Hosszútávra készül az Alpine és a Bosch
Már ötödik éve vesz részt az Alpine az FIA Hosszútávú Világbajnoksága (WEC) mellett a Formula-1 küzdelmeiben is. Az FIA World Endurance Championship futamain rajthoz álló A424-es hiperautókat a Bosch hibrid rendszere is mozgatja.
A francia márka a WEC küzdelmeiben már 2013 óta szerepel. A pilóták négy kontinens nyolc versenyén képviselik a csapatot, immár a hiperautó kategóriában. A szezon eseményei közül kétségtelenül kiemelkedik a legendás Le Mans-i 24 órás verseny, ahol a francia csapat hazai pályán állhat a rajtvonalhoz.
A 36-os rajtszámú autó és pilótái: Mick Schumacher, Jules Gounon és Frédéric Makowiecki
A 35-ös rajtszámú autót Paul-Loup Chatin, Charles Milesi és Ferdinand Habsburg vezeti majd
Az Alpine két tehetséges pilótákból és szakemberekből álló csapatra is számíthat idén. A 35-ös rajtszámú autót Paul-Loup Chatin, Charles Milesi és Ferdinand Habsburg vezeti, ez a trió már tavaly is nagyon ígéretesen teljesített.
A 36-os rajtszámú autón Mick Schumacher – aki korábban a Formula-1-ben is letette névjegyét – Jules Gounon és a tapasztalt Frédéric Makowiecki osztozik majd. Matthieu Vaxiviere – aki 2022 óta a csapat tagja – tartalékversenyzőként segíti 2025-ben az Alpine egységeit.
Bosch-rendszer hajtja a hiperautókat
Az Alpine A424_β változatát két évvel ezelőtt, a Le Mans-i 24 órás verseny centenáriumán mutatták be. A teszteket követően persze az A424_β-ból A424 lett, miközben megőrizte az Alpine jellegzetességeit. A fejlesztések során a tervezőcsapat teljes mértékben kihasználta az LMDh-szabályzat nyújtotta lehetőségeket, miközben a karosszéria tükrözi a márka sorozatgyártású járműveinek stílusjegyeit is.
Sőt, a prototípus versenygép az Alpine jövőbeni jellegzetességeit is előre vetíti. Ilyen például a hátsó traktuson megtalálható két A-nyíl. A karosszéria karcsú és sima a pilótafülke körül, mint egy utcai szuperautó esetében. Az oldalsó burkolatok is az Alpenglow stílusából merítenek ihletet. Az Alpenglow az a koncepcióautó, amely korábban az Alpine ambícióit határozta meg, mind a sorozatgyártású, mind a versenymodellek tekintetében.
Az Oreca mérnökeivel együttműködésben megalkotott váz egy 3,4 literes V6-os motort és egy, a sorozat résztvevői számára kifejlesztett Bosch hibridrendszert rejt.
Mi is az az LMDh?
A Bosch az autókban használt villanymotor (MGU), inverter (MCU), hibrid vezérlőegység (HCU), valamint az elektromos fékrendszer (EBS) hivatalos beszállítója. A cégcsoport által fejlesztett hibrid rendszer szabványos. Nem csak az Alpine autóit hajtja, hiszen rugalmasan használható, különféle belső égésű erőforrásokkal kombinálható.
A kiegészítő rendszer működésének lényege, hogy a hajtásba bekapcsolódva 50 kW teljesítménnyel segít gyorsításkor, rekuperációs üzemmódban pedig 200 kW teljesítményt produkál.
Az LMDh szabályrendszert a költséghatékonyság érdekében alkották meg. A szabványosított alkatrészek lehetővé teszik a járműgyártók és csapatok számára, hogy anyagilag kevésbé megterhelő körülmények között versenyezzenek az olyan hosszútávú klasszikus versenyeken, mint amilyen a Le Mans-i 24 órás futam.
A versenyek által produkált megterhelés pedig rendkívül fontos visszajelzéseket ad a Bosch mérnökei számára is. Ilyen extrém körülmények között rengeteg a későbbi fejlesztésekhez is hasznos tapasztalatot biztosít az LMDh-technológia.
Cél az újra pozicionálás
A fejlesztésekkel az Alpine nem titkolt célja – ahogyan azt a „Renaulution” tervben be is jelentették – hogy a Renault csoport minden márkáját újra pozícionáljak. Az Endurance mellett az Alpine ezért is indul a Formula 1, a rally, a GT, az esport és számos más motorsport-szakág megmérettetésein.

Az Alpine története egészen 1955-ig nyúlik vissza, amikor Jean Rédélé megalapította a márkát. Az eredeti A110-es modellt 1962-ben mutatták be, és az 1970-es évek elejére az Alpine már a raliversenyek elválaszthatatlan márkája volt. 1971-ben a dobogó mindhárom fokára felállhattak a Monte Carlo Rallye célvonalában, majd később, 1973-ban is megismételték ezt a csapat versenyzői. Még abban az évben megnyerték a ralivilágbajnokság gyártói bajnoki címét, 1978-ban pedig a Le Mans-i 24 órás versenyt.
E közben az Alpine autóeladásai növekedtek, ezért 1969-ben új gyárat építettek fel Dieppe mellett. Ezt ma Manufacture Alpine Dieppe Jean Rédélé néven ismerhetjük. 1971-ben megkezdődött az A310-es gyártása, két évvel később a céget felvásárolta a Renault.
Hosszútávon, már 12 éve
Először beolvasztották a márkát a Renault döntéshozói, majd bejelentették az Alpine újraindítását. 2013-ban egy versenyprogram is született az Alpine ismertségének fejlesztésére. Ennek keretében az Alpine még abban az évben visszatért a hosszútávú versenyzéshez, és a Signatech Alpine csapattal az LMP2 kategóriában versenyzett. Az európai bajnoki címet 2013-ban és 2014-ben is elnyerték. Az LMP2-kategóriában 2016-ban, 2018-ban és 2019-ben is győzedelmeskedtek a Le Mans-i 24 órás versenyen. Emellett az FIA Hosszútávú Világbajnokság LMP2 kategóriájában ugyanezen években világbajnoki címet szereztek.
A program azonban tovább bővült. Az új Alpine A110 2017-es bevezetésével párhuzamosan több versenyváltozat is született.
Az A110 Cup az Alpine Elf Európa Kupában indult, az A110 Rally változata pedig megnyerte az FIA R-GT Kupát. 2021 óta a márka az FIA (Nemzetközi Autómobil Szövetség) két legjelentősebb pályabajnokságában, a Forma-1-ben és a World Endurance Championship sorozatban is jelen van.
Nem csak versenypályára készülnek
Az autóversenyzésnek szentelt 70 évnyi tapasztalatával a márka folyamatosan fejleszti kínálatát. Nemrég Dream Garage elnevezéssel három tisztán elektromos koncepciót is bemutattak. Az Alpine A290 városi sportautó az új elektromos generáció első tagja. Hozzá érkezik az A390 2025-ben és az A110 új generációja is. E közben piacra került a limitált szériás A110 R Ultime – amelyből csak 110 darab készült – igazi különlegesség: 345 lóerős teljesítményével és 420 Nm nyomatékával 3,8 másodperc alatt gyorsul 0-ról 100 km/órára.
Az A390 prototípusai már a legkülönfélébb nyúzópróbákon is túlestek