés és a fokozott helyzetfelismerés révén a járművezetők jobban képesek felismerni a kockázatokat és csökkenteni azokat. A megfelelően használt automatizálás csökkenti a kockázatokat és segít elkerülni a baleseteket.

Booher a robotpilóta kezelésének elsajátítását idézve munka és tanulásigényes időszakot vetít a majdani sofőrök elé: „több ezer oldalnyi információ található a kézikönyveimben a robotpilóták megfelelő működéséről, kezelőfelületéről és alkalmazásáról. Olyan műszaki információkat, irányelveket és eljárásokat tartalmaznak, amelyekre ki kellett képeznem magam, és prezentálnom kellett a megszerzett ismereteimet és készségeimet, mielőtt szabadon használhattam volna a járművet, ráadásul utasokkal.” – emlékezett a pilóta.

A tapasztalt pilóta meglátásait – egyben intelmeit - az alábbi relatíve egyszerű pontokban foglalja össze, melyek segíthetik a technológia kihasználását és a jármű feletti kontroll megtartását:

  • a vezetőnek meg kell győződnie arról, hogy az automatika megfelelően be van kapcsolva és a várt módon működik.
  • a vezetőnek figyelnie kell az automatikát, hogy megbizonyosodjon arról, hogy az megfelelően teljesíti a kívánt feladatokat.
  • a vezetőnek bármikor képesnek kell lennie beavatkoznia, ha az automatika nem a kívánt vagy várt módon működik.
  • a vezetőnek ellenőriznie kell, hogy a kijelzőn a megfelelő szimbólumok jelennek -e meg, és hogy a robotpilóta valóban a kívánt és elvárt módon vezeti a járművet. Figyelnie kell a visszajelzéseket és kezelőszerveket - ebbe akár a kerék megfelelő nyomásértéke is beletartozik - hogy biztosítsa a várt teljesítményt.
  • a vezetőnek azonnal közbe kell lépnie, ha az automatika nem reagál a változásokra vagy a közelgő veszélyekre, ha rálép a fékre, vagy egyszerűen átveszi a kormányt, vagy mindkettőt.

Van egy régi vicc a pilóták között: „A jövőben a repülőgépekhez csak egy pilóta és egy kutya szükséges. A pilóta azért van, hogy figyelje a robotpilótát, a kutya pedig azért, hogy a pilótát.” Egy nap talán eljutunk idáig, de addig is emlékeznünk kell arra, hogy vezetőként végső soron mi vagyunk a felelősek a jármű biztonságos viselkedéséért. Használhatjuk az automatizálást a vezetési kockázatok jobb kezelésére, és megtaníthatjuk magunkat az automatika megfelelő használatára.


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés