Visszatekintés Mladá Boleslav első Laurin & Klement motorkerékpárjaira
125 éve, 1899. november 18-án a Laurin & Klement Slavia A és B típusú motorkerékpárokat egy lovasbemutatón mutatták be Prágában. Alig négy évvel alapítása óta a Mladá Boleslav-i székhelyű kerékpárgyártó bemutatta ezeket a modern, műszakilag kifinomult motorkerékpárokat, melyek nagymértékben diverzifikálták termékkínálatát. A motorkerékpárokkal elért kereskedelmi és sportsikerek megnyitották az utat a Mladá Boleslav márka első autója, az L&K Voiturette A előtt 1905-ben.
Merész kezdet
Václav Laurin szerelő és Václav Klement könyvkereskedő 1895 karácsonya előtt alapította meg Mladá Boleslavban a „Slavia” kerékpárműhelyt. Modern, jó minőségű termékeik sikere lehetővé tette számukra, hogy áttérjenek a hatékonyabb gyári gyártásra, ami felgyorsította kínálatuk bővülését. 1898 őszén Václav Klement a feltörekvő motorkerékpár-szegmensre vetette tekintetét. 1899 tavaszára az L&K benzines segédmotort kínált a kerékpár-tulajdonosoknak, de hamar világossá vált, hogy a jövő a teljes értékű motorkerékpárokban rejlik – a Laurin & Klement pedig ezek fejlesztésére szánta el magát.
Egyedi műszaki megoldások
Az intuitív technikus, Václav Laurin elutasította azt az uralkodó koncepciót, hogy a benzinmotort közvetlenül a motorkerékpár első kereke fölé helyezzék, mivel az nem felelt meg kezelhetőség és megbízhatóság tekintetében. Ezeket a problémákat úgy oldotta meg, hogy a motort a vázon belül középen, a motorkerékpár közepéhez közelebb helyezte. Ezzel nemcsak a súlyeloszlás javult, hanem az egyhengeres motort, az elpárologtató karburátoros üzemanyagtartályt és a gyújtásrendszert a csővázas vázszerkezetnek köszönhetően megóvta a mechanikai sérülésektől. Ez a kialakítás később globális szabvány lett.