A BMW 3-as sorozat jubileuma

A BMW 3-as sorozat egy sikermodell, amelyhez hasonlót keresve sem találni. Ötven évvel ezelőtt jelent meg az első generáció.

Sikerének története még korántsem ért véget: A BMW 3-as 1975-ben indult útnak a 02-es modellek utódjaként, és a márka dinamikus szívévé vált. Több mint 20 millió 3-ast adott el már a BMW, és a bestsellersorozat nyolcadik kiadása is készül az indulásra. De már az első 3-as (E21) mércét állított fel.

Néha elég egy 3-as ahhoz, hogy a márka első számú modelljévé váljon. Amikor a BMW 1975 nyarán a müncheni Olimpiai Stadionban bemutatta új belépőmodelljét, még a legnagyobb optimisták sem sejtették, milyen sikerhistória kezdődik vele. Az egyetlen, amit az 1502-es és 2002-es legendás sportlimuzinok utódjáról már régóta tudtak, az a név volt: a BMW 5-ös limuzin után, amely 1972-ben új korszakot nyitott a névadásban, a szintén a sztártervező Paul Bracq által megrajzolt kompakt dinamikus modell egy 3-assal vagy 4-essel kezdődik majd. A 3-as lett – és ez az első 3-as sorozat (E21) megőrizte az álcázott kétajtós 02-es családi sportoló varázsát, amely eleinte négyhengerű motorokkal, 1977-től pedig simán járó sorhatosokkal is távol tartotta az Alfa Romeótól a Volvóig terjedő összes gyors limuzinriválist, sőt még a népszerű sportautókat, mint a Porsche 924-et is üldözte. A 3-as robbanásszerűen terjedt, és ezzel elindította a versenytársak, mint a Mercedes 190 fejlesztését. Mindössze hat év alatt a 315-323i típusokból első BMW-sorozatként törték át az egymilliós eladási határt, és túlszárnyalták a 02-es előd már amúgy is magas mércéjét. Ez volt az első csúcspontja egy ma is tartó bestsellerszériának: Több mint 20 millió egységgel hét generációban a BMW 3-as a világ legkelendőbb prémium középkategóriás modellje.

A teljes cikk előfizetőknek érhető el.