Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2021. március | Olvasson bele!

Az autóversenyzés hajnala



A „technikai történetírás” szerint az első autóversenyt az amerikai Wisconsinban 1878-ban Green Bay és Madison között rendezték 323 kilométeres távon, ahol a versenyt egy Oshkosh gőzgép nyerte. Az Encyclopedia Britannica szerkesztőinek köszönhetően sok rendszerezett adat áll rendelkezésünkre ahhoz, hogy tisztelegjünk azon „géniusz járműtervező elődeink” előtt, akik kockázatot vállalva, de a tudományt támogatva meg merték mérettetni járműveiket az adott kor versenypályáin.

A klasszikus értelemben vett autóversennyel kapcsolatban mégis csak azt mondhatjuk, hogy nem sokkal azután kezdődött, hogy az 1880-as években feltalálták a benzinmotorokat. Erre alapozva, az első szervezett rendezvényt, egy megbízhatósági tesztet 1894-ben Párizsból a franciaországi Rouenbe, mintegy 80 km-es távolságra, átlagosan 16,4 km/h (10,2 mph) sebességgel nyerték meg. 1895-ben rendezték az első igazi versenyt Párizsból Bordeaux-ig (Franciaország) és vissza 1178 km távolságot megtéve, ahol a győztes átlagsebessége 24,15 km/h volt. Manapság megmosolyogjuk e teljesítményt, de igen is tiszteletre méltó, hisz még csak a XIX. században járunk ekkor!

A tengerentúlon a tradicionális szervezett autóversenyzés az Egyesült Államokban kezdődött egy 87 kmes futammal Chicagótól az Illinois állambeli Evanstonig 1895-ben, a hálaadás napján. Európában az első zártkörű közúti versenyt, a Course de Périgueux-t 1898-ban rendezték meg, 145 km-es távon egy körben. Az ilyen versenyzés, amelyet az Automobile Club de France irányított (alapítva 1895-ben), Anglia, Wales és Skócia kivételével Európában terjedt el. 1



A teljes cikk az előfizetőinknek érhető el.
Ha Ön már rendelkezik előfizetéssel a megtekintéshez kérjük, jelentkezzen be.
Szeretne előfizetni? Itt megteheti.
hirdetés

hirdetés