Japán hidrogénmotor az első a Dakar történetében
Az elmúlt években folytonosan írtunk a belső égésű motorok egyik túlélési alternatívájaként is számon tartott hidrogén tüzelőanyagú belső égésű motortechnikáról – a témában külön rovatunk is van. A 2024-es Dakar Rally több szempontból is várakozásokkal teli mérföldkő volt az elmúlt években hidrogén szempontból: a Pipo Moteurs és az Oreca-FEV is fejlesztett hidrogén tüzelőanyagú belső égésű motorokat a 2023-as, illetve 2024-es versenyeket megcélozva, de rajhoz állásuk a rendelkezésre álló információk alapján még nem történt meg. Így az első hidrogén tüzelőanyagú belső égésű motort japán gyártók közössége mutatta fel a Dakar történetében.
A HySE kutatócsoport által fejlesztett motor a Honda, a Kawasaki, a Suzuki, a Yamaha és a Toyota közös erőfeszítéseinek eredményeként született meg. A HySE, (Hydrogen Small mobility & Engine technology), egy innovatív kezdeményezés, melynek célja a hidrogénalapú mobilitási megoldások előmozdítása. A projekt részeként fejlesztették ki a HySE-X1-et, egy olyan versenyautót, amely a Dakar Rally "Mission 1000" kategóriájában indul. Ez a verseny az első alkalom, amikor hidrogénmotorral hajtott jármű versenyez a világ egyik legnehezebb terepversenyén.
A HySE által fejlesztett négy hengeres, DOHC vezérléses, 16 szelepes, 998 köbcentiméteres turbófeltöltött alternatíva a szintén – főként - hidrogén alapú tüzelőanyagcellás technológiával szemben. Ez a megközelítés jelentős előnyöket kínál, mint például a hagyományos belső égésű motorokkal összehasonlítható teljesítmény és a gyorsabb tankolás. A hidrogénmotorok környezetbarát belső égésű motorok, mivel kizárólag vízgőzt és hőt bocsátanak ki, nincs szén-dioxid-kibocsátás, ami a klímaváltozás elleni küzdelem szempontjából kulcsfontosságú. A hidrogénmotorokról itt írtunk.
A 2024-es Dakar "Mission 1000" kihívása egy különleges kategória, ahol a résztvevőknek naponta körülbelül 100 kilométert kell megtenniük, összesen 1 000 kilométert 10 nap alatt. A HySE-X1 itt mutatja be a hidrogén technológia versenyképességét a legkeményebb körülmények között. A versenyzők és a jármű is szélsőséges terhelésnek vannak kitéve, ami lehetővé teszi a technológia valódi teljesítményének megmérettetését.
A HySE projekt nem csak a motorsportban jelent forradalmi lépést, hanem az autóiparban is új lehetőségeket nyit meg. Az autóiparban a hidrogén technológia további kutatásokra és fejlesztésekre sarkallja az innovátorokat és a gyártókat, amelyek hozzájárulhatnak a környezetbarát mobilitás terjedéséhez. A HySE-X1 részvétele nem csak technológiai bravúr, hanem egy lépés a zöldebb és fenntarthatóbb jövő felé. A verseny eredményei és tapasztalatai hozzájárulhatnak a hidrogén-alapú mobilitási megoldások szélesebb körű elfogadásához és terjedéséhez az autóiparban és a mindennapi közlekedésben is.
A HySE csapatról itt tekinthető meg videó: