V2V (Vehicle to vehicle) kommunikáció autó és motor között. Ki látja előbb?

A Lausitzringen megrendezett Demo eventen mutatták be a CMC (Connected Motorcycle Consortium) V2V (Vehicle to vehicle) megoldások családjába tartozó motor-autó ütközés megelőző rendszert, amelyet a Ducati fejleszt.

A Connected Motorcycle Consortium (CMC) egy motorkerékpárgyártókat tömörítő nemzetközi szövetség, amelynek célja, hogy a motorosok biztonságát javítandó, a mobilitás jövőjébe integrálja a motorkerékpárokat. Az autógyártók évek óta kutatnak és fejlesztenek jármű-jármű kommunikációs technológiákat – melyekről mi is beszámoltunk. Az autókétól eltérő dinamikával rendelkező motorok által küldött információk szabványosítása összetett munka, amelynek végeredményeként készülő adatbázis valamennyi motor és autó ADAS rendszerének új eleme lesz.

Kezdetben részletesen elemezték a motorosok és autók közötti leggyakoribb és legsúlyosabb baleseteket a gyakoriság és a motorosok által szenvedett sérülések súlyossága szempontjából. Ezen vizsgálat alapján kiválasztották azokat az eseteket, ahol a V2V kontakt a legtöbbet segíthet és olyan megoldások fejlesztését kezdték meg, amelyek képesek megelőzni és csökkenteni a balesetek számát és azok kihatásait. Ezen kutatás fontos szempontja volt a reakcióidők kérdése, mert a felhalmozott tapasztalatok szerint a balesetek kockázatának csökkenése attól függ, hogy az érintett felek közül melyiket figyelmeztetik előre.

A kutatás és fejlesztés hatékonyságának bemutatásához a Lamborghini segített a Ducatinak a projekt tesztelési szakaszában. Egy Lamborghini Urus modellt biztosított szimulációs felhasználásra. A Ducati három kritikus és veszélyes baleseti esetet vizsgált meg: azokat, az első, ahol a motor fedett helyzetben kerül a szembejövő autó elé, a második kettőben pedig a motoros nem látja az előtte történő eseményeket. Ezekben a helyzetekben a fedélzeti szenzorokkal felszerelt járművek felelős vezérlőegységei közötti automatikus kapcsolatfelvétel és kommunikáció segíthet a balesetek számának csökkentésében.

A technológiát a Ducati fejlesztette ki, beszállítói a Bertrandt (hardver), a Nfiniity (szoftver). Ebben a fejlesztési szakaszban a prototípus egy kiegészítő képernyővel rendelkezik a motoron, amely figyelmeztető jeleket mutat, hogy a motoros tudomást szerezzen a veszélyről.

A Lausitzringen bemutatott esetek az IMA (Intersection Movement Assist), az LTA (Left Turn Assist) és a DNPW (Do Not Pass Warning) voltak.

Az IMA eset azzal számol, hogy egy olyan kereszteződésről van szó, ahol a motoros egy forgalmas úton közeledik egy kereszteződéshez, amelyhez ugyanakkor egy autó is érkezik egy mellékútról. Hogy ezt a helyzetet még kritikusabbá tegyék, a Ducati úgy döntött, hogy egy fix akadályt is hozzáad a terephez, amely teljesen elfedi a motorost mind az autóvezető szeme, mind az autó kiegészítő rendszerei számára. Ebben az esetben egy figyelmeztető jel jelenik meg az autó műszerfalán, amely tájékoztatja az autóst a motoros érkezéséről és javasolja, hogy óvatosan közelítse meg a kereszteződést.

Az LTA (Left Turn Assist) eset olyan kereszteződést mutat be, ahol mind az autó, mind a motoros a főúton közlekedik, de ellentétes irányban és az autó balra szeretne fordulni. Ebben az esetben a motoros kevésbé látható az autónál, ami azzal a kockázattal jár, hogy a szembejövő autós nem érzékeli megfelelően a motoros jelenlétét. Ebben az esetben is, amint az autós bekapcsolja az indexet a kereszteződéshez közelítve, figyelmeztető piktogram jelenik meg a motoros kijelzőjén.

A DNPW (Do Not Pass Warning) eset az, amikor egy motoros egy forgalmas sorban előzni szeretne egy nagyobb járművet, amely előtt egy autó áll, amely balra szeretne fordulni, de a motoros számára nem látható. Ebben az esetben a motoros fogja látni a figyelmeztetést, amint a rendszer észleli, hogy mind az autó, mind a motoros bekapcsolta az indexet.

A kutatás során kifejlesztett rendszerek hatékonyságának bemutatásához a Lamborghini és a Ducati elkészítettek egy videót, amelyben egy Ducati Multistrada és egy Lamborghini Urus szerepel:

Forrás: automotiveworld.com, lamborghini.com