Rövidre szabva
Légzsákgondokkal küszködő 1.6 literes, 2004-es, BGU motorkódú Volkswagen Golf 5. autót vettünk vizsgálat alá. A hibatárolóban a légzsákra vonatkozóan a következő hiba volt eltárolva: „Ütközésérzékelő, oldallégzsák, Zárt áramkör a pozitívhoz, nyitott áramkör”.
1. ábra
2. ábra
Az érzékelőt már kicserélték, de a helyzet nem változott, sőt állítások szerint még rosszabb lett. Meg kéne nézni ezt a bizonyos oldalsó ütésszenzort, hogy kikérdezzük a hogyléte felől. Az érdekesség itt jött: ennél a típusnál nem az ajtókárpitnál kell a bontást elkezdeni, hanem kívülről magát az ajtóborítást kell levenni (1. kép). És rögtön itt van a kérdéses ütésszenzor (2. kép). Ránézésre semmi gond nincsen vele, vezetékei jók, nem sérültek. De cserélték, és nem lett jó, tehát a hiba csak itt lehet. Nagyon sokszor szokott lenni, hogy a vezeték szakad el az ajtózsanérnál, mivel ott van átvezetve a vezetékköteg. A karosszériából egy csatlakozó van beépítve. Ezt kiszabadítottam, átdugtam az ajtón kívülre, hogy remekül hozzá lehessen férni. Már csak a gumiborítást kellett visszafejteni, és nocsak! Máris itt a bűnös!
3. ábra
4. ábra
A jeladó egyik kábele elszakadt az ajtócsatiban (3. kép). Plusz mellette, egy vastagabb tápkábel szigetelése egy helyen eltűnt (4. kép). Miután az elszakadt vezetéket és a sérült társát megjavítottuk, és kitöröltem a hibatárolót, elgondolkodtunk azon, hogy minden ajtónyitásnál a kábelek törnek, mert túl rövidre van hagyva a hossza. Rossz a kialakítása az egésznek! Ez a helyzet még egy nem várt balesetnél is azt okozhatta, hogy nem nyílik esetleg az oldalsó függönylégzsák. Pont azért, mert ki van spórolva az, amitől jó lenne. És a másik az, hogy az autók és az elektronika olyan gyorsan fejlődik, hogy alig lehet követni, de a vezeték szigetelésének anyaga, az nem! Az csak úgy egyszerűen eltűnik(het), nem várt zárlatot okozva. Az autók vételára az egekben, viszont a minőségük ezt nem követi (pénzből él a gyártó is…). Ezt többedmagammal is így gondoljuk! E kis elméleti kitérő után összepakoltuk az ajtót és még egy gyors ellenőrzés a légzsák-ECU-ba, és készen is lettünk.
A végszó az legyen, mint már azt oly sokszor írtam, hogy ez nem a kapkodás helye, csak logikusan, mert csak alkatrész-cserélgetés lesz a vége horror pénzekért! Kell ez? Szerintem nem!