Az Opel pályaautói

Az Opel 150 éves évfordulója alkalmából írt motorsport cikksorozatunk 3. része egy-két nevezetesebb Opel pályaautót mutat be a teljesség igénye nélkül. Sajnos itt is az a helyzet, hogy a versenyképes Opel pályaautók főleg az „idősebb korosztályból” származnak. Az Opelek hálás „racing-youngtimer” projektek, ha valaki viszonylag olcsón egy gyors és konkurenciaképes pályaautót kíván felépíteni. Mindenesetre pl. egy BMW 3,0 CSL/CSI az Opelhez képest egyenesen megfizethetetlen: a vételárat, a felépítést (restaurálást) és az alkatrészárakat illetően – ez persze nem véletlen és teljesen „korrekt” is, mivel a beépített technika/technológia sokkal modernebb.

Steinmetz Opel Commodore

Tehát akkor lássuk az 1970-ben, pályán nagyon konkurenciaképes Steinmetz Opel Commodore „A” GS 3000-et (Gruppe B). A Commodore A eredeti gyártási időszaka: 1967–1971. Az autó a „ Nürburgring Revival 2011”-en rögtön nagy feltűnést okozott – még az ilyenkor elmaradhatatlan dekoratív motorsport hölgyek nélkül is.

A fontosabb technikai adatok:
Hengerűrtartalom: 2990 cm3, soros hat henger, vízhűtés, vezérlés OHC-CIH (Camshaft in head), elöl hosszirányban beépítve
Henger: öntöttvas, száraz hüvely
Hengerfej: öntöttvas, hidraulikusan feszített duplex-görgőslánc.
Furatxlöket: 95,4x69,8 mm
Szívószelep-átmérő: 44 mm
Kipufogószelep-átmérő: 40 mm
Kompresszióviszony: 11,2 : 1
Teljesítmény: 300 LE / 305 Nm (a fordulatszámokat nem adták meg)
Keverékképzés: 3 x Weber Dupla (torokátmérő nincs megadva), van szívócső-befecskendezéses variáció is
Vezérműtengely: 324° (főtengelyszögön mérve)
Tengelykapcsoló: egytárcsás, száraz
Váltó: 5 fokozatú
Differenciál: hátsókerékhajtás, kardántengely, hypoidfogazású haránt hajtás, mechanikus differenciálzár
Fék: 4 x tárcsafék, kétkörös, vákuumos rásegítővel
Kormánymű: csigás-golyós

Futómű:
elöl: dupla trapéz, tekercsrugó, teleszkópos lengéscsillapító, stabilizátor
hátul: merev tengely, 4 x hosszirányú vezetőkarok, 1 x keresztirányú (Panhard), tekercsrugó, teleszkópos lengéscsillapító, stabilizátor
Az eredeti felfüggesztés gumielemei keményebbekre vannak kicserélve.

Karosszéria: acél önhordó, de a sárvédőkiszélesítések, a motorháztető és a csomagtartótető üvegszál-erősítésű műanyagból (GFK) (Az eredeti karosszéria méretei: hossz: 4574 mm, szélesség: 1754 mm, magasság: 1435 mm)
Összsúly: 1070 kg; 3,5 LE/kg (természetesen – egyéb könnyítések mellett - pl. a fűtés is komplett kiépítve)
Tank: 120 literes
Menettulajdonságok: gyorsulás és végsebesség a főáttétel függvényében: 0-100: 5,3 s, 260 km/h

Opel Kadett Risse C Coupé

A következő autó amit bemutatunk egy Kadett „C”. Ez a projekt is egy tanulságos példa arra, hogy hogyan lehet egy gyors Opelt viszonylag szerény pénzből felépíteni – vagyis: itt is a „kreativitás” részben helyettesíti a pénzt! Először nézzük az eredményeket, aztán a technikai adatokat – ezek ebben az esetben elég érdekesek, mivel a beépített négyhengerű, 16 szelepes motor egy hathengerű 24 szelepes motorból lett „levágva”.

Tehát a blokk a CIH-motorból lett kialakítva, a hengerfej viszont, mint említettük a 6 henger, 3,0 L , 24 V-ből lett levágva.

Az operációt a RISSE-Motorsport (Dipl.-Ing. Dietrich Risse,59494 Soest,Deutschland) csinálta.

Habár az „eredeti” autó nem új, de a tuningnál modern motorméretezési programokkal először szimulálták, majd megtervezték a töltetcsere, a gázáramlás és a motor munkafolyamat egészének termodinamikáját. Mit jelent egy ilyen tuning „számokban”.

Anélkül, hogy egy motort gépműhelybe küldenénk, a következő értékek érhetőek el 2 liter hengerűrtartalomnál:

szívócső: +17 LE,
speciális kipufogórendszer: +21 LE,
vezérműtengely: +10 LE (a vezérműtengelynél nemcsak a teljesítménynövekedés a lényeg, hanem a megfelelő nyomatéki görbe kialakítása és a maximum „helye”). Ez nem egy ún. „radikál-tuning”, egy „hegyi” autónál („pár-munkaórás motorok”), biztosan több is lehetséges.

Tehát akkor lássuk a versenyeredményeket:

A pilóta, Holger Hovemann, 2000 óta 7-szer sorozatban győztes a KW Berg(hegyi)-Cupában, továbbá a MSB Berg(hegyi) Túraautó-versenyeken.

A német (Deutschen Meisterschaft für Tourenwagen) bajnokságban az összesítésben 4. hely. Ez egy ilyen egyszerű és olcsó autóval nagyon komoly eredmény, mivel a mezőny nagyon erős. Persze ez az eredmény elsősorban a tunner (RISSE-Motorsport) és a vezető (Holger Hovemann) jó munkájának köszönhető.

Opel a DTM bajnokságban

A '80-as és '90-es években a rüsselsheimiek a pályakörversenyekre koncentráltak. A DTM-ben 1994-ben egy győzelmet szereztek (Opel Team Jost, Calibra V6 4x4), és az 5. és 6. hellyel zárták az évet.

A DTM-et az ITC (International Touring Car Championship) követte. Ebben a versenysorozatban, 1996-ban Manuel Reuter nyerte a bajnokságot Opel Calibrával és az Opel nyerte a gyártói bajnoki címet.

Az STW, a Super Tourenwagen Cup követte az ITC versenysorozatot. 1998-ban Uwe Alzen 3. lett egy Opel Vectrával.

Az Opel-sikerek egyik csúcsa a 2003-as 24 órás verseny a Nürburgringen, ahol Opel Astra V8 Coupé kocsival abszolút győzelmet szereztek (Manuel Reuter, Timo Scheider, Marcel Tiemann).

A 2005 év végével az Opel kiszállt a DTM-ből és a motorsport aktivitását, némi utánpótláscélú OPC-támogatástól eltekintve, gyakorlatilag teljesen megszüntette.

Ha már eddig a „tunnerekről” beszélünk – akkor nézzünk meg befejezésül egy ide tartozó üzleti gondolatot is. Tudom, hogy a jelenlegi gazdasági helyzet nem sok embernek ad okot a jókedvre, mivel mi nem vagyunk bankárok vagy „Hedge Fund”-managerek, nekünk a mindennapi kemény munkából – már akinek van – kell megélnünk. Ma különösen érdemes egy nemcsak szakmailag, hanem gazdaságilag is sikeres tunnert: Günther Irmschert idézni. (Talán még emlékszünk a Walter Röhrl vezette Irmscher Ascona A-ra, Európa-bajnok volt 1974-ben.) Tehát az ő saját „receptje” szerint (tartalmilag idézve) egy nehéz gazdasági helyzetben.

„A pesszimistáknak lehet, hogy majd valamikor igazuk lehet – de addig is nekünk optimistáknak meg kell látnunk a lehetőséget, és jó üzletet kell csinálnunk.” Vagyis a lényeg ebben: lehetséges, hogy a cégvezető – mint ember – pesszimista, de ettől függetlenül az üzletben változatlanul és keményen „nyomni” kell a dolgokat – mert ez neki mint cégvezetőnek a feladata. Sőt egy rossz gazdasági helyzetben, dekonjunktúrában ez még inkább fontos. Tisztelt Olvasó: így is meg lehet fogalmazni egy cég feladatát. Lehet, hogy a tuningcég túlélését teszi lehetővé a legfrissebb, novemberi lapértesülés. Günther Irmscher egy német lapnak nyilatkozta, hogy Németországból 2013 május végével kivonul. Az Irmscher tuning kb. 150 alkalmazottja ma a cég több európai telephelyén dolgozik. Az új cégközpont helyét még nem jelölték ki, de a döntésnek a jövő év elején meg kell születnie.


Források:

Lengert at all: Opel Motorsport mit Tradition, HEEl verlag Gmbh, 2002.
http://www.opelz-blog.de/steinmetz-opel-commodore-gs-3000-bj-1970-beim-nuerburgring-revival-2011/
http://www.heise.de/autos/artikel/Heinz-Harald-Frentzen-faehrt-2004-fuer-Opel-in-der-DTM-407037.html
http://www.motorsport-magazin.com/dtm/news-22710-heinz-harald-frentzen-bester-opel-fahrer-am-eurospeedway.html
http://www.google.com/imgres?imgurl=http://www.motorsport-magazin.com/images/581/336/q_80/0007528.jpg&imgrefurl=http://www.motorsport-magazin.com/dtm/news-21244-mugello-tests-tag-2-frentzen-verteidigt-die-spitze.html&usg=__EtMr5KWz4hf-JF5Xioyq0oL0Wgo=&h=336&w=581&sz=55&hl=de&start=9&zoom=1&tbnid=-YKVSDimnH7JEM:&tbnh=77&tbnw=134&ei=W8K0T_LAJ8rItAaiu5CACQ&prev=/images%3Fq%3Dheinz-harald%2Bfrentzen%2Bund%2Bopel%26hl%3Dde%26client%3Dfirefox-a%26sa%3DX%26rls%3Dorg.mozilla:de:officiAl%26gbv%3D1%26tbm%3Disch&itbs=1
http://www.mantzel.de/man-classic/
http://www.risse-motorsport.de/
http://www.steinmetz.de/
http://autopixx.de/autobilder/bilder-EWjYgnde-opel-commodore-gs-steinmetz.html
http://www.steinmetz-racing.de/wb/pages/steinmetz-fahrzeuge/steinmetz-commodore-von-juerg-baechi.php?pic144=0
http://www.irmscher.de/?ibox=unternehmen
http://de.wikipedia.org/wiki/Opel_Commodore
http://www.autobild.de/klassik/artikel/opel-commodore-a-gs-e-1216470.html
http://www.opelfreunde-obertuerken.com/commodore-a-technische-daten.html
http://www.mainfranken.de/bjv/index.php/franz/detail/dieter_knuettel_haengt_overall_und_helm_an_den_nagel/
http://motorsport.hovemann-car-design.de