Energiamix a Dakaron – A Dakar hajtásláncai
Két hagyományos, egy szintetikus, egy villany és egy tavalyról már nem ismeretlen hidrogén szereplővel tárgyaljuk a 2025. évi Dakar Rally innovatív hajtásláncait. Év elején sosem maradhat ki a rallyvilág egyik csúcsrendezvénye, amely idén is az Arab-félsziget 7891 kilométerén 12 szakaszon gyilkolta a hajtásláncokat, részegységeket és alkatrészeket – no meg a pilótákat.
A Dakar-rali a világ egyik legkeményebb és legösszetettebb tereprali versenye, amely számos kategóriában biztosít indulási lehetőséget a különböző típusú járművek és versenyzők számára. Az alábbiakban gyorsan átfutva az egyes kategóriákat:
1. Motorkerékpárok (Bikes):
- RallyGP: A legmagasabb szintű, profi versenyzők számára fenntartott kategória.
- Rally2: Félprofi és amatőr versenyzők számára, kevésbé módosított motorkerékpárokkal.
- Original by Motul: Olyan versenyzők számára, akik külső segítség nélkül, saját maguk végzik a karbantartást és javításokat.
2. Quadok (Quads):
- G3.1: 750 cm³-ig terjedő, kétkerék-meghajtású quadok.
- ·G3.2: 900 cm³-ig terjedő, négykerék-meghajtású quadok.
3. Autók (Cars):
- T1 – Prototípus terepjárók:
- T1.1: Benzines, négykerék-meghajtású, módosított járművek.
- T1.2: Dízel, négykerék-meghajtású, módosított járművek.
- T1.3: Benzines, kétkerék-meghajtású, módosított járművek.
- T1.4: Dízel, kétkerék-meghajtású, módosított járművek.
- T2 – Szériagyártású terepjárók:
- T2.1: Benzines, szériagyártású járművek.
- T2.2: Dízel, szériagyártású járművek.
- T3 – Könnyű prototípusok (Light Prototypes): Könnyű, speciálisan épített járművek, amelyek nagyobb rugalmasságot biztosítanak a tervezésben és fejlesztésben.
- T4 – Side-by-Side járművek (SSV): Könnyű, sorozatgyártású vagy enyhén módosított járművek, amelyek két vagy több személy szállítására alkalmasak.
4. Teherautók (Trucks):
- T5 – Versenykamionok:
- T5.1: Szériagyártású teherautók.
- T5.2: Módosított teherautók.
- T5.3: Gyorssegélynyújtó járművek (Rapid Assistance Vehicles).
5. Dakar Classic:
Olyan autók és teherautók számára, amelyeket 2000 előtt gyártottak, vagy amelyek az eredeti, 2000 előtti specifikációk szerint épültek. Ezek a járművek külön útvonalon és szabályrendszerben versenyeznek, amely megfelel a történelmi járművek képességeinek.
6. Alternatív hajtás kategóriák:
- Mission 1000 ACT2: A szén-dioxid-semleges technológiák integrálását célzó kategória, amelyben hidrogén üzemanyagcellás és elektromos meghajtású járművek versenyeznek.
- Future Mission 1000: A jövő technológiáira összpontosító kategória, lehetőséget biztosítva a legújabb fejlesztések tesztelésére és bemutatására, beleértve a teljesen elektromos meghajtású modelleket is.
A hagyományos: Ford Raptor T1+
A Ford Raptor T1+ a 2025-ös Dakar-ralin a M-Sport és a Ford Performance közös fejlesztése, amely a tereprali kihívásaira készült. A járművet egy 5,0 literes, V8-as Coyote motor hajtja, amely több mint 400 lóerőt biztosít. A motor száraz karteres olajozási rendszerrel működik, ami a szélsőséges terepviszonyok közötti kenést is biztosítja. A négykerék-meghajtás középső és hátsó differenciálzárakkal van felszerelve, amelyek maximális tapadást nyújtanak a homokos és sziklás terepen. A hatfokozatú szekvenciális váltó gyors és pontos sebességváltást tesz lehetővé. A Raptor T1+ emellett 400 mm-es rugóúttal rendelkező Fox állítható lengéscsillapítókat használ, amelyek kiváló mozgékonyságot és ütéselnyelést biztosítanak.
A Ford Raptor T1+ első Dakar-rali szereplése során figyelemre méltó teljesítményt nyújtott. Mattias Ekström és Emil Bergkvist a harmadik helyen zártak, 53 óra 12 perc és 36 másodperces összidővel, 20 perc 21 másodperces hátránnyal az első helyezetthez képest. Mitch Guthrie és Kellon Walch szintén Ford Raptorral az ötödik helyet szerezték meg, 53 óra 54 perc és 25 másodperces idővel.
A szintetikus: Dacia Sandrider
A Dacia Sandrider a márka első próbálkozása a Dakar-ralin, amelyhez egy 3,0 literes, V6-os biturbó motort fejlesztettek, 360 lóerős teljesítménnyel és 539 Nm nyomatékkal. A jármű szintetikus tüzelőanyagot használ, amelyet hidrogénből és szén-dioxidból állítanak elő, így jelentősen csökkentve a fosszilis tüzelőanyagokhoz kötődő szén-dioxid-kibocsátást. A hatfokozatú szekvenciális váltó precíz sebességváltást tesz lehetővé, míg a független felfüggesztés 350 mm-es rugóúttal biztosítja a mozgékonyságot és a stabilitást a legnehezebb terepen is. A Dacia Sandrider szénszálas karosszériaelemekkel rendelkezik, amelyek csökkentik a tömegét.
A Dacia Sandrider is sikeresen teljesítette a versenyt. Nasser Al-Attiyah és Edouard Boulanger a negyedik helyen végeztek, 53 óra 16 perc és 13 másodperces összidővel, 23 perc 58 másodperces lemaradással az első helyezetthez képest.
A másik hagyományos: Toyota Hilux T1+
A Toyota Gazoo Racing a Dakar-ralira továbbfejlesztette a Hilux T1+ modelljét, amely egy 3,5 literes ikerturbós V6-os benzinmotorral van felszerelve. Ez a motor a Toyota Land Cruiser 300 modellből származik, és több mint 400 lóerőt biztosít, melyet a Repsol 70%-ban megújuló alapanyagokból készült tüzelőanyag segítségével ad le. A módosított hűtőrendszer és nagyobb intercoolerek biztosítják a motor hatékony működését a szélsőséges körülmények között is. A Hilux állandó négykerék-meghajtással működik, amely mechanikus és elektronikusan vezérelt differenciálműveket kombinál a maximális tapadás érdekében. Az állítható lengéscsillapítók és a megerősített rugók 350 mm-es rugóutat tesznek lehetővé, ami kiváló stabilitást biztosít a durva terepen.
A Toyota Hilux T1+ kiemelkedő eredményeket ért el a versenyen. Yazeed Al-Rajhi és navigátora, Timo Gottschalk a Toyota Hilux Overdrive-val az első helyen végeztek, összidejük 52 óra 52 perc és 15 másodperc volt. Henk Lategan és Brett Cummings a Toyota Hilux IMT Evo-val a második helyet szerezték meg, mindössze 3 perc 57 másodperces lemaradással.
A hidrogén: HySE-X2
A tavaly már megismert összjapán autógyári együttműködésből származó HySE-X2 a Hydrogen Small mobility & Engine technology Association (HySE) legújabb fejlesztése, amely a 2025-ös Dakar-ralin a "Mission 1000 ACT2" kategóriában indult. Ez a hidrogén üzemanyaggal működő terepjáró elődje, a HySE-X1 tapasztalataira épül, amely a 2024-es versenyen a kategóriájában a 4. helyet szerezte meg. Az X2-es modell továbbfejlesztett hajtáslánccal érkezett, aggregátja egy feltöltött négyhengeres motor, amelyet úgy optimalizáltak, hogy nagy teljesítményt nyújtson a hosszú szakaszokon is. A járművet négy nagy nyomású hidrogéntartály látja el tüzelőanyaggal, amely a korábbi háromhoz képest megnövelt hatótávolságot biztosít. Az áttervezett hűtőrendszer és az új motorbeállítások jobb üzemanyag-hatékonyságot és megbízhatóságot kínálnak. A HySE-X2 szénszálas kompozit anyagú vázat kapott, amely könnyű és rendkívül tartós, így segít a stabilitás fenntartásában a nehéz terepen.
A HySE-X2 részvétele és stabil teljesítménye jelentős előrelépés a hidrogénalapú mobilitás fejlesztésében a tereprali versenyeken, mivel a jármű sikeresen teljesítette a versenyt, és versenyképesnek bizonyult a kategóriájában.
És végül: Az elektromos (motorkerékpár): Segway Dakar Race Bike
A Segway Dakar Race Bike a vállalat első teljesen elektromos terepmotorja, amely a 2025-ös Dakar-ralin a "Future Mission 1000" kategóriában versenyez. Ez a kategória az alternatív hajtású járművek tesztelését és népszerűsítését szolgálja. A motor 50 kW teljesítményű elektromotort használ, amely 85 Nm nyomatékot biztosít, lehetővé téve a hirtelen gyorsulásokat és a stabil teljesítményt különböző terepviszonyok között. Az energiaellátást egy 14,5 kWh kapacitású vízhűtéses lítium-ion akkumulátor biztosítja, amely hosszú üzemidőt és megbízhatóságot nyújt a nehéz szakaszokon. A motor három választható üzemmóddal rendelkezik – Eco, Normál és Sport –, amelyek a különböző vezetési stílusokhoz és terepviszonyokhoz igazodnak. A könnyű és erős váz, valamint az állítható lengéscsillapítók biztosítják a motor kiváló stabilitását és manőverezhetőségét. Ez a motor jelentős lépés az elektromos motorkerékpárok fejlesztésében, bemutatva a Segway elkötelezettségét a fenntartható mobilitás iránt.
A Segway Dakar Race Bike, a vállalat első teljesen elektromos terepmotorja, a "Future Mission 1000" kategóriában versenyzett. A motorkerékpár kategória végeredményei alapján a Segway Dakar Race Bike nem szerepelt az első tíz helyezett között. Azonban a részvételük jelentős mérföldkő az elektromos motorkerékpárok fejlesztésében és a fenntartható mobilitás népszerűsítésében a motorsportban.
Összességében a 2025-ös Dakar-rali számos izgalmas eredményt hozott, különösen a Toyota és a Ford csapatainak kiemelkedő teljesítményével. A verseny továbbra is a világ egyik legkeményebb tereprali eseménye, ahol a technológiai innovációk és a versenyzők kitartása egyaránt meghatározó szerepet játszanak.
https://www.facebook.com/dakar/videos/2733337437055144/
Forrás: media.ford.com, motorsport-total.com, caradisiac.com, highmotor.com, redbull.com, ndp-publicity.com, rallyraidnetwork.com, hibridosyelectricos.com, myve.bg, nitrosimracing.com