Ketten többre megyünk
Ismert mondás, hogy a puding próbája az, hogy megízleljük, ha jó, falatozni kezdjük. Egy új technikát is ízlelgetni kell. A haszongépjármű „puding” nagyon sokféle ízösszetevőből áll, „jó” értékelésünk sok tényezőből áll össze. Jósági indexe meglehetősen összetett. Mostanában ízlelgetik a fuvarozók a turbókompaund technikát. Amire figyelnek, az a tüzelőanyagfogyasztás, persze nem elhanyagolható a gép ereje sem, a járulékos költségei sem, és az sem, milyen mint munkahely. Kedves olvasóinkat beavattuk már a turbókompaund technikába, amikor a Renault Truck piacra hozta. A technika lényege az, hogy a dízelmotor kipufogógázával magával vitt energiának, mely jelentős vesztesége a motornak, egy részét visszanyerhetjük egy kétfokozatú turbinarendszerrel. A gázt két turbinán dolgoztatjuk, megosztott, lépcsős (kaszkád, így is nevezik) expanzió során, ez a turbókompaund. Kérjük, lapozza fel korábbi írásunkat, melynek címe „Turbókompaund újratöltve”, a cikket az Autótechnika 2022/1. számában találják, vagy lehívható a cikk végén található QR-kóddal.
Számos nehéztehergépjármű-gyártó alkalmaz a világon turbókompaund névvel azonosított kipufogógázenergia-visszanyerő technikát. A teljesítmény (forgatónyomaték) növelésével egyidejűleg fogyasztáscsökkentés is elérhető ennek révén. Minden veszteségcsökkentés ezzel a két kedvező hatással jár együtt.
Néhány jelentős teherautógyártó, amelyiknek van a kínálatában turbókompaund motorja:
1. A Volvo Group két leányvállalata, a Volvo Trucks és a Renault Trucks régre visszanyúló hagyományaira építve kínál kompound motort. Aktualitását a nagyon fontos fogyasztáscsökkentés, ennek révén a kisebb szén-dioxid-kibocsátás indokolja. A Volvo D13 Turbo Compound, illetve a Renault DE13 TC néven ismert motorjaik a kipufogógázokból származó energia visszanyerésére és a tüzelőanyag-hatékonyság javítására alkalmazzák a TC technikát.