Oldtimer Expo 2011

Az immáron ötödik Oldtimer Expo (2011. április 15–17. Vasúttörténeti Park) és kísérőrendezvényei ismét újat, ismét látványosat hoztak a hazai veteránozás világába.


Veteránok a Velodromban

Már a nyitás előtti napon a zuglói Millenáris Velodromba szólt a meghívó, ráadásul korhű ruhában. A több mint 100 éves, jobb sorsa érdemes egykori bringapályán száguldhattak körbe a könnyűsúlyú háború előtti, vagy a klasszikus 60-70-es évekbeli autók és motorok. Kellemes füstillat, igazi motorhangok, és furcsa ruhás emberek. A résztvevők, a nézők és a média képviselői is készültek, fantáziában nem volt hiány: munkáscsapat kontra kishivatalnok, benzintyúk kontra Úriasszony, gyári csapat kontra Mekk-Elek komálósok. És a háttérben közben típusonként, szakáganként, évjáratonként zúgtak a két-és négykerekűek. Egyszerre két Salmson vagy stéher motor egymás ellen, hogy csak a legérdekesebbeket emeljem ki.


Bugatti Typ 43


Az Oldtimer Expo kiállítás sem okozott csalódást, megjelent a 125 éves Mercedes majd összes klasszikus típusa, a 60 éves lengyel autógyártás eddig nem is látott példányai, vagy a 40 éve hazánkban hódító Zsiguli standon is voltak gyöngyszemek. A teljesség igénye nélkül, pár érdekességet mutatnánk be.


Bugatti Typ 44


Kezdjük talán az „elittel”, az osztrák Bugatti klub az ígért öt helyett csak 2 autóval vett részt, de ezeket sem láthatta még magyar közönség. A Typ 43 Grand Sport érdekessége, hogy konkrétan ez az autó indult az 1931-es Le Mans-i futamon, ahol 5. helyezést ért el. A 2+1 üléses Typ 44-es 3 literes nyolchengeres motorja ellenére csak 1100 kg-ot nyom. Mint azt a nagyon szívélyes klubelnöktől megtudtuk, bárkinek nem lehet Bugattija, ő is „örökölte” elég érdekes módon. Ausztria legnagyobb gyűjtője, akivel semmiféle rokoni kapcsolatban nem állt, halálos ágyán ajándékozta neki: „tudom, hogy Maga megfelelően becsülni fogja őket” címen.


Edsel Citation


Edsel – van, aki ismeri e nevet? Az Edsel Citation a felső középosztály személygépkocsija volt, amit a Ford Motor Company cég Michigan-ben 1957-ben gyártott. A cég ezt az autót a drága Ford és a kedvezőbb árfekvésű Mercury közötti félmegoldásnak szánta. Tervezése súlyos dollár ezreket emésztett fel, ennek ellenére nem szerepelt jól a piaci eladásokban: ormótlan termete és furcsa hűtőmaszkja nemtetszést keltett sokakban.


Lea Francis 14 HP Light Saloon


A Citation az Edsel modellek között is a legelitebb. A belső rész luxus kialakítása mellett a kocsinak néhány nemesacélrésze és aranyszínű betétje volt a hátsó sárhányóján. A betéteket az autó, illetve a tetőrész színében, vagy egy harmadik színben lakkozták. 1960-ban átformálták az autót, de mivel a vásárlók közömbösek maradtak iránta, a hetvenes évek elején abbamaradt a gyártása. A tengelytáv több mint 3 méter volt, V8-as, 6719 cm3 hengerűrtartalmú, 350 LE teljesítményű motorral szerelték.


Jaguar XK 140 MC


Pobeda


Warsawa


Ha azt gondolnánk, Lada ügyben már nem lehet újdonság, akkor ezt a jobbkormányos modellt ajánlom figyelmükbe, vagy a Hollandiából lábon érkezett piros 21023-as kombit, amit 1500-ös motorral és a 2103-as Lada belsőjével árultak kizárólag Nyugat-Európában, olyan nevetségesnek tűnő, de akkor nálunk álomszámba menő extrával, mint a hátsó ablaktörlő.


Eredeti VFTS


Szombati napon zajlott a már hagyományosnak számító Oldtimer Sokadalom: ekkor a veterán autók, motorok, kerékpárok szerelmesei (klubok, egyesületek, társulások) látványos felvonulással ünnepeltek, saját programokat szerveztek, és látogatták meg a kiállítást. Aznap botlottam a parkolóban egy igazi csemegére. A Lea Francis márka a két névadó keresztnevéből jött létre (R. H. Lea, G. J. Francis). A század végén alakult manufaktúra 1919-től gyártott kis szériában (3-2300 példány) saját tervezésű autókat, háromszori megszűnés után 1954-ben zárt be. Ez a modell egy Lea Francis 14 HP Light Saloon.


Jobbkormányos Zsiguli

 


Citroën AMI Super alváz

A hazánkban üzemképtelenül fellelt autónak kalandos előélete volt, merthogy amerikai forgalmi engedélye és angol regisztrációja is van, és szerepelt a Dallas című híres filmsorozat egy pár epizódjában is. Az egy év alatt teljes restauráláson átesett autó egy igazi kuriózum, mert csak 2133 db készült belőle, itthon természetesen egyedi, de a világból is mára teljesen eltűnt. Az autó faváz keretes és erre alumíniumból készítették a karosszéria elemeket, itt-ott megtűzdelve vas részekkel, mint például a teherviselő B oszlopon rögzített ajtók, amelyek hátrafelé nyílnak. Mint szinte minden korabeli angol autó ez is alvázas, mely inkább hasonlít egy teherautó, mint egy személyautó alvázához, ezért a tömege is 1320 kg. Az autó motorját egy 1800 cm3 dupla vezérműtengelyes, 75 lóerős erőforrás biztosítja. Az autó fényezése az angol autókra jellemzően kétszínű, fekete-tört fehér. A belső kárpitozása szintén az angol hagyományokat tükrözi, krémszínű első osztályú marhabőrből készült, ami a korabeli luxusautókra volt jellemző. Nagyon sok faborítást használtak az utastérben, így a teljes műszerfal is és az ajtóborítások is teljes felújítás után eredeti állapotban lettek megőrizve.


Honda S800

A Totalcar a tavalyi jubileum után, most a Japán földrengést támogatandóan, a szigetországi modellekre helyezte a hangsúlyt. Itt is találtam érdekességet. A Honda S800-as 1965-ben a Tokyo Motor Show kereteiben mutatkozott be. A kis roadster lett a cég image autója, ennek megfelelően 10000 felett pörgő motorjával korának a legerősebb és leggyorsabb 1 literes autója volt. Coupe és roadster kivitelben is létezett. A 791 cm3 lökettérfogatú 70 lóerős (8000 min-1) motorral akár 160 km/h sebességre is képes volt, emellett 4 karburátorból etetve, 7 liter alatti fogyasztással. Kezdetben az elődmodelltől örökölt lánc hajtotta a független felfüggesztésű hátsó kerekeket, később lett csak merev hidas, elől pedig tárcsafék lassította.


Ikarus 620

85 éves az első Skoda

85 esztendeje gördült le a szárnyas nyílvessző szimbólumát hordozó ŠKODA-logót viselő első autó a szerelőszalagról.

A ŠKODA–Hispano Suiza luxuslimuzin volt az első modell, amely a cseh gyártó e karakteres, összetéveszthetetlen márkajelzésével készült. Az első példányt 1926. május 10-én Tomáš Garrigue Masaryk csehszlovák államelnöknek szállították ki. A különleges luxusmodellből 1929-ig mindössze száz darab hagyta el a gyárat. A luxuslimuzinok gyártására vonatkozó licenc a spanyol Hispano-Suiza részéről már 1924-ben, tehát még a Laurin & Klement autógyárral történt fúzióját megelőzően a pilseni ipari konszern rendelkezésére állt, ami a névhozzáadás magyarázatául is szolgál. A gyártás végül 1925 tavaszán vette kezdetét, 1926 májusában pedig elkészült az első autó. Formavilága a kor vezető karosszériaépítői, Brožík & Jech, majd később a Laurin & Klement alkotása. A korabeli gyártás még igen messze állt attól, amit ma sorozatgyártás alatt értünk. A ŠKODA-Hispano Suiza 25/100 LE minden egyes példánya egyedileg, az ügyfél kívánságai szerint készült el, így minden autó abszolút egyedülállónak számított. Az autó saját tömege felszereltségtől függően akár a 2700 kg-ot is elérhette, legnagyobb sebessége pedig a 140 km/h-t.Sz. J.

Forrás: www.skoda-auto.com

 

Fotó: Szalay Iván, Tűhegyi László