A BMW a tüzelőanyagcella mellett

Korábban iparági trendek kapcsán cikkeztük a VW tüzelőanyagcellákkal kapcsolatos meglátásait, most a másik nagy német gyártó a BMW is megnyilatkozott a témában. A legnagyobb német gyártóval ellentétben a prémium szegmens egyik főszereplője egyre inkább a hidrogéntüzelőanyag-cellás járművekre összpontosít, amelyeket az autóipar jövőjének tekint. Az elektromos járművek (EV) mellett a hidrogéntüzelőanyag-cellás járművek (FCEV) is kulcsszerepet kapnak az emissziómentes közlekedésben. A BMW iX5 Hydrogen modell bevezetése jelzi e technológia piaci érkezését, amely ígéretes alternatívát kínál az elektromos járművekkel szemben.

A hidrogéntüzelőanyag-cellás járművek, például a BMW iX5 Hydrogen, elektromos motorral rendelkeznek, így elektromos járműként kategorizálhatók. Az FCEV járművek legfőbb különbsége az EV-hez képest az, hogy a villamos energiát a jármű fedélzetén található hidrogén- és oxigént használó tüzelőanyag-cellában állítják elő. Ennek során elektromos energiát, hőt és vizet termel, mely utóbbi vízgőzként távozik a jármű kipufogóján keresztül, így a jármű teljesen kibocsátásmentes.

A hidrogéntüzelőanyag-cellás járművek előnyei közé tartozik a gyors tankolás, amely mindössze 3-4 percet vesz igénybe, hasonlóan a hagyományos autókhoz. Az iX5 Hydrogen példájában a hatótávolság elérheti az 504 km-t (WLTP ciklus szerint), és hideg időben sem csökken. Az ilyen járművek használata hozzájárulhat az elektromos töltőállomásokra nehezedő nyomás csökkentéséhez.

A gyártó innovatív megközelítést alkalmaz a zéró kibocsátású mobilitás terén, különös tekintettel a hidrogén tárolására. Két 700 bar nyomású tartályt használ szénszálas erősítésű műanyagból (CFRP), amely kiváló szilárdsági és merevségi tulajdonságokkal rendelkezik, miközben könnyű. Ezek a tartályok összesen hat kilogramm hidrogént képesek tárolni, biztosítva ezzel a jármű nagy hatótávolságát. A 700 bar nyomású tárolás lehetővé teszi a hidrogén sűrítését kisebb térfogatban, így maximalizálva a rendelkezésre álló helyet és növelve a hatótávolságot.

Az iX5 Hydrogen és hasonló járművek fejlesztése és bevezetése fontos lépés a fenntartható mobilitás irányába, ötvözve az elektromos járművek környezetbarát jellemzőit a hagyományos járművek praktikumával és hatótávolságával. Az ilyen technológiák sikeressége azonban nem csak a mérnöki innováción múlik, hanem a hidrogén üzemanyag infrastruktúrájának fejlesztésén és a fenntartható hidrogén előállítási módszerek terjedésén is.

A BMW hisz abban, hogy a hidrogén kulcsszerepet játszik az energiaátmenetben és a klímavédelemben. A hidrogén hatékonyan tárolja és szállítja az megújuló energiát, és lehetővé teszi az emissziómentes mobilitás további fejlesztését. Az iX5 Hydrogen fejlesztése során a BMW a Toyota Motor Corporationnel együttműködik, amely az egyéni tüzelőanyag-cellákat szállítja a projektnek.

A BMW hidrogéntüzelőanyag-cellás járművei azt mutatják, hogy a cég elkötelezett az alternatív hajtáslánc-technológiák fejlesztése iránt, és kész innovatív megoldásokat kínálni a fenntartható mobilitás terén. Az iX5 Hydrogen csak az első lépés ezen az úton, és várhatóan jelentős hatással lesz az autóiparra és a környezetre egyaránt.

Az iX5 kapcsán megtekinthető videó:

Forrás: BMW