Pannon-elv, Pannon traktor – 2. rész
A maga korában nagy reményekkel kecsegtető hazai motorfejlesztésről, eredményéről szólt előző számunk „Pannon-elv” című írása. Almássy Tibor 1965-ben készült írását közöltük, melyben az izzófejes motor sikeres átalakítási K+F munkájáról számol be. Az egyetlen cikk ebből a korból, és az utolsó is, mert aggályoskodó viták közepette a PannonHofherr áttörő sikert nem ért el. A találmány a féldízel motor elvi problémáit elemezte, helyesen ismerte fel a fejlesztés irányát, és adott rá megoldást. Traktorgyártásunk a II. világháború előtti években kezdődött HSCS („a” Hofherr) izzófejes féldízel motorral – ez a Hofherr traktor meghatározó volt a mezőgazdaságban még a hatvanas évek elején is. Indokolt volt a Hofherr izzófejes motort fejleszteni, mert üzemi jellemzői (üzemanyagok: tüzelő- és kenőanyag-fogyasztása), rezgése rendkívül gyengék voltak.
A feltalálók Németországban szabadalmaztatták a motor elégetési eljárására vonatkozó áramlási képet, a befecskendezési sugár irányára tett javaslatot, valamint a határhőmérsékletre vonatkozó megállapítást. A szabadalmi leírást közöljük.
A fejlesztés megítélését korabeli (1960) napilap cikke írja le, az általános hangulatot nagy várakozásként jellemezte. Idézünk belőle.
A technikai részletek néhány érdekességét dr. Stieber József hivatkozott cikke és szakkönyve alapján mutatjuk be.