A Tour Auto 2023 győztese a BMW M1
A Tour Auto old timer versenysorozatot a Peter Auto szervezi. Ez egy híres autósport esemény, amelynek során az autóversenyzők különböző helyszíneken versenyeznek Franciaországban. Az eseménynek hosszú múltja van és számos ikonikus autó vett már részt benne az évek során. A Peter Auto célja, hogy elősegítse az autósport kultúrájának és történelmének megőrzését valamint, hogy lehetőséget teremtsen az old timer rajongónak, hogy találkozzanak és élvezhessék közös szenvedélyüket. A Tour Auto 2023 győztese egy BMW M1 volt, ebből az alkalomból felelevenítjük az M1 képességeit, illetve a fontosabb szakmai tudnivalókat.
Az M1 fejlesztése és gyártása elsődleges célja az volt, hogy a BMW visszatérjen – mint ahogy azóta már többször is - a motorsport világába. Az autót az FIA Group 4 kategóriájában indították és az első négy kocsit a Procar Championship sorozatban használták. Az autó azonban nemcsak a versenypályán volt sikeres, hanem a nyilvános utakon is nagy sikert aratott.
A BMW M1 a BMW által gyártott első „mid-engine sports car” volt, amelyet a cég 1978-81 között fejlesztett. Az M1 3,5 literes sorhatos motorja akár 277 lóerő teljesítményt is képes volt leadni. Az autó számos szempontból forradalmi volt akkoriban és máig tartó hatása a BMW M széria legendájának megalapozása – de erről majd arrébb. A gyártó célja az volt, hogy olyan autót gyártson, ami verseny- de szériaautóként is használható. Ennek megfelelően a motor fejlesztés célja egy olyan motort létrehozása, amely alkalmas a maximális teljesítmény elérésére anélkül, hogy a megbízhatóság és a mindennapi használhatóság károsodna. Az M1 fejlesztése és gyártása azonban nem volt problémamentes. Az autó fejlesztése hosszú folyamat volt és az autóra vonatkozó terveket többször is módosítani kellett a különböző szabályozó hatóságok által előírt változtatások miatt. Az autó gyártása is problémás volt, mivel az eredetileg kiválasztott gyártó nem tudta biztosítani az autók gyártásához szükséges technológiát. Ennek eredményeként az autó gyártását a Lamborghini vállalat vette át, amelynek eredményeként az autó részben Olaszországban készült.
Az M1 egyedi külső megjelenése - domború motorháztető, szögletes forma, éles vonalak és a hátsó szélvédő ívek - miatt az autó azonnal felismerhetővé vált. A cockpit is figyelemre méltó volt, modern, jól megtervezett műszerfal és sportos kialakítás. Az autó azonban nem csak külsejével hívta fel magára a figyelmet. Az autó csökkentett súlya, alacsonyabb középpontja és merev váza miatt rendkívül kiegyensúlyozott és stabil volt a kanyarokban, ami lehetővé tette a vezető számára, hogy az addigi határokon túl is megtartsa a teljes uralmat az autó felett.
Visszatérve a motorra, négyütemű sorhatos benzinmotor, amely M88/1 néven ismert, később a BMW M5 és M6 modellekbe került beépítésre M88/3 megnevezéssel. Teljesítménye 273 lóerő (204 kW), amelyet 6 500 fordulat/perc sebességnél ad le. Maximális forgatónyomatéka 330 Nm, amelyet 5 000 fordulat/perc sebességnél ér el. Az M1 motorja hatfokozatú kézi váltóval van párosítva és képes 0-100 km/h sebességre mindössze 5,6 másodperc alatt, maximális sebessége pedig 260 km/h. Az „utód” az M88/3 motor 315 lóerő (235 kW) teljesítményt és 360 Nm nyomatékot produkált és nagyobb lökettérfogatú, nagyobb szelepeket és egy hatfokozatú kézi váltót tartalmazott. Az M88/3 motorokat kézzel készítették és csak korlátozott számban állították elő.
Az M88/1 motor alapját az M88/0 motor képezte, amelyet korábban a BMW 3.0 CSi és a BMW 3.0 CSL modellekben használtak. Az M88/1 motoron azonban számos változtatást eszközöltek a nagyobb teljesítmény érdekében. Az M88/1 motor alumíniumból készült blokkot és hengerfejet, illetve két főtengelyt használ(t). Fejlesztéséhez sok új technológiát kellett alkalmazni, például a két főtengely kiegyensúlyozását, amely lehetővé tette a motor nagyobb fordulatszámú működését. Az M88/1 motor a BMW első soros hat hengeres motorja volt, amely kétlépcsős, elektromosan vezérelt befecskendezést használt. Az első fázisban az tüzelőanyagot a dugattyúteret megelőző előkamrába fecskendezik, majd a második fázisban az égéstérbe injektálják. Ez a folyamat javítja az tüzelőanyag hatékonyságot és csökkenti a káros anyagok mértékét a kipufogógázokban. Előnye, hogy lehetővé teszi a motor maximális hatékonyságának elérését, különösen magasabb teljesítményű motoroknál.
Az M1 motorja a BMW Motorsport történetének egyik legfontosabb és legsikeresebb motorja. Az M88/1 motor lehetővé tette a BMW számára, hogy versenyezzen az FIA Group 4 és Group 5 kategóriájában, ahol az autókat csak kis szériában lehetett gyártani. Az M1 és az M1 Procar sorozatokban az M88/1 motor volt a legjobb választás és sikeresen használták versenyeken, mint például a Le Mans-i 24 órás versenyeken és a Procar sorozatban.
Az M1 motorja ma is nagyon népszerű és keresett, különösen a gyűjtői piacokon, ahol az autók és alkatrészeik nagyon magas árakat érnek el. Az M1 csak rövid ideig volt gyártásban és összesen csak 456 autót gyártottak. Ennek ellenére az autó hatalmas hatást gyakorolt az autóiparra és a BMW M márka legendájára.
És hogy a maga hőskorában az M1 BMW ki mindenki keze alatt futott, az alábbi egykori videón megszemlélhető: