MAHLE technikai információ – olajcsere utáni probléma

Az Autótechnika 2012/08-as számában már tárgyaltuk az olajszűrő betét cseréje után fellépő, hangosan járó, „olajhiányos” motor esetét. Akkor a helytelen beszerelést, az olajcsere alkalmával a szűrőházat leürítő „pöcök” ➊ nem megfelelő illesztését, esetleg letörését és az ezáltali állandó leürülést okoltuk, jelen esetben viszont az utángyártott szűrők gyáritól különböző kialakítása ad apropót a probléma felelevenítésére.

A Mahle OX 171/2D olajszűrőket a PSA, a Fiat, a Ford, a Mazda, a Suzuki, a Toyota és a Mazda motorjaiba is szerelték, egyedi kialakításuk pedig szabadalmi védelem alatt áll. Az egyszerű és egyértelmű szerelés érdekében a kis csap úgy van kialakítva, hogy egy spirál vezetőpályán haladva a helyére találjon, amikor a fedelet rögzítik ➋. Ezzel megelőzhető a már említett helytelen szerelés, és a beépítés „bolondbiztossá” vált.


➊ A MAHLE szabadalma alatt álló, különleges kialakítású, O-gyűrűvel tömítő csap.


➋ Spirálpálya által a helyére vezetett csap

A többi gyártó, hogy ne kerüljenek szabadalmi vitába, más megoldást alkalmaz: egy vékony palástot helyeztek el a szűrő alsó részén ➌. A probléma a szűrő nem megfelelő elhelyezésekor lép fel: a vékony műanyag palást a fedél rögzítésekor megszorulhat és megakadályozza a szűrő elfordulását, ezáltal a tömítőcsap nem tud a helyére illeszkedni.


➌ Az utángyártott szűrő nem ütközik a MAHLE szabadalmával, de a megkerülő szeleppel lehetséges


➍ Így érheti el a szűrőn elhelyezett palást a házban található megkerülő szelepet

A Mahle szakemberei szerint ennél nagyobb baj is történhet: a palást nagyon közel kerülhet, és kritikus esetben akár el is érheti a házban lévő megkerülő szelepet, ami ezáltal folyamatosan nyitva lesz (észrevétlenül) és a motorba szűretlen olaj kerül vissza ➍, ami károsodáshoz, gyors kopáshoz vezethet. A Mahle és a Knecht birtokolja a „bolondbiztos” szabadalmat, így állításuk szerint az ő szűrőik esetében nem kell számolni a problémával.