Az autóversenyzés hajnala

A „technikai történetírás” szerint az első autóversenyt az amerikai Wisconsinban 1878-ban Green Bay és Madison között rendezték 323 kilométeres távon, ahol a versenyt egy Oshkosh gőzgép nyerte. Az Encyclopedia Britannica szerkesztőinek köszönhetően sok rendszerezett adat áll rendelkezésünkre ahhoz, hogy tisztelegjünk azon „géniusz járműtervező elődeink” előtt, akik kockázatot vállalva, de a tudományt támogatva meg merték mérettetni járműveiket az adott kor versenypályáin.
A klasszikus értelemben vett autóversennyel kapcsolatban mégis csak azt mondhatjuk, hogy nem sokkal azután kezdődött, hogy az 1880-as években feltalálták a benzinmotorokat. Erre alapozva, az első szervezett rendezvényt, egy megbízhatósági tesztet 1894-ben Párizsból a franciaországi Rouenbe, mintegy 80 km-es távolságra, átlagosan 16,4 km/h (10,2 mph) sebességgel nyerték meg. 1895-ben rendezték az első igazi versenyt Párizsból Bordeaux-ig (Franciaország) és vissza 1178 km távolságot megtéve, ahol a győztes átlagsebessége 24,15 km/h volt. Manapság megmosolyogjuk e teljesítményt, de igen is tiszteletre méltó, hisz még csak a XIX. században járunk ekkor!
A tengerentúlon a tradicionális szervezett autóversenyzés az Egyesült Államokban kezdődött egy 87 kmes futammal Chicagótól az Illinois állambeli Evanstonig 1895-ben, a hálaadás napján. Európában az első zártkörű közúti versenyt, a Course de Périgueux-t 1898-ban rendezték meg, 145 km-es távon egy körben. Az ilyen versenyzés, amelyet az Automobile Club de France irányított (alapítva 1895-ben), Anglia, Wales és Skócia kivételével Európában terjedt el. 1
A teljes cikk az előfizetőinknek érhető el.
Ha Ön már rendelkezik előfizetéssel a megtekintéshez kérjük, jelentkezzen be.
Szeretne előfizetni? Itt megteheti.
Cikkajánló
MS005 Gépjárműgenerátor és - indítómotor diagnosztikai próbapad
A címben szereplő feladatokat ellátó próbapad az autóvillamossági szakma régi szereplője.
Dewesoft méréstechnikai megoldások hibrid és hagyományos hajtásláncok
Magyarországon is jelen van a DEWESoft szlovén multinacionális, magántulajdonban lévő mérnöki és elektronikai gyártó, amely világszerte több mint 200 alkalmazottal rendelkezik...
Kerékagymotoros sportkocsi boncasztalon
Nem napjaink újdonsága, de még nem beszéltünk róla, hogy Anglia az innováció őshazája nem csak a múltban, hanem a jelenben is folytonosan tartogat a szakmát lázba hozó újdonságo...