A BERU izzógyertya-szerelési tanácsai
Mit tegyünk akkor, hogy az izzógyertya-kicsavarásnál, melyet mindig nyomatékkulccsal végezzünk, elérjük a törési határnyomaték (1. táblázat) értékét?
1. táblázat
Izzógyertya-menet Törési határnyomaték
M 8 20 Nm
M 9 22 Nm
M 10 35 Nm
M 12 45 Nm
Semmi esetre se húzzuk tovább! A gyertya nyakban eltörhet. Kövessük az alábbi, három műveletből álló „lazító” programot.
1. A motort járassuk üzemmelegre, vagy csak a gyertyákat egyenként izzítsuk külön kábeles csatlakozáson keresztül, akkumulátorról, 4–5 percig.
2. Rozsdaoldóval vagy olajjal az 1. ábrának megfelelően öntsük „nyakon” az izzógyertyát és legalább 5 percet várjunk.
3. Nyomatékkulccsal igyekezzünk meglazítani a gyertyát, de ne lépjük túl a törési nyomatékhatárt. Ha nem lazulna meg, akkor az izzítást ismételjük meg. (Ha ekkor sem, vagy a Vibropack segít vagy a töréses „kirablás” – Szerk.)
Kihajtás után feltétlenül meg kell tisztítanunk a hengerfejben a gyertyamenetet, az üléket és a csatornát (2. ábra). A BERU dörzsárat (3. ábra) az éleknél az erre a célra forgalmazott zsírral (4. ábra) kenjük be, majd hajtsuk be. A leváló égési lerakódásokat a zsír megfogja, így azok a szerszámra tapadva kiemelhetőek. Az új gyertyát, a menetet és a szárat a BERU kenőzsírral kenjük be (4. ábra).
1. ábra
2. ábra
3. ábra
4. ábra
A meghúzási nyomaték értékére (2. táblázat) nagyon ügyelve hajtsuk be. Ha a motorgyártó saját maga is megad meghúzási nyomatékot, akkor elsősorban az az irányadó érték. A villamos csatlakozó anyát is nyomatékkal kell meghúzni (3. táblázat).
2. táblázat
Izzógyertya-menet Meghúzási nyomaték
M 8 10 Nm
M 9 12 Nm
M 10 12–18 Nm
M 12 22–25 Nm
3. táblázat
Izzógyertya csatlakozómenet Meghúzási nyomaték
M 4 2 Nm
M 5 3 Nm