100 éves a Chevrolet
Idén 100 éves a Chevrolet. A Chevrolet Motor Car Company céget 1911. november 3-án, Detroitban két ember alapította, a névadó Louis Chevrolet, aki 1878. december 25-én, a svájci La Chaux-de-Fonds-ban született és William C. „Billy” Durant (1861–1947). Louis Chevrolet 1900-ban érkezett Amerikába. 1905-ben már sikereket ér el mint autóversenyző, 1906-ban egy Darracq volánja mögött sebességi rekordokat is elér.
Durant nagy ívű gazdasági gondolkodó, ma úgy mondanánk finaszírozási zseni, az autózás fejlődésének látnoka, 1908-ban alapítja meg a General Motorst. Durant Chevrolet személyében látja meg azt a marketingerőt, mely nagyban segítheti az autóeladásokat. Durant Chevrolet-et híres versenyeken és promóciós autózásokon szerepelteti. Chevrolet 1909-ben már Amerika második legjobb versenyzője. Versenyzői jelmondata az volt. „Soha ne add fel!”
1910-ben Durant pályamódosításra kényszerült. Új csapattal új autót, a Buick Bug-ot fejlesztett, mely mérnöki csapatnak Chevrolet, aki maga is tanult mérnökké lett, is tagja volt. Chevrolet versenyzői hírneve – vélték – segíteni fog majd eladni a kocsit, ezért később azt róla nevezték el. A Chevrolet cég 1911-ben jött létre. Az autó jelvénye egy torzított svájci kereszt lett, Chevrolet szüleinek emlékére.
Louis Chevrolet (1878–1941) Chevrolet 1906-ban egy Darraq V8 autóval 191,5 km/h sebességi világrekordot állított fel
Jól kezdődött minden, sikeres modellekkel indultak (pl.: Series C Classic Six egy prototípusát mutatja a címkép 1911-ből), majd a „kicsik” felé fordultak (Little, Model L, Model H). Ez üzletileg azonnal sikert hozott, köszönhetően az értékarányos árnak és a strapabíró négyhengerű motornak. Durant és Chevrolet összekülönbözött a termékfilozófián, Durant 1915-ben kivásárolta Chevrolet-et. 1917-ben Durant visszatért a General Motorshoz, a Chevrolet-et bevitte a GM-be.
Durant 1920-ban hagyta el a General Motorst. 1947-ben halt meg, New York Bronx kerületének Woodlawn temetőjében nyugszik.
Dan Akerson, a General Motors elnöke
Louis Chevrolet sem járt gazdaságilag szerencsésen. 1921-ben Arthur testvérével céget alapított „Chevrolet Brothers Manufacturing Company” néven. 1929-ben,
a gazdasági válság hatására, üzemét be kellett zárnia. Kénytelen volt alkalmazottként kétkezi munkát vállalni: szerelősori munkás lett a Chevrolet detroiti gyárában. 1941-ben, teljes szegénységben hunyt el. Sírja Indianapolisban van, közel a versenypályához, ahol sikereit érte el.
A Chevrolet cég kezdettől fogva olyan technikát és részleteket épített be megfizethető személy- és teherautóiba, amelyek addig jellemzően a drágább kocsikban fordultak csak elő. Az első Chevrolet – a Series C Classic Six – már elektromos indítóval és elektromos fényszóróval készült, amikor ezek még a luxuskocsikban is ritkaságnak számítottak. A következő évtizedek folyamán a drágább autókkal egyszerre jelentek meg a Chevrolet típusaiban is olyan innovációk, mint a biztonsági üveg, a benzinbefecskendezés, a blokkolásgátló és az elektronikus kitörésgátló.
Young Creative Chevrolet
100 év egy pályaműbe sűrítve
„Young Creative Chevrolet” néven pályázati lehetőséget hirdet az immár 100 éves múltra visszatekintő autógyártó cég, a Chevrolet, amire Magyarországon 15 felsőoktatási intézményből pályázhatnak az alkotni vágyó diákok. A pályázatra 5 kategóriában – divat, fotó, grafika, videó és zene – nyújthatják be műveiket a hallgatók, amelyek közül a legjobbak a hazai forduló után, az európai döntőben, nemzetközi zsűri előtt is megmérettetnek.
Forrás: http://www.louischevrolet.ch, http://en.wikipedia.org/wiki/Louis_Chevrolet, http://www.chevrolet.hu/ismerje-meg-a-chevrolet-t/tortenet.html, http://media.gm.com/content/media/hu/hu/news, http://media.gm.com/content/media/me/en/news/news_detail, Ed Cray: Chrome Colossus, GM and its times, McGraw-Hill Book Company, 1980. Foto: CHEVROLET EUROPE's photostream