Miért szkeptikus a Volkswagen egyelőre a hidrogén tüzelőanyagcellákkal?

A teljes átalakulás alatt lévő autóipar újra és újra feltalálja magát, hogy fenntartható, csökkentett szén-dioxid-kibocsátású jövőt biztosítson, hőskor ez, aminek mi szemtanúi lehetünk, láthatjuk a történelem alakulását. Nem is olyan rég posztoltuk ahogyan a nagy gyártók (OEM-ek) vélekednek az elektromobilitásról. Most a VW véleménye következik, melyet szaklapként rövid hírünkben leközlünk.

 

 

Lenyűgöző, ahogy a világ két legnagyobb autógyártója, a Volkswagen és a Toyota két figyelemreméltóan eltérő megközelítést választott: a VW mindent megtesz az akkumulátoros elektromosság terén, és ígéretet tett arra, hogy 2030-ra tisztán elektromos autókra állnak be gyártósorai - Európában. A Toyota pedig bonyolultabb, sokoldalúbb megközelítést alkalmaz, beleértve a hidrogén tüzelőanyagcellákra való kiemelt figyelmet.

„Hidrogén vagy akkumulátor? című digitális posztjában a VW elemzi, hogy a tüzelőanyagcellás elektromos járművek – véleményük szerint - lényegesen kisebb működési hatékonyságot kínálnak, mint az akkumulátoros elektromos járművek. A számok változóak, de általánosságban elmondható, hogy az akkumulátoros elektromos járművek 70-80 százalékos hatékonysággal alakítják át az elektromosságot mozgássá, míg az tüzelőanyagcellás járművek, amelyek összhatékonysága csak 25-35 százalék körüli. A hidrogén problémája, a VW látásmódja szerint a jelentős energiaveszteség, ami az elektrolízissel történő energiatermelés, a tárolás és az elosztás során, valamint magában a jármű fedélzeti tüzelőanyagcellájában képződik. Az akkumulátoros e-autóknál az energia mindössze nyolc százaléka vész el a szállítás során, mielőtt az áramot a járművek akkumulátoraiban tárolják. Az elektromos motor meghajtásához használt elektromos energia átalakítása során további 18 százalék vész el. Ez a modelltől függően 70-80 százalék közötti hatékonysági szintet biztosít az akkumulátoros elektromos autó számára.

A hidrogénüzemű elektromos autónál lényegesen nagyobbak a veszteségek: az energia 45 százaléka már a hidrogén elektrolízissel történő előállítása során elvész. Az eredeti energia fennmaradó 55 százalékának további 55 százaléka elvész, amikor a hidrogént elektromos árammá alakítják a járműben. Ez azt jelenti, hogy a hidrogénüzemű elektromos autó modelltől függően csak 25-35 százalék közötti hatásfokot ér el. A teljesség kedvéért: alternatív üzemanyagok elégetésekor a hatásfok még rosszabb: mindössze 10-20 százalékos az összhatásfok.

 

 

A Volkswagen mérnökei szerint mindez olyan hatékonyságveszteséget okoz, ami túl nagy hátrány ahhoz, hogy – jelenleg - leküzdhető legyen. „Egyetlen fenntartható gazdaság sem engedheti meg magának, hogy kétszer annyi megújuló energiát használjon fel üzemanyagcellás személygépkocsik üzemeltetésére, mint akkumulátoros járművekére” – jegyzi meg Dietmar Voggenreiter, a VW felelős projektvezetője.

A VW több további érvet is hangoztat a tüzelőanyagcellás járművekkel kapcsolatosan, ideértve a hidrogéntermelés magas költségeit és károsanyagkibocsátását, valamint hátrányát a jóval előrehaladottabb akkumulátorgyártó infrastruktúrához képest.

Ennek ellenére a VW nem zárta be teljesen az ajtót a hidrogén előtt: „A Volkswagen Group Research folytatja az üzemanyagcellás technológia kutatását” – jegyzi meg a vállalat, és a közelmúltbeli szabadalmi bejelentések ezt megerősíteni látszanak. Az autógyártó tervei azonban a sorozatgyártású járművekkel kapcsolatban a belátható jövőben egyértelműek.

A tüzelőanyagcellás e-autóknak számos előnye van (hatótávolság, gyors tankolás, nincs nehéz akkumulátor a fedélzeten), de egy döntő hátránya is: az alacsony hatékonyság. A hidrogént jelenleg teherautókban, buszokban, esetleg munkagépekben, valamint nagy távolságokon lehetett használni. Az akkumulátor súlya, a hatótávolság és a tankolási idő döntő szerepet játszik az elterjedés és a népszerűség felfutásában. A kapacitás növekedésével a népszerűség növekedhet, és a meglévő (kamion)töltő- állomások kisebb számuk miatt saccolható időhatárokon belül alakíthatóak át hidrogéntöltő állomáshálózattá.

 

A VW tanulmányát ezen a linken találhatja:
https://www.volkswagenag.com/en/news/stories/2019/08/hydrogen-or-battery--that-is-the-question.html#