Alvázplatformok
Az autóiparban jó ideje bevett gyakorlat, hogy a gyártók járműmodelljeiket különféle platformokra építik. A már nem új elgondolás logikus, a platformrendszer alkalmazásával a fejlesztéssel és gyártással kapcsolatos költségek csökkennek azáltal, hogy sok számos modell alapja teljesen vagy részben azonos. Ezek a platformok lehetővé teszik a főegységek (motorok, hajtóegységek, tengelyek, felfüggesztések és kormánymechanizmusok) variációit, amelyek a gyártók különböző márkáinak különböző karosszériáihoz és hajtásláncaihoz illeszkednek. Napjainkban a platformkoncepció az autóépítés alapeleme, a hajtásmódok sokféleségében még inkább jelentőséget kap, a hagyományos, a hibrid és a teljesen villamos hajtások átfedései, keveredése kapcsán összetett a kép. Többször is írtunk róla, de egy rendszerező, újdonságokat is felvonultató összefoglalást arról, hogyan állunk most, ki kivel van a „platformkavalkádban”, időszerűnek tartunk.
Mi is a platform?
Az autók platformjának alapvető meghatározása műszaki szempontból közel áll a klasszikus alvázhoz. A karosszéria különálló felépítmény. Az autóplatform, az épített padlólemez hordozza a főegységeket. Mondhatni önjáró alváz. További szakszavak is forognak a szakmai nyelvezetben a platformok kapcsán, pl. a „platformmegosztás”. A platformmegosztás az a megoldás, amelynek során adott gyártó modelljei és a kapcsolódó márkák hasonló modelljei ugyanazokat az alap részegységeket és egyéb szerkezeti elemeket használják. A platformmegosztást gyakran használják különböző márkák egy vállalatcsoporton belül, és célja a konglomerátumon/vállalatcsoporton belül a költségek csökkentése és a termékfejlesztési folyamat hatékonyabbá tétele.