Teljes gőzzel előre!

Éves programunk biztos pontja a Vasúttörténeti Park Old Timer Kiállítása, természetesen idén is ott jártunk. Eleve kerüljük a gépies száraz beszámolókat, most sincs másképp, most is egy érdekességre, egy kuriózumra fókuszálunk, amely még nincs archívumunkban, és amelyről még sosem beszéltünk. Idén a hibridizáció jegyében a világ első tömeggyártású hibridjének tartott Woods Stanley Steamer kerül nagyító alá, melynek gyártását 1916-ban indították, eredetileg benzin-elektromos hibridként, azonban a ma már közhelynek tekinthető hajtási módszer akkoriban még gyenge volt, így 1920-as évekbeli tulajdonosa az akkoriban kiforrottnak és megbízhatónak tartott Stanley 735 kondenzációs gőzmotort építette bele! Láthatjuk, a fejlődés töretlen… csak néha érdekes vargabetűket ír le! Az autó még mindezek ellenére is „hibrid” maradt, „hibriditása” a Dual Fuel üzemmódban maradt meg. Gőzgép „összefoglalónk” következik!

MIT „VESZÍTETTÜNK”?

Az autós gondolkodásból már rég kiesett, azonban más közlekedési eszközöknél még nagyon is alkalmazott technikáról van szó. Repülőgép-anyahajók, atomtengeralattjárók és néhol még ma is magashegyi vasutak mozdonyainak erejét adja a gőz, természetesen modernizáltan, gőzturbinás megoldással. A gőzgép szempontjából teljesen közömbös, milyen forrásból származik a gőzképzéshez szükséges hőenergia, működését nem befolyásolja a légnyomás, terhelés alatt is indítható, függetlenül attól, hogy dugattyúja nem az egyik holtponton áll.

A teljes cikk előfizetőknek érhető el.