Az első 911 hibrid
992.2 GTS – így hívják a 911 széria első hibrid tagját. Csattanós mondatként nem találtunk semmi frappánsat, így tovább lépünk. A 911 992.2 GTS célja a sportos teljesítmény és a mindennapi praktikum kombinálása, kiemelkedő dinamizmus, precíz kezelhetőség és erőteljes motor. És ahogy már bő három éve a „prémium touring gyártók” - azaz akik termékei kiváló minőségűek, nagy teljesítményűek és luxuskategóriásak – új vonalat nyitottak a hibridizációt kihasználva, a Porschénál is az új hibrid változat tovább növeli a teljesítményt és hatékonyságot, miközben fenntartja a 911 ikonikus karakterét.
A 992.2 GTS felépítése a Porsche ikonikus 911 platformján alapul, melyet könnyű, mégis erős anyagok, például alumínium és kompozit anyagok felhasználásával építenek. A hibrid hajtáslánccal új elemek kerültek a rendszerbe, mint például a 40 kW-os elektromos motor és az 1,9 kWh-s akkumulátor. A 40 kW-os elektromotort 8-sebességes duplakuplungos (DCT) sebességváltóval integrálták, amely 150 Nm nyomatékot biztosít. A hibrid rendszer akkumulátorának üzemi feszültsége 400 V és 1,9 kWh energiát képes tárolni. Mérete és súlya megegyezik a hagyományos 12 V-os indítóakkumulátoréval!
A GTS modellek különböző üzemmódokat kínálnak, mint például a Normal, Sport és Sport Plus módok, amelyek a vezetési élményt és a jármű reakcióit az adott menetkörülményekhez igazítják. Az E-turbó feltöltő a kompresszor- és a turbina kerekek közé integrált elektromotorral szabályozza a kompresszor fordulatszámát, kiküszöbölve a turbó késleltetését – azaz turbólyukat – ami által lehetővé teszi az egyenletes feltöltést minden részüzemmódban, egyetlen turbófeltöltő használatával.
Az E-turbó feltöltő kompresszora és turbinája közé egy elektromotort integrálnak. Ez az elektromotor szabályozza a kompresszor fordulatszámát, így a turbófeltöltő gyorsabban reagál a gázpedál felől érkező parancsjelekre gázreakciója gyorsabb, így csökkentve a turbólyukat. Az elektromotor képes azonnal felpörgetni a kompresszort, amikor a vezető hirtelen gázt ad. Ez biztosítja, hogy a motor azonnal megfelelő mennyiségű levegőt kapjon, ami azonnali teljesítménynövekedést eredményez. Az elektromotor és vezérlője segítségével a kompresszor fordulatszáma pontosan szabályozható, ami lehetővé teszi az egyenletes és folyamatos levegőellátást a motor számára. Energiavisszanyerési funkciója a turbina forgásából következőn generátor üzemmódon keresztül valósul meg.
Az új 3,6 literes, hathengeres boxermotor az E-turbó rendszerrel 485 lóerőt és 570 Nm nyomatékot képes leadni. Elektromos rásegítéssel a teljes rendszerteljesítmény 541 lóerő és 610 Nm nyomaték, ami jelentős teljesítménynövekedést jelent az előző modellhez képest. Az autó gyorsulási ideje 0-100 km/órára mindössze 3,0 másodperc, végsebessége pedig 312 km/óra.
A Porsche korábbi versenyautókból származó technológiákat alkalmazott, mint például a 919 LMP1 hibrid versenyautóból származó a BMW „turbocompound” rendszeréhez merőben hasonló ERS kipufogógáz-energia visszanyerő rendszert:
A BMW turbocompound rendszere és a Porsche kipufogógáz-energia visszanyerési rendszere (ERS) hasonló alapelveken alapulnak, mivel mindkettő célja a kipufogógázok energiájának visszanyerése és újrahasznosítása, de néhány fontos különbség van közöttük. A BMW turbocompound rendszer egy továbbfejlesztett turbófeltöltő rendszer, amely két egymásra épülő turbófeltöltőt használ. A második turbófeltöltő nemcsak a motor levegőellátását javítja, hanem közvetlenül mechanikai energiát is visszanyer a kipufogógázokból. Ez a rendszer általában nagy teljesítményű dízelmotorokban található meg és a célja az, hogy növelje a motor hatékonyságát és teljesítményét. A Porsche ERS rendszere viszont kifejezetten versenyautókhoz és hibrid rendszerekhez lett fejlesztve. A 919 LMP1 hibrid versenyautóban használt ERS rendszer egy BLDC motoros (Brushless DC) turbinát alkalmaz, amely elektronikus kommutációval működik, a kipufogógázok energiáját mechanikai energiává alakítja, majd ezt az energiát elektromos energiává konvertálják. Ez a motor akár 11 kW energiát is képes visszanyerni, amit a hibrid akkumulátor tárol.
Visszatérve Porschénkra, amikor a vezető a Sport Plus módra kapcsol, az E-turbó azonnal alkalmazkodik a dinamikusabb vezetési stílushoz. Az elektromotor azonnal felpörgeti a kompresszort, biztosítva, hogy a motor azonnal maximális levegőt kapjon, így az autó gyorsabban reagál a gázpedálra és nagyobb teljesítményt nyújt.
A GTS modelleket nagy igénybevételre tervezik, beleértve a nagy sebességű autópályás vezetést és a versenypályás használatot is. Rendkívüli igénybevételnek kitett részek közé tartozhatnak a fékrendszer és a felfüggesztés alkatrészei, valamint a motor hűtőrendszerének túlmelegedése extrém használat során. Az új hibrid rendszer esetében az akkumulátor és az elektromotorok állapota is fokozott figyelmet igényelhet, extra feladatot jelent a fokozott hűtés, a nagyobb teljesítményű fékrendszerek és a fejlettebb elektronikák integrációja, amelyek képesek kezelni a jármű nagyobb sebességét és dinamikáját.
További releváns cikkek:
https://autotechnika.hu/cikkek/motor-eroatvitel/12279/a-kipufogogaz-energiahasznositasa
https://autotechnika.hu/cikkek/motor-eroatvitel/14150/ketten-toebbre-megyuenk
https://autotechnika.hu/cikkek/motor-eroatvitel/12263/a-kipufogogaz-energiahasznositasa
https://autotechnika.hu/cikkek/motor-eroatvitel/12279/a-kipufogogaz-energiahasznositasa
Forrás: automotivepowertraintechnologyinternational.com, Porsche Newsroom, carwow.co.uk