A GOLF I karosszériája
A ’70-es évek elején a bogár népszerűsége folyamatosan csökkent, mert akkoriban a versenytársakhoz képest már elavult technikának számított. (A VW-nek 1970–74 között volt egy érdekes „kalandja” a K70-es modellel, de ez más lapra tartozik.) Ezek mellett az akkor dúló gazdasági válság idején kis fogyasztású modellre volt szükség.
Ezért a Volkswagen megvásárolta a Trabant 601-et a tervekben követő Trabant 603 terveit (erről szólnak a városi legendák), a VW mérnökei pedig ebből megalkották az első Golfot. Kezdetben 1,1 literes, 50 lóerős és 1,5 literes, 70 lóerős motorral árulták. A bogárhoz képest a Golfban már vízhűtéses motor dolgozott, s az autó hátuljában már a csomagtartót találta a vásárló. Az első Golfot, miután a prototípust maga Giorgetto Giugiaro szabta át, 1974 májusában, Münchenben mutatták be.
Az első Golf rövidesen hatalmas sikert aratott, a nagy sikernek köszönhetően 1984-ben meg is jelent a második generáció, a Golf II, amellyel megint nagy sikere volt a Volkswagennek.