Ősi motorok újjászületése

Amikor oldtimer járművet lát az ember, megelevenedik a történelem. Ez az élmény nagyságrendekkel fokozódik, miközben az egyes autó- és motorcsodák működésének alapelveit a szakember is néha „újra kell tanulja”, ha meg akarja érteni. Szokás nosztalgiázni a múltban kiemelkedő és méltán híres magyar konstruktőrök – pl. Victor Jano vagy Barényi Béla – munkáit látva, de még több „ismeretlen” konstruktőr zseniálisabbnál zseniálisabb megoldása kívánna magának figyelmet – ha volna, aki elmondaná, ha volna, aki átadná. Az ez irányú tudásra megszokottan idős és hosszú szakmai munkássággal rendelkező híres professzorok, tervezők, egyetemi tanárok irányából számítanánk, „kik még látták trónolni Viktóriát”. Ezen szerkezetek ismerete alapvetően múltat, élettapasztalatot és horribilis információmennyiséget felölelő élethossziglani történelmi távlatokon gyűlik össze. Gondoljuk sokan, gondoltuk eddig! Esetünkben azonban mégsem onnan érkezik a vaskos szakmai információ tömeg, ahonnan várnánk! Riportalanyom Kalocsai László 35 éves autószerelő-mester, aki kecskeméti műhelyében oldtimer motorok felújítását és életre keltését végzi, némelyik példányt 30–100 év távlatából ébresztve.

A kecskeméti Engine Fanatic Kft. tulajdonosa, egyben vezető szerelője 2013 óta foglalkozik veterán autókkal. Ez irányú szakmai munkásságát a helyi Nagy Gépműhelyben kezdte, majd onnan kiválva, de bedolgozóként „maradva” maradt a megkezdett úton. Alapvetően külföldi megrendelésekre dolgozva, meglehetősen nagy intenzitású éveket tudhat maga mögött immár majd’ tíz éve. Kérdésemre válaszolva, már-már inkább művésznek nevezné magát, mintsem autószerelőnek. Inkább művészi vonásokról beszélhetünk, és igen (!), ha a művész szóra ezt olvassuk: „szépet létrehozó személy, aki képes szokatlanul színvonalas formában alkotni.”.

A teljes cikk előfizetőknek érhető el.