Mclaren Artura BEV nyomatékvektorálással
Mivel két hetente vesszük hírét patinás márkák hibrid, illetve teljesen elektromos vonalra lépésének, manapság már inkább az bír hírértékkel, hogy ki, milyen csak rá jellemző egyedi hajtásláncot hozott ki az új technológiák felhasználásával. Így vagyunk most a Mclaren esetében is, aki bemutatja hibrid BEV sportkocsija az Artura új továbbfejlesztett hátsókerék meghajtású változatát, amihez kapcsolódóan a nyomatékvektorálás szakkifejezést is boncolgatjuk.
Az Artura három motoros konstrukció, egy elsődleges (belső égésű) motorból, illetve további kettő – kihajtásonként egy-egy – elektromotorból áll. Hengerűrtartalom és teljesítmény tekintetében csak az előd adataira támaszkodhatunk, amiben egy 3,0 literes V6 577 lóerős belső égésű motor, illetve egy 94 lóerős elektromotor van, összesen 671 lóerőt biztosítva. A különbség most annyi, hogy elektromotorból kettő is van, mindezek együtt egy alumíniumból, illetve magnéziumból készült testben kerültek elhelyezésre, így tulajdonképpen hajtóegységnek, vagy e-tengelynek is nevezhetnénk. A hibrid hajtásláncoknál ez nem tipikus, mivel a hibrid autóknál az egyes motorokat nem egy egységben, hanem a teljes hajtáslánc különböző pontjain szokás elhelyezni. A három motor párhuzamosan működik, hogy ne csak a jármű hajtását végezze, hanem nyomatékvektorálást (amikor az autó elektromos motorjai külön-külön szabályozzák a nyomatékot a kerekekben, hogy javítsák az autó menettulajdonságait, biztosítsák a jobb tapadást és csökkentsék a kanyarodási szög alatti elvesztett erőt. Azaz a nyomatékot átirányítják a kerekek között.) és regeneráló fékezést is biztosítson. A két külső motor egyikének fékezésével vagy táplálásával a jármű mindenféle eddig nehezen megvalósítható dinamikai mozzanatok végzésére képes, melyeket egyelőre a leírtak alapján csak vízionálni tudunk, mint pl. a driftelés, extrém gyorsulás, frenetikus fékezés, rally stílusú drift, a driftből kanyarodás, fék nélküli drift, fékezés közbeni oldal irányú mozgás, éles kanyarodás lehetnek a palettán.
Három motor használata együttesen egy differenciálművel érdekes választás. Egy differenciálmű esetében, ha az egyik kimeneti tengelyt hajtják, akkor a másik ellentétes irányban forog, hacsak nincs valamilyen zár vagy korlátozó mechanizmus. Az egyik külső motor, amely az egyik tengelyt hajtja, nyomatékot fejt ki az ellentétes irányú másik tengelyre is. A Mclaren szabadalma nem részletezi a két tengely szinkronizálásának módját, de arra utal, hogy a középső differenciálmű zárása lehetővé teszi, hogy az külső motorok kizárólag az autó hajtására használt nyomatékot alkalmazzanak. A zár működésének köszönhetően a két külső motor által generált nyomatékok nem befolyásolják egymást és így a motorok könnyen szinkronizálhatók a jármű egyenletes mozgatása érdekében.
A rendszer összetett, de nyomatékvektorálás szempontjából példátlan szintű lehetőségeket biztosít.
A szabadalom januárban került nyilvánosságra, de csak 2022 júniusában nyújtották be. Ez azt sugallja, hogy a McLaren jelenleg is dolgozik a rendszer finomításán és fejlesztésén. Az új rendszer jelentősen elősegítheti a McLaren szuperautóinak versenyképességét az elektromos autók piacán.
A nyomatékvektorálás témakörében készült videót a következő linken tekintheti meg a BorgWarner tálalásában:
Forrás:
https://www.thedrive.com/
https://cars.mclaren.com/en/artura