Kerékagymotoros sportkocsi boncasztalon

Nem napjaink újdonsága, de még nem beszéltünk róla, hogy Anglia az innováció őshazája nem csak a múltban, hanem a jelenben is folytonosan tartogat a szakmát lázba hozó újdonságokat. Az elektromos hajtás potenciális híranyagai között kutakodva ismételten találtunk egy „példányt”, amiről/akiről még nem beszéltünk. Most megtesszük, annál is inkább, mivel a megoldás még napjainkban is potenciál.

Az Ariel brit sportautógyártó által vezetett konzorcium - Delta Motorsport, Equipmake, GKN Hybrid Drive, Alexander Dennis, JCB és Johnson Matthey - által épített hipersportautó az Ariel HIPERCAR egy elektromos szuperautó, amely kivételes 1179 LE teljesítményű, tömege 1500 kilogramm, legnagyobb sebessége 299,23 km/h és 100 km/h valamivel több, mint 2 másodperc alatt gyorsul, miközben 1819 Nm csúcsnyomatékot ad le. Az extra nyomaték négy elektromotorból származik, amelyek együtt több mint 1000 lóerő feletti teljesítményűek; 800 V feszültségű lítium-ion akkumulátora pedig nem csak az extrém nyomaték hátterét, hanem 62 kWh kapacitása folytán a 480 kilométeres hatótávolságot is biztosítja majd egy feltöltéssel - a szándék és a várakozások szerint. Az akkupakk egyben és gyorsan cserélhető lesz – a megfelelő infrastruktúra megléte esetén (a Szerk.), mindemellett az akkumulátort otthon vagy egy hagyományos töltőállomáson keresztül is fel lehet tölteni, ha szükséges. Hatótávnövelő újítás a 35 kW-os CatGen generátor, amely normál benzinnel működik, állandó 120 000 min-1 fordulatszámon és az akkumulátor töltéséről gondoskodik.

A négy nagyteljesítményű állandómágneses forgórészű Equipmake APM-200 „spoke-motor” különleges kialakításának köszönhetően a motor a kerékagyban van elhelyezve, amely növeli a rendszer hatékonyságát és csökkenti a súlyt – ezzel szemben a kerékagyba integrált szerkezet miatt a rugózatlan tömeg viszont nő (a Szerk.). Kerékagymotorokról archívumunkban ezen a linken írtunk: https://autotechnika.hu/cikkek/motor-eroatvitel/8728/a-kerekagymotor

A „spoke-motor” egy kisebb, kompaktabb és átláthatóbb elektromos hajtási megoldást kínál, amely növeli a jármű stabilitását és kezelhetőségét, küllős architektúrája lehetővé teszi a forgórész folyadékhűtését, ezáltal is növelve a motor teljesítményét. A motor maximális fordulatszáma 10 000 min-1 és beépített 5,5:1 arányú epiciklikus sebességváltót tartalmaz, ami azt jelenti, hogy annak kihajtó tengelye közvetlenül csatlakoztatható a kerékagyhoz. A motor csúcsteljesítménye 220 kW, forgatónyomatéka 450 Nm és kerekenként kerül beépítésre, beépített inverterekkel és egysebességes fokozatos sebességváltókkal, közvetlenül a hajtott kerekekre.

Négykerék-hajtás esetén a teljes teljesítmény 880 kW (1180 LE), kétkerék-hajtás esetén pedig 440 kW (590 LE). A teljes nyomaték 1800 Nm  a motornál a négykerék-meghajtású HIPERCAR esetében és 900 Nm a motornál a kétkerék-meghajtású autóban.

A „spoke-motor”ról itt találhatunk további információkat: