A Historic versenyautókról
Historic versenyautók és versenyautó históriák címmel tartott előadást Spindler Tibor, az Autószerelők Országos Egyesületének elnöke február 10-én a Győri Automobil és Motor Club meghívásából a Mobilis Interaktív Kiállítási Központban. Az estébe nyúló előadáson a „korosabb” versenyautók építéséhez szükséges információk és hasznos tanácsok hangoztak el, az előadás után pedig kötetlen beszélgetés alakult ki az előadó és a veteránkedvelő hallgatóság között.
A Győri Automobil és Motor Club nagyon családias és összetartó társaság. Igyekeznek a téli hónapokban is találkozni, beszélgetni, de legtöbbjük még pihenteti a ritka vagy veterán korú járművét. Ilyenkor lehet időt szakítani egy kis „továbbképzésre”, egy-egy élménybeszámolóval tarkított előadásra. Bárány Barna, a klub elnöke kérte fel az előadás megtartására Spindler Tibort, aki versenyzőként és versenyautó-építőként is szép eredményeket ért el, a Spindler Autósport Egyesület színeiben pedig Oroszlány környékén versenyeket is rendezett.
A címnek megfelelően az előadáson egymást váltották a technikai információk és az anekdoták, történetek. Mindenekelőtt a lehetőségeket és a célokat kell felmérni egy versenyautó építésekor. A lehetőségnek megfelelően kell kiválasztani az alanyt és az elérendő eredményeket. A Historic-kategória egyik jellegzetessége, hogy a versenyautókat még műhelykörülmények között fel lehet készíteni, nincs szükség gyári versenyautó vásárlására, viszont az építés során ügyelni kell arra, hogy az autók terhelése sokkal nagyobb a megszokottnál, ráadásul az alkatrészek beszerzése is nehézkesnek ígérkezik.
A versenyautó-építés előtt el kell dönteni, hogy mely korosztályban szeretnénk versenyezni, ez ugyanis a terhelés mértékét és az átalakításokat is befolyásolja. A következő lépés a homologizációs folyamat ismerete és az ahhoz tartozó kategória kiválasztása. Lehetőség van olyan járművel versenyezni, ami eltér a homológ járművektől, ezekben az esetekben viszont nem Historic, hanem Hobby-Car kategóriában versenyezhetünk. Az előadás során az is kiderült, hogy milyen technikai átvételnek,, azaz gépkönyvezésen kell megfelelni egy ilyen átalakított versenyautónak és verseny közbeni ellenőrzéseken is átesnek. (Egy korábbi Autótechnika „Veterán-világ” rovatbeli cikkünk a Historic versenyszabályzatról részletesen szól.)
Spindler Tibor adott pár gyakorlati tippet a veteránosoknak, hogy a nagyobb igénybevételnek kitett Historic versenyautókat milyen módszerekkel lehet megerősíteni és felkészíteni egyegy versenyre, hogy a jármű műszaki hiba nélkül érjen célba.
Az előadás után lehetőség nyílt az előadóval beszélgetni és tapasztalatokat cserélni, és a beszélgetések a parkolóban sem hagytak alább.