Veterán járművek restaurálása

A Győri Automobil és Motor Club (GYAMC) november 26-án tartott szakmai előadást egy AOE Bázis Iskolában, a győri Bercsényi-ben. Az előadást Linczmayer Balázs restaurátor tartotta, aki Mini-k felújításával, restaurálásával, karbantartásával foglalkozik. A mintegy 3 órás beszélgetés során Balázs felhívta a figyelmet a restaurálás 0. lépésének a fontosságára, vagyis a jármű kiválasztására.

Az első rész a restaurálás ideológiai elemzésével telt. Itt az előadó olyan kérdéseket intézett a hallgatósághoz, amit minden projekt előtt fel kell tenni magunknak, hiszen az ezekre adott válaszok fogják meghatározni a felújítás módszereit és technológiáit. Minden esetben fel kell állítani a célunkat, hogy annak megfelelően járjunk el. Nem mindegy, hogy állagmegóvás a célunk – melynek oka lehet, hogy a családban lévő, örökölt járművel foglalkozunk – vagy teljes, steril restaurálásra törekszünk. Említést nyert, hogy egyre gyakoribb a veterán járművek túlrestaurálása. Ez azt jelenti, hogy a gyártás időpontjában alkalmazott technológiákhoz képest ma már rendelkezésre állnak olyan módszerek, melyekkel pontosabb illesztések, szebb fényezés, szebb kárpitozás stb. valósítható meg. Habár a köztudat és sok esetben a minősítők is a túlreastaurálást részesítik előnyben, de a patinának is megvan a létjogosultsága az idős járműveknél. Az sem mindegy, hogy valaki használni szeretné a járművet vagy pedig vitrinbe szánja, sokszor a használhatóság miatt bekerül egy-egy típusidegen alkatrész, amit már akkor is beépítettek, amikor a jármű még messze volt a veterán kortól. Minél többet használunk egy veterán járművet, annál jobban ügyelünk annak praktikusságára, kevésbé az esztétikai tökéletességre, hiszen idővel eljön a következő felújítás/beavatkozások ideje.

Ha már eldöntöttük, hogy milyen irányban indulunk el, akkor lehet megtervezni a felújítás menetét. Az előadó végigment a restaurálás fő lépésein, és mindegyiket kielemezte, valamint saját tapasztalatait is megosztotta a népes hallgatósággal. Mindenki egyet értett benne, hogy a népszerű restaurálási modellek esetén a karosszéria és a fényezés jelenti a legnagyobb kihívást.

Az alkatrészek kiszerelése és tisztítása viszi el a legtöbb időt, de ezeket a nem kívánatos folyamatokat sem szabad félvállról venni. Amíg a karosszériás és a fényező dolgozik, addig érdemes a mechanikus alkatrészek felújítását elvégezni, hogy a kész karosszéria visszaérkezése után gördülékenyen menjen az összeépítés. Az összeépítés során el kell dönteni, hogy eredeti, eredeti, de felújított, gyári új vagy utángyártott alkatrészeket építünk be. Vannak olyan veterán járművek, melykehez egy fékbetét beszerzése is problémás, így azt is figyelembe kell venni a felújítás előtt, hogy milyen az adott modell alkatrész-ellátottsága.

Az előadó mindenkinek azt javasolta, hogy legalább egy szezont használják a felújításra szánt járművet mielőtt szétszedik, hogy feltöltődjenek pozitív energiával, ami átlendíthet a felújítás nehéz időszakain.