A magyar motorkerékpár-történelem egy padláson

A Maróti név hallatán szinte minden autójavítónak a szakmai könyvek, javítási útmutatók és az Autodata könyvek és szoftverek jutnak eszébe. Nem véletlenül, ugyanis a ’90-es évek elejétől, amikor a szakma szembesült a nyugati autók eltérő technikai megoldásaival, egyedüli importőrei voltak a német és angol nyelvű javítási és karbantartási könyveknek, majd az igényeknek megfelelően magyarul is kiadták a szakmai anyagokat. A könyvek mellett egyre több magyar motorkerékpár is érkezett a családhoz, és elözönlötték a könyvraktárnak szánt padlásteret. A magyar motorkerékpár-történelmet felvonultató gyűjtemény nyílt napok alkalmával szabadon látogatható. Szerkesztőségünk is meghívást kapott egy ilyen rendezvényre, ahol nemcsak képi, hanem hangi élményekkel is gazdagodott minden látogató.

A június 28-i Maróti Motorkerékpár-gyűjtemény nyílt nap Marótiné Koczur Györgyi előadásával kezdődött, amelyben bemutatta a Maróti Könyvkereskedés történetét és a cég jelenlegi profilját. A könyveket hátrahagyva, a tetőtérbe invitálták a társaságot. Amikor felértünk a motorokhoz, elámultunk a látványtól. Ennyi motorkerékpárt ilyen kis helyen ritkán lát az ember, pláne ennyi magyar gyártmányt. Még mielőtt megnézhettük volna a „műkincseket”, Maróti József előadását hallgathattuk meg a magyar motorkerékpár-gyártás történetéről. 

A sztori még a világháború előtt kezdődött. Kezdetben a 2 és 3 kerekű motorok nagyjából azonos számban voltak jelen, így a motorkerékpár elnevezés sem volt használatos abban az időben. Az 1920-as évek előtt csak egyedi gyártásról beszélhettünk. A Méray-fivérek hozták létre az első üzemszerű motorkerékpár-építő műhelyt, ahol az importált blokkokat szerelték be a saját vázukba. Az akkori motorépítési elveket leginkább a jogszabályok határozták meg, ugyanis Magyarországon 100 cm3-ig és 37,5 kg-ig nem kellett jogosítvány és biztosítás a motorkerékpárokra. 

Urbach László már 1930-ban motorversenyzéssel foglalkozott. Tudta, hogy a versenyzés eredményeit a gépek forgalmazásában fel tudja használni, ezért szinte minden versenyen részt is vett, miközben több márkának is forgalmazója volt. 1938-ban elvették tőle a forgalmazási jogokat, ezért arra a következtetésre jutott, hogy a talpon maradáshoz saját motorkerékpárt kell gyártania. Ez volt a Mátra. 1939-ben kezdődtek a versenyek, melyeken a Mátrák nagyon jól szerepeltek. Mintegy 10 évvel megelőzte a korát, és külföldön is sikerült jó eladási számokat produkálni.

A világháborúk után meglepő módon nem hanyatlott a motorkerékpár-gyártás hazánkban. Állítólag ezt egy-egy személynek köszönhetjük, akik szívügyüknek tekintették a motorkerékpár-gyártást, és keresztül vitték a vezetésen a gyárak bővítését és átalakítását. Az ’50-es években megjelentek a Bervák, Pannik, majd a Csepelek, a Danuviák és a Pannóniák. Egészen 1975-ig tartott a magyar „csoda”, ekkor álltak le a gyártósorok Csepelen. Az utolsó 25 év sok gyártmányt és típust adott az utókornak, amiket még ma is szívesen motoroznak a veteránosok, hiszen virágkorukat élik a Pannóniák, Danuviák és aCsepelek. Az előadásban sok személyes tapasztalat is helyet kapott, különösen dr. Kováts Miklós neve hangzott el sokszor, aki konstruktőrként is dolgozott a csepeli gyárban, később pedig több könyve is megjelent a Maróti Könyvkereskedés kiadásában.

Az előadást egy kis szünet követte, melyet cigarettafüst helyett kétütemű kipufogógázban töltöttünk. Maróti megtúráztatta egyik Méray-ját és egy Pannónia versenymotort. A kékes füst és a ropogó hang nem engedte kizökkenteni a látogatókat a motorkerékpárok világából. A gyűjtemény körbejárása a kis hely ellenére több mint egy órát vett igénybe, ugyanis a legtöbb motornak megvan a saját története, valamint a különböző típusok szerkezeti sajátosságainak ismertetésére is nagy hangsúlyt fektet a tulajdonos. A „tárlatvezetés” után Maróti úr szívesen válaszolt a látogatók kérdéseire, majd fájó szívvel hagytuk magukra a megelevenedő magyar motorkerékpár-történelmet.


A nyílt napon készült képekből összeállított képgalériánkat az alábbi linken tekintheti meg:

http://autotechnika.hu/cikkek/11091,maroti-motorkerekpargyujtemeny-nyilt-nap.html