V8 alternatíva négy hengerrel Nebraskából

Kicsit még az AMTS világában maradva számolunk be az amerikai Blueprint motorépítő cég újdonságáról, az új 3,6 literes négyhengerű motorról, amelynek koncepcióját a gyártó a Performance Racing Industry kiállításon mutatta be.

A kiindulóhelyzet a négyhengeres motorú autók teljesítménypotenciálja csekély volt, illetve az az amerikai gyakorlat, hogy a tulajdonosok a négyhengerű motorokkal kapcsolatos várakozásaikat és küzdelmeiket feladva lecserélik azokat V8 motorokra. Most a Blueprint négyhengeres alternatívát ad, ami egyelőre még csak koncepció, de a visszajelzések már a potenciális vásárlók előjegyzési listája felé tartanak.

A Blueprint Engines Kearney-ben (Nebraska) több mint 40 éve gyárt „ládamotorokat” autókhoz. A „crate enginek”-rő, azaz „ládamotorokról” már itt írtunk

A Blueprint Origin Engines nevű részlege ipari felhasználásra fejleszt belső égésű motorokat. A paletta a 3,6 literes négyhengeres motoroktól az erőgépekhez és az erdészetben használható 23,9 literes V12-es dízelmotorokig terjed - az igazi nagy igénybevételhez. Autóipari vonalon gondolkodva a fejlesztés ötlete a GM LS hengerfej Origin 3,6 literes motorblokkjára történő átépítés. Az eddigi számítások szerint a motor 340 lóerőt és 1800-as fordulaton 677 Nm forgatónyomatékot produkálna egy "szerényebb méretű turbófeltöltővel". A koncepció mindenesetre a Performance Racing Industry kiállításon nagy tetszést váltott ki a közönségből. Jelenleg egy MVP (Minimum Viable Product) fázisnak nevezhető építménynél tartanak, amit „a prototípus prototípusának” lehetne mondani és egyelőre a Ford 302-es V8 motor kisblokkjának fejét viseli és már EPA-tanúsítvánnyal rendelkező kiszerelésben is elérhető - földgáz és propán tüzelőanyaggal is üzemképes. Az EPA (Environmental Protection Agency) tanúsítvány az Egyesült Államok környezetvédelmi ügynöksége által kiállított engedély, amely igazolja, hogy egy adott termék megfelel az EPA által előírt környezetvédelmi előírásoknak és szabályozásoknak.

Kis összehasonlítást mutatva a koncepció és a kategória többi szereplőjéről a Toyota Tacoma szívó, 2,7 literes négyhengeres motorja 159 lóerőt, 5900 ford./perc-et és 245 Nm forgatónyomatékot ad 3800-as fordulatszámon. A teljes méretű GM teherautók turbófeltöltős 2,7 literes négy hengeres motorja – amelyet egykor "a négyhengeres motor határait feszegető" jelzővel jellemeztek - 310 lóerőt ad le 5600-as fordulatszámon és 580 Nm nyomatékot 3000-es fordulatszámtól. Visszatérve az időben, az 1993-as Porsche 968 Turbo S turbófeltöltős 3,0 literes I4-ese 301 LE-t adott 5400-as fordulatszámon és közel 500 Nm nyomatékot 3000-es fordulaton.

Függetlenül attól, hogy valaha is gyártásba kerül-e ez a motor vagy sem, a koncepció már virtuális mivoltában is hatást kelt: segíthet abban, hogy az autógyártók kisebb hengerűrtartalommal, de magasabb teljesítménnyel rendelkező „downsized” motorokat készítsenek. Ez különösen fontos lehet a környezetvédelem szempontjából, mivel kisebb motorokkal lehet csökkenteni a károsanyag-kibocsátást. Ezen kívül az új motorok további előnyöket is hozhatnak, mint például az tüzelőanyag-fogyasztás csökkenése, a könnyebb és kisebb motorokkal való alacsonyabb tömegközéppontú autók építése, amely javítja azok vezetési tulajdonságait.
 

Norris Marshall alapítóval készült interjú ezen a linken tekinthető meg:

illetve további Blueprint információk is elérhetőek a gyártó youtube csatornáján.

 

Forrás: www.thedrive.com, ca.news.yahoo.com, blueprintengines.com