Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2021. december | Olvasson bele!

Big Block V8 – a Chevy valaha volt legerősebb motorja

hirdetés

A Chevrolet Performance bemutatta a ZZ632/1000 Big Block V8, becenevén ládamotor – amely a legnagyobb és legerősebb motor a márka történetében. A szívó, 632 köbhüvelykes V8-as motor 1004 lóerőt és 876 lb-ft nyomatékot ad le. A „ládamotor” egy teljesen összeszerelt autómotor, elnevezése onnan ered, hogy ládában, készre szerelve, egyből beszerelhető állapotban szállítják a megrendelőnek.

„Ez a legnagyobb ládamotor, amit valaha építettünk” – mondta Russ O'Blenes, a Performance and Racing Propulsion Team GM igazgatója. „A ZZ632 a teljesítmény királyaként ez a páratlan motor kínálatunk élén áll. Hihetetlen teljesítményt ad E85 kuti benzinnel”

A Big Block V8 csúcsteljesítményét 6600 min-1 éri el, és fordulatszáma 7000 min-1. A tüzelőanyagot nyolc lyukú befecskendező szelep adagolja, a motor a CNC-forgácsolt, nagy átfolyású, szimmetrikus nyílásokkal rendelkező alumínium hengerfejeken keresztül lélegzik. Míg a korábbi Big Blockokat hagyományosan hengerről hengerre különböző szívócsövekkel tervezték, a ZZ632 mind a nyolc szívócsöve azonos hosszúságú, térfogatú és elrendezésű. Hasonlóképpen, a ZZ632 összes kipufogónyílása azonos. Ez a szimmetria biztosítja, hogy az egyes hengerek mindegyike hasonló teljesítményt adjon.

hirdetés

Ezeket az RS-X Symmetrical Port hengerfejeket Ron Sperry erőátviteli mérnökről nevezték el, aki a General Motors teljesítmény- és versenymotorjain végzett több mint 50 éves munka egyik utolsó eredményeként tervezte meg őket. Sperry szimmetrikus portokat is bevezetett a Chevy ikonikus Small Block V8-ába, mely az 1997-es Chevrolet Corvette-ben debütált Gen III LS1 motorral.

A ZZ632 vastömbje a Chevrolet Performance ZZ572 motorjaival azonos formát alkot, de az öntvények úgy vannak megmunkálva, hogy alkalmazkodjanak a hatalmas, 632 köbhüvelykes lökettérfogathoz. A furat 0,040 hüvelykkel nő az 572 köbhüvelykes V8-asokhoz képest, a növekedés nagy része egy 0,375 hüvelykkel hosszabb löketből származik. A tömböt és a hajtórudakat úgy módosították, hogy a hosszú löketet biztosító alul-nyomatékos motort kapjanak.

A Chevy motorja az alábbi videóban csodálható meg.


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés