APP550 VW hajtásmodul
A VW ID járműportfólió elektromos hajtásainak legújabb generációját mutatta be a Volkswagen. Az új APP550 201 kW (286 LE) teljesítményű hajtásmodul a gyártó szándéka szerint hatékonyság és teljesítmény növelés következő lépcsője, mely a tervek szerint 2023 végén jelenik majd meg a gyártó járműveiben.
A hajtásmodult a Volkswagen (MEB) platformjához tervezték, amely egy kifejezetten elektromos modellekre szabott járműarchitektúra. A platformokról bővebben itt írtunk.
Az áttételi aránytól függően a hajtásmodul körülbelül 550 Nm maximális nyomatékot képes leadni – így álló helyzetből és nagyobb sebességnél is kiváló nyomatékot biztosít. A nagy nyomatékértékeket nagyobb effektív tekercsszámmal és nagyobb vezeték-keresztmetszetű állórész használatával éri el, a rotor (forgórész) erősebb állandó mágnesekkel rendelkezik, amelyek nagyobb teherbírásúak. A nagyobb tekercsszám és vezeték-keresztmetszet lehetővé teszi a nagyobb áramok és teljesítmények átvitelét, míg az erősebb mágnesek nagyobb mágneses fluxust eredményeznek, ami nagyobb forgatónyomatékot eredményez a motorban. A nagyobb tekercsszám és vezeték-keresztmetszet azonban növeli a motor méretét és tömegét, ami korlátozó tényező lehet az egyes alkalmazásokban. Ezért a motorok tervezése során a konstruktőröknek kompromisszumokat kell kötni a teljesítmény, méret és tömeg között annak érdekében, hogy a motor a lehető legjobban illeszkedjen az adott alkalmazáshoz.
A fejlesztés során a gyártó számos más alkatrészt is optimalizált, pl. az invertert és a hűtési rendszert. Az impulzus inverter optimalizálása azért fontos, mert az inverter hatékonysága jelentős hatással van a hajtáslánc energiahatékonyságára és a jármű hatótávolságára. Az optimalizáció legfontosabb lehetőségei közé tartozik az inverter alkatrészeinek (pl. tranzisztorok, kondenzátorok, de főként IGBT tranzisztorok és egyéb diszkrét áramköri elemek stb.) optimalizálása, valamint a vezérlő algoritmusok optimalizálása.
A hűtési rendszer energiatakarékos, elektromos meghajtású és olajszivattyú nélkül működik. A rendszer képes önállóan hűteni magát a sebességváltó fogaskerekein keresztül, a hűtőkapacitás így hatékonyabban kerül kihasználásra. A fogaskerekeken keresztüli hűtés egyre gyakoribbá válik a modern járművek sebességváltóinak hűtési rendszereiben.
A rendszer képességeit összefoglalva: a változó órajel-frekvenciák és forgási sebesség-függő modulációs módszerek lehetővé teszik a motor hatékonyabb és pontosabb teljesítményvezérlését. A hőálló mágnesek és az optimalizált laminációs csomópontok szintén hozzájárulnak a jobb teljesítményhez és hosszabb élettartamhoz azáltal, hogy a hőállóság következtében megőrzik mágneses tulajdonságaikat.
A rendszer hatékony hűtését hűtőborda és a kombinált olaj/vízhűtés biztosítja, ami kritikus fontosságú az optimális teljesítmény eléréséhez és a hosszabb élettartamhoz. A 3D helikális simítású fogaskerekek javítják az áttételi hatékonyságot, a súrlódást optimalizált csapágyegységek pedig csökkentik a kopást és az energiaveszteséget.
Az új hajtásmodul várhatóan a VW ID.7 (Passat) platformján érkezik majd 2023 végén.
Forrás: www.volkswagen-newsroom.com