Tényleg bírja „a sarat” a villanyautó

Vagyis inkább a havat! A világ legnagyobb elektromos jármű hatótáv-tesztjén, melyet a Norvég Autóklub és a Motor magazin rendezett a norvégiai Dovrefjell területen, ahol az erőpróbát az átvonuló "Ingunn" nevű vihar is nehezíti. A vihar erős széllökésekkel és hóval járult hozzá a teszt nehézségi szintjéhez, ami további próbatételt jelent a járművek hatótávja és energiahatékonysága szempontjából. A kínai Human Horizons gyártó HiPhi Z modellje által elért 522 kilométeres távolság különösen figyelemre méltó, főleg a már taglalt hideg időjárási körülmények között.

Az autó sikerének kulcsa a Human Horizons által kifejlesztett termomenedzsment rendszerben rejlik. Ez a rendszer egy hőszivattyús AC HVAC rendszert kombinál egy intelligens e-hajtáslánc hőgazdálkodási megoldással, létrehozva egy energiatakarékos, kényelmes és intelligens megoldást – ami a tapasztaltak szerint (jelenleg) felülmúlja a versenytársak teljesítményét. A HiPhi Z kiemelkedő teljesítményt és utastérkomfortot nyújtott a teszt során, sikeresen teljesítve a 522 kilométeres távot minimális energia-eltéréssel.

Tudjuk, az autók teljesítménye gyakran csökken hideg időjárási körülmények között, mert a hideg negatívan befolyásolja az akkumulátorok hatékonyságát és így az autó hatótávolságát is. Azonban, ha egy autó jól teljesít ilyen körülmények között, az azt jelenti, hogy az akkumulátor felügyelet kiemelkedően képes megőrizni az energiahatékonyságot és teljesítményt még alacsony hőmérsékleten is. Ezáltal az autó képes fenntartani magas hatótávolságát és teljesítményét, ami fontos tényező lehet a hidegebb éghajlatú területeken élő vagy ilyen környezetben gyakran utazó felhasználók számára.

A HiPhi Z jellemzői egy ötajtós „shooting brake” (a kombi és a kupé elemeket keresztező) karosszériás, teljesen elektromos autó, amelyet 2022-ben mutattak be. A HiPhi Z két elektromotorral rendelkezik, amelyek összesen 662 lóerős (671 PS/494 kW) teljesítményt és 820 Nm nyomatékot biztosítanak, lehetővé téve a jármű számára, hogy 0-100 km/h sebességre 3,8 másodperc alatt gyorsuljon fel. A jármű maximális sebessége 200 km/h. A HiPhi Z 120 kWh kapacitású lítium-ion akkumulátorral van felszerelve, amely akár 550 km-es hatótávolságot is lehetővé tesz egyetlen töltéssel. A jármű súlya 2,950 kg, míg méretei a következők: 5,036 mm hosszú, 2,018 mm széles és 1,438 mm magas​​​​.

A HiPhi Z cockpitban egy központi infotainment képernyőt találunk, amely egy robotkarra van szerelve, így a vezető igénye szerint állítható. A jármű számos kamerával van ellátva, beleértve egy 360 fokos madártávlati nézetet is (a „madártávlat” témakörról itt írtunk), ami segít a jármű és a környezete áttekintésében. A HiPhi azt állítja, hogy a szoftveres problémák nagy részét az autó élettartama során kiadott over-the-air (OTA) frissítésekkel lehet orvosolni​​.

A jármű teljesítménye, töltési ideje és hatótávolsága szintén kiemelkedő. A 646 lóerős kétmotoros elektromos hajtáslánc ellenére a HiPhi Z-t úgy tervezték, hogy nagyobb hangsúlyt fektessenek a kényelemre, mint a vezetési dinamikára. Hivatalosan a Z körülbelül 555 km hatótávolságot ígér egyetlen töltéssel, a tesztek alapján eddig több mint 483 km hatótávolságot értek el óvatos vezetéssel. A töltési időkről és a pontos töltési sebességről nincsenek részletes adatok, de tudjuk, hogy egy 11 kW-os háromfázisú 'wallbox' töltővel több mint 12 óra alatt tölthető fel a jármű akkumulátora​​.

Ár és elérhetőség tekintetében a HiPhi Z és az X modellek 2025-ben kerülnek piacra az Egyesült Királyságban, bár a márka brit vezető technikai igazgatója szerint a járművek akár még ennél is korábban megjelenhetnek a piacon. A két európai piacon, Németországban és Norvégiában, ahol a HiPhi már elindította a Z modellt, az ára körülbelül 105,000 euró (fél kamion ára. A Szerk.).​

A WLTP pedig a szakmai közönség előtt ismert globális szabvány, ami a személygépkocsik és könnyű haszongépjárművek tüzelőanyag-fogyasztásának és károsanyag-kibocsátásának mérésére. Amikor egy autó WLTP teszteredményeihez képest csupán 5,9%-os eltérést mutat, az rendkívül pozitív jel. Ez azt jelenti, hogy az autó valós használat során is képes megközelíteni a tesztelési körülmények között elérhető hatótávolságot és üzemanyag-fogyasztást. Az ilyen alacsony eltérés ritka és kiemelkedő teljesítményt jelent, ami azt mutatja, hogy a gyártó által megadott adatok megbízhatóak és a felhasználók valós körülmények között is hasonló eredményekre számíthatnak.

https://www.hiphi.com/hiphi-z

A tesztsofőr, Simen Zimmermann külön kiemelte a HiPhi Z utasterét, amely kivételes meleget és kényelmet biztosított az út során. Az autó nem csupán a hideg időjárási körülmények közötti teljesítményével állította be az új szabványt, hanem energiafogyasztása alacsony, mindössze 5,9%-os eltérést mutatott a WLTP tesztszámokhoz képest, ami kiemelkedő teljesítményt jelentett a résztvevők között. 

A HiPhi Z versenytársai közül többek között a BMW i5 és a Tesla Model 3 is részt vett a teszten. A BMW i5 12,2%-kal, míg a Tesla Model 3 majdnem 30%-kal maradt el a WLTP szerint mért hatótávjától. A lista végén a Toyota bZ4X végzett, amelynek tényleges hatótávja közel 31,9%-kal maradt el a referenciaértéktől. Ezek az eredmények rávilágítanak arra, hogy a HiPhi Z nem csupán tesztgyőztes, hanem arra is, hogy maga a hőgazdálkodási rendszer milyen fontos szerepet játszik az elektromos járművek hideg időjárási körülmények közötti teljesítményének optimalizálásában.

Az ilyen típusú eredmények jelentősége messze túlmutat az adott teszten elért teljesítményen. Az elektromos járműipar számára ezek az eredmények azt jelentik, hogy az elektromos járművek üzembiztosak és képesek megbízható teljesítményre, még extrém időjárási körülmények között is. Ez új lendületet adhat az elektromos járművek terjedésének és elfogadásának, különösen olyan területeken, ahol az időjárás változékonysága kihívást jelenthet.

Az ilyen típusú fejlesztések kulcsfontosságúak a jövőbeli elektromos járművek számára is. Az Efficient Thermal Management System és más hasonló technológiai innovációk lehetővé teszik az elektromos járművek számára, hogy hatékonyabban használják az energiát és növeljék az utasok kényelmét. Ezek a fejlesztések nem csupán a hatótáv növelésére összpontosítanak, hanem arra is, hogy az elektromos járműveket vonzóbbá tegyék a fogyasztók számára.

A HiPhi Z villanyautóban, az alábbi videóban több, mint fél órán keresztül gyönyörködhetünk:


Forrás: electrichybridvehicletechnology.com, theevreport.com, mobilityoutlook.com