Világrekordok hazai közutakon – Mi történt 90 évvel ezelőtt a gyóni betonon
90 évvel ezelőtt, 1934 októberében avatták fel a „gyóni kilométerpályát”, ahol a nyitónapon Rudolf Caracciola, Ernst Henne és Josef Möritz is új sebességi világrekordokat értek el.
Anélkül, hogy túlságosan elmerülnénk az autósport történetének bugyraiban, annyit biztonsággal ki lehet jelenteni, hogy a „ki a gyorsabb?” kérdés már a belső égésű motorral szerelt gépkocsik előtt, a gőzautók korában felmerült. 1867-ben Manchesterben két gőzhajtású hintó mérkőzött meg egymással. 30 évvel később már a benzines és a villanyautók csatája zajlott – az első autó, amely 100 km/h sebességnél gyorsabban haladt, a belga Camille Jenatzy La Jamais Contente (A Sohasem Elégedett) nevű áramvonalas járműve volt. Mire 1910 beköszöntött, a benzinmotoros gépkocsi már magabiztosan uralta a versenypályákat is. Nagyjából ekkor kezdődött a zárt versenypályák építése is, illetve a sebesség bűvöletében élő versenyzők elkezdtek vadászni sima felületű, nyílegyenes útszakaszokra, ahol nagyon gyorsan lehetett robogni.