Ralikrossz EB, Nyirád - Az ötödik felvonás
Június 5–6-án immár ötödik alkalommal látogatott el a ralikrossz Európa-bajnokság mezőnye a Nyirádi Motorsport Centrumba. A kilátogató nagyszámú nézősereg akciódús futamokat láthatott, sajnos kiugró magyar siker nélkül. A királykategóriában a címvédő Isachsen 2006 után másodszor diadalmaskodott itt, a másik két kategóriában viszont új győztest avattunk.
A bajnokság negyedik fordulójában a depó már csütörtökön megnyitotta kapuit, pénteken pedig az adminisztratív ellenőrzés és a gépátvétel folyt, akkor még esős időben. Az időjárás azonban megkegyelmezett a rendezvénynek, így szombat-vasárnap ragyogó napsütésben élvezhették a nézők a futamokat. A sok víz „csak” az egyik lelátót mosta alá, melyet ezért le kellett zárni. Szombaton lezajlott a pótgépátvétel, mely után kiderült, hogy a 3 divízióban összesen 52 autó és versenyzője indulhat, 20-20 pilóta a királykategóriában és a Div. 1/A-ban, 12-en pedig a Div. 2-ben. Hazánkat 5 versenyző képviselte. Fodor György Peugeot-ja sajnos nem készült el a versenyre, a depóban viszont meg lehetett tekinteni.
Divízió 2
Akcióban a Divízió 2 mezőnye
Az épített hátsókerék-hajtású autók mezőnyében indultak a legkevesebben, ezért itt csak A- és B-döntőkre volt kilátás (itt nem volt magyar versenyző sem). A 12 pilótától azonban nagyon szép csatákat láthattunk. A hétvége északi, pontosabban norvég fölényt hozott. Bár a cseh Castoral - aki korábban már többször nyert ezen a pályán – megnyerte a szombaton tartott első előfutamot, az ír Tohill pedig a harmadikat, a pole pozíciót a norvég Enerberg szerezte meg. A B-döntőből Tohill jutott fel az A-döntőbe, ahol 3 Ford Fiesta küzdött meg a belga Kenis BMW-jével, a norvég Nottveit Citroën Xsarájával és a cseh Castoral Opeljével. A norvég versenyzők elhozták az első három helyet, Enerberg nyert, a tavalyi bajnok Borseth előtt, méghozzá annak tavalyi autójával, majd Nottveit következett. Enerberg pályafutása első futamgyőzelmének örülhetett. A verseny után Kenist szabálytalan és sportszerűtlen viselkedése miatt kizárták.
Divízió 1/A
A két cliós mellett Kalny, a későbbi győztes
A kiskategóriában húszan neveztek, köztük 3 magyar. Honfitársaink esélyeit növelte, hogy az ellenfelek közül ketten sem tudtak legalább két értékelhető időeredményt felmutatni az előfutamok során. Ennek ellenére Majerszky Gábornak így sem sikerült bekerülnie a döntőkbe. Volt egy előfutam, amelyben mindhárom versenyzőnk szerepelt, itt végül kis szerencsével Bánkuti Gábor győzni is tudott. Ő volt az, aki egy ideig a C-döntőben is az élen állt, de mivel autója megsérült, végül be kellett érnie az összetett 15. hellyel. Közvetlenül előtte Újházi Béla végzett Opeljével. A C-döntőt a cseh peugeot-s Veverka nyerte, a B-döntőben a pedig honfi- és márkatársa, Kalny győzedelmeskedett. Ezek után került sor az A-döntőre, ahol az első sorból két orosz versenyző, Timerzyanov és Rakhmatullin várta a rajtot, mindketten Renault Clio-val. Ők voltak a hétvége egyértelmű esélyesei, dolgukat még a cseh Cermák nehezíthette meg Skoda Fabiájával. A nap egyik legakciódúsabb döntőjében a két orosz összeütközött, így a B-döntőből érkező, a Joker-körrel remekül taktikázó Kalny győzött. A másodikként célba érkező Cermák pedig átvette az összetettben a vezetést.
Bánkuti Gábor a C-döntőig jutott a kiskategóriában
Divízió 1
Isachsen nyert a királykategóriában
A sportág csúcsát jelentő kategóriában 500 lóerőnél is erősebb, összkerékhajtású, turbós autók állnak rajthoz, Nyirádon összesen húszan. A magyar versenyzők, az egyaránt többszörös magyar bajnok Kotán Péter és Harsányi Zoltán bevallottan technikai hátránnyal vette fel a versenyt a kategóriát domináló svéd és norvég versenyzőkkel szemben. Erejükből tisztes helytállásra futotta: Harsányi megnyert egy előfutamot Mitsubishijével, majd összetettben a 3 pontot érő 14. helyen zárt. Kotán is bekerült a C-döntőbe, de ott műszaki hiba miatt az utolsó helyet szerezte csak meg. Az előfutamokat két versenyző uralta: a címvédő bajnok, norvég Isachsen Ford Focusával és a svéd Jernberg, aki idén már két versenyt is megnyert Skoda Fabiájával. Isachsen szerezte meg a pole pozíciót, miután két előfutamban is diadalmaskodott, Jernbergnek a 3. előfutam legjobb ideje és a második rajtkocka jutott. De előtte a C-döntőben az idei év egyik felfedezettje, a brit Doran nyert Citroën C4-esével. Doran a B-döntőben is a győzelemért harcolt a látványosan keresztbe autózó Erikssonnal és az ifjú norvég Lysennel. Ütközésekben is bővelkedő vetélkedésüknek az lett az eredménye, hogy végül „nevető negyedikként” az olasz színekben induló Kuypers jutott fel az A-döntőbe. Az A-döntő mezőnye tehát így festett: a már említett Isachsen és Jernberg az első sorban, a cliós Walfridson és a focusos Hunsbedt a második sorban, majd a 15-szörös Európa-bajnok Hansen C4-esével és a feljutó Kuypers. A döntőben végül az egész hétvégén leggyorsabb Isachsen nyert Jernberg és Hansen előtt. Az Európa-bajnokság július 3-4-én folytatódik, Svédországban.
Harsányi Zoltán előfutamot is nyert
Fotók: Szalay Iván, Onódi Gábor