A BMW Valvetronic szerelése 1. rész

Az első generációs VALVETRONIC motorok megjelenése óta elég hosszú idő eltelt ahhoz, hogy az ilyen motorral szerelt autók ma már a független javítókhoz is elkerüljenek. Cikkünkben az ő munkájuk szakszerségét segítve mutatjuk be a vezérlésszerelés műveleteit. Mielőtt azonban elmerülnénk a részletkérdésekben, frissítsük fel képek segítségével a korábbi VALVETRONIC-ismereteinket.

A BMW VALVETRONIC szelepvezérlés 2001. júniusában - a 316i Compact piaci bevezetésével - jelent meg az akkori új négyhengerű Otto-motor generációnál. A VALVETRONIC szívószelep-vezérlési rendszer a szívószelep emelés fokozatmentes és szükség szerinti folyamatos, mondhatjuk analóg mechanizmusa. Megnevezése az angol VALVE – szelep és az elektronika TRONIC töredékéből áll össze (ejtsd vélvtronik). Otto-motornál ez a rendszer teszi lehetővé, hogy az a teljesítményszabályozáshoz ne kelljen fojtószelepet használni. A BMW az első, mely - a VALVETRONIC okán - nagy sorozatban gyártott négyhengerű Otto-motornál, annak üzemszerű működéséhez nem alkalmaz fojtószelep. A BMW-nél a VALVETRONIC fejlesztés 1993-ban kezdődött, majd a gyár a rendszert találmányként is levédette.
A VALVETRONIC rendszert „ifjú” korában, lapunkban részletesen bemutattuk (Mayer Tamás: BMW Valvetronic - A gázra lépünk és a szívószelepet vezéreljük, Autószaki, 2001/3. szám, p. 152-154, Lendvai Attila: Valvetronic II. generáció, Autótechnika 2005/12. szám, p. 20-22.)

Az 1. ábrán a „VALVETRONIC”-os motor építőelemeit a működési helyükön figyelhetjük meg. A kipufogóoldal normál rendszerű, az eltérés a szívóoldalon szembetűnő (jobb oldal).

 BMW, BMW motor, Valvetronic, motorfelújítás, javítás
1. ábra: 1 - állítómotor, 2 - feszítőrugó, 3 – csigatengely, 4 - állító fogaskerék, 5 - excenter tengely, 6 - felső támasztógörgő, 7 - szívó vezérműtengely, 8 - köztesemelőkar, 9 - szívószelep himba, 10 - hidraulikus szelephézag kiegyenlítő, 11 - szívószelep rugó, 12 – szívószelep, 13 – kipufogószelep, 14 - kipufogószelep rugó, 15 - hidraulikus szelephézag kiegyenlítő, 16 - kipufogószelep himba, 17 kipufogó vezérműtengely

 

A BMW VALVETRONIC rendszernél ugyan megtaláljuk a hagyományos szelepvezérlés szerkezeti elemeit, de ezek egy új emelésállító mechanizmussal egészülnek ki. A legfőbb különbséget a villanymotorral működtetett excentertengely, egyforma pozíciójú, excenter kialakítású bütykökkel, és az ún. köztesemelőkar jelenti. A vezérműtengely már nem közvetlenül, hanem egy közbenső emelőkaron keresztül csatlakozik a szelepemelő himbához. Az emelőkart és elemeit a 2. ábra mutatja be.

BMW, BMW motor, Valvetronic, motorfelújítás, javítás
2. ábra: 1 – állítómotor, 2 - forgó csigatengely, 3 - visszaállító feszítőrugó, 4 – kulissza, 5 - szívó vezérműtengely, 6 – vezérlő talp, 7 - hidraulikus szelephézag kiegyenlítő, 8 – szívószelep, 9 – kipufogószelep, 10 - kipufogószelep görgős szelephimba, 11 - hidraulikus szelephézag kiegyenlítő, 12 - szívószelep görgős szelephimba, 13 – köztesemelőkar, 14 – excentertengely, 15 - állító fogaskerék (csigakerék), 16 – kipufogó vezérműtengely

Az emelőkar (3. ábra) a vezérműtengely alatt, függőlegesen helyezkedik el. A közbenső emelőkar közepén egy görgő található, mely a vezérműtengely bütykén gördül le. Alsó vége a himbagörgőre fekszik fel, fent, pedig egy másik görgőn keresztül egy excentertengelyhez kapcsolódik. Ahogy megmozdul a vezérműtengely, mozog a közbenső emelőkar is. Ahhoz, hogy a közbenső emelőkar ingamozgása a szelephimba lengőmozgását váltsa ki, az emelőkar talp-profil kialakítása szükséges. A talpprofil kontúrvonala első szakaszán gyakorlatilag párhuzamos a himba kontúrjával, a második szakasz enyhe szögben követi azt. Csak amikor a szögben letört felületre kezd felfutni a himbagörgő, indul lefelé a szelep, és nyitni kezd.

BMW, BMW motor, Valvetronic, motorfelújítás, javítás
3. ábra

Az emelőkar áttételi viszonyát úgy határozták meg, hogy a teljes talp-profil hossz kb. fele működtesse a himbát. Az emelés kezdetét és végét a köztes emelőkar felső pontjának helyzete határozza meg. Ezt a pontot az excentertengely elfordításával változtatják. Az excentertengelyt a vezérműtengelyek fölé helyezett állítómotor csigahajtáson keresztül fordítja el, mintegy 170 °-os elfordulást téve lehetővé. Az excentertengelyt az állítás után nem kell külön rögzíteni, mivel elegendő a csigahajtás önzárása. A VALVETRONIC elemeinek gyártási tűrése rendkívül kicsi, például a talp-profil 8 ezred pontossággal készül. Az excentertengely bütykök készítése is csak néhány százados pontosságú tűréssel készülhet. A görgős szelepemelőhimba és a köztes emelőkar 4 méretcsoportba sorolt. Az azonosító szám az alkatrészekbe be van sajtolva. Páronként azonos osztályba tartoznak.

A görgős szelepemelőhimba és a köztes emelőkar összepárosítása eredményezi, hogy a hengerek töltése a minimális löket mellett is egyforma legyen. A VALVETRONIC motor szelepvezérlő rendszere (lásd a 4. ábrát) alapjában véve két részből áll: az úgynevezett camcarrier-re (tartókeret vagy csapágyház) szerelt vezérlőelemekből, mely tartalmazza a szívó vezérműtengelyt, a hengerenként két, összesen nyolc közbenső emelőkart a feszítőrugókkal, négyhengerű motor esetében az excentertengelyt és az állítómotort. Ezt az előszerelt modult teszik fel a hengerfejre. A többi szelepvezérlő elem a hengerfejben található, mint egy normál motoron. Javítás esetén ezt a modul könnyen leszerelhető a hengerfejről és külön vizsgálható.

BMW, BMW motor, Valvetronic, motorfelújítás, javítás
4. ábra: 1 – tartókeret (cam-carrier), 2 - állító motor, 3 - excentertengely, 4. szívó vezérműtengely, 5. közbenső emelőkar, 6 – feszítőrugó, 7 – szelephimba, 8 - hidraulikus szelephézag kiegyenlítő, 9 - szívószelep

A VALVETRONIC szerelési, beállítási technológiája

A szerelési és javítási technológiát megbontott motor (szelepfedél nélkül) és megbontott vezérléstől tárgyalom. A technológia bemutatására szolgáló motor egy N46 B20BA típusú, soros négyhengerű 1995 cm3-es, első generációs VALVETRONIC szelepvezérlő rendszerrel ellátott változat. A szerelési munkát a szerző végezte, az illusztrációs fényképek is saját készítésűek.

Célszerszámok
 

BMW, BMW motor, Valvetronic, motorfelújítás, javítás

1. Vezérműtengely rögzítők
2. Vezérműtengely pozícionálók
3. Köztesemelőkar rögzítők
4. Szívó vezérműtengely és excentertengely rögzítő
5. Szerelési egység tartókeret
6. Köztesemelőkar feszítőrugó szerelőfogó.

 

1. A köztes emelőkar ki- és visszaszerelése, cseréje

BMW, BMW motor, Valvetronic, motorfelújítás, javítás
Csavarja ki a nyíllal jelzett csavart és húzza hátra az 1-es olajcsövet kb. 20 mm-rel

 

BMW, BMW motor, Valvetronic, motorfelújítás, javítás
Lazítsa meg az 1-es csavart, majd szerelje le a 2-es vezérműtengely pozícionálókat.

 

BMW, BMW motor, Valvetronic, motorfelújítás, javítás
Az 1-es feszítőrugót akassza ki a 2-es excentertengelyről, majd állítsa az excentertengelyt minimumtöltésre a jelzett pozícióba.

 

BMW, BMW motor, Valvetronic, motorfelújítás, javítás
Rögzítse a szívó vezérműtengelyt az 1-es csavarral és a 2-es célszerszámmal a csapágyházhoz (3)

 

BMW, BMW motor, Valvetronic, motorfelújítás, javítás
Csavarja be az 1-es csavart az excentertengely menetes furatába, majd a 3-as csavarral rögzítse a 2-es szerszámot a szívó vezérműtengelyre a gumikúpon keresztül.

 

BMW, BMW motor, Valvetronic, motorfelújítás, javítás
Helyezze fel az ábrán látható módon a köztesemelőkar rögzítő célszerszámokat.

 

BMW, BMW motor, Valvetronic, motorfelújítás, javítás
Az összes köztesemelőkart biztosítsa az 1-es speciális célszerszámokkal.

 

BMW, BMW motor, Valvetronic, motorfelújítás, javítás
Csavarja le a csapágyház elején lévő 4 darab, nyíllal jelzett anyát.

 

BMW, BMW motor, Valvetronic, motorfelújítás, javítás
Csavarja le a csapágyház kipufogó vezérműtengely oldalán lévő anyát.

 

BMW, BMW motor, Valvetronic, motorfelújítás, javítás
Csak az ábrán nyilakkal jelölt 8 darab anyát szerelje le.

 

BMW, BMW motor, Valvetronic, motorfelújítás, javítás
Az 5-ös jelölésű célszerszámot rögzítse egy szorítópofába, majd helyezze rá a hengerfejről felfelé lehúzott csapágyház egységet a jelzett pontokon úgy, hogy a vezérműtengely felfelé álljon.

 

BMW, BMW motor, Valvetronic, motorfelújítás, javítás
Szerelje fel a 6-os számú célszerszámot az ábrán látható módon. A nyíllal jelzett helyen húzza meg a célszerszám anyáját.

 

BMW, BMW motor, Valvetronic, motorfelújítás, javítás
A fogó pofáján lévő fület akassza be a rugórögzítő kiképzett részébe, majd szorítsa rá és rögzítse a fogót. Ezután csavarja ki a jelzett csavart.

 

BMW, BMW motor, Valvetronic, motorfelújítás, javítás
A csavar kicsavarása után óvatosan lazítsa meg a fogót, finoman felengedve a rugó rögzítőjét. Ezután vegye le a rugót és rögzítőjét.

 

BMW, BMW motor, Valvetronic, motorfelújítás, javítás
Vegye le a köztesemelőkart rögzítő 3-assal jelölt célszerszámot és emelje le a köztesemelőkart.

 

BMW, BMW motor, Valvetronic, motorfelújítás, javítás
A köztesemelőkaron a tűrésosztály jelölve van. Csere esetén csak azonos tűrésosztályba tartozó alkatrészre cserélhető. Az alkatrészek 1-4-ig vannak osztályozva.

 

BMW, BMW motor, Valvetronic, motorfelújítás, javítás
Tisztítsa meg a köztesemelőkart, és motorolajjal kenje be a csúszó, forgó részeket.
FIGYELEM! Ha csere nem szükséges, minden köztesemelőkart csak a saját helyére lehet és kell visszatenni.

 

BMW, BMW motor, Valvetronic, motorfelújítás, javítás
A köztesemelőkarokat visszahelyezés után rögzítse a 1-es célszerszámokkal.

 

BMW, BMW motor, Valvetronic, motorfelújítás, javítás
Szereljük vissza a 6-os célszerszámot a csapágyházra, és a rugót helyezzük a köztesemelőkar megfelelően kiképzett részébe az ábra szerint.

 

BMW, BMW motor, Valvetronic, motorfelújítás, javítás
Az ábrán látható módon akasszuk be a fogót a rugófeszítőbe és szorítsuk össze a szerszámot.

 

BMW, BMW motor, Valvetronic, motorfelújítás, javítás
Csavarja be az 1-es csavart a rugófeszítőbe. Az összes rugót szerelje vissza az előbbiek szerint.

 

BMW, BMW motor, Valvetronic, motorfelújítás, javítás
A gyújtógyertya műanyag házán az „O” gyűrűket cserélje újra.

 

BMW, BMW motor, Valvetronic, motorfelújítás, javítás
Szerelje vissza a 2. és 3. henger műanyag gyújtógyertya házát a csapágyházra.

 

BMW, BMW motor, Valvetronic, motorfelújítás, javítás
Ellenőrizze, hogy a hengerfejen az 1-es himba rögzítve legyen a hidraulikus szelephézag kiegyenlítőn, és felfeküdjön a szívószelep felső felületére. Ellenőrizze az összes himbát.

 

BMW, BMW motor, Valvetronic, motorfelújítás, javítás
Helyezze vissza óvatosan a csapágyház egységet a hengerfejre.

 

BMW, BMW motor, Valvetronic, motorfelújítás, javítás
Játékmentesen csavarja fel a 8 db. anyát.

 

BMW, BMW motor, Valvetronic, motorfelújítás, javítás
A csapágyház elején lévő 4 db. anyát húzza meg játékmentesen.

 

BMW, BMW motor, Valvetronic, motorfelújítás, javítás
Húzza meg játékmentesen a csapágyház kipufogó oldali anyát is. Ezután az összes anyát húzza le belülről kifelé haladva, először 5 Nm-es nyomatékkal, majd ugyanígy 10 Nm-es nyomatékkal.

 

BMW, BMW motor, Valvetronic, motorfelújítás, javítás
Vegye le a köztesemelőkarok rögzítésére szolgáló célszerszámokat.

 

BMW, BMW motor, Valvetronic, motorfelújítás, javítás
Lazítsa ki a 2-as csavart, majd vegye ki az 1-es csavart és távolítsa el a célszerszámot.

 

BMW, BMW motor, Valvetronic, motorfelújítás, javítás
Vegye le az 1-es 2-es és célszerszámot a csapágyházról (3).

 

BMW, BMW motor, Valvetronic, motorfelújítás, javítás
Helyezze a szívó vezérműtengelyre a célszerszámot.

 

BMW, BMW motor, Valvetronic, motorfelújítás, javítás
Helyezze a kipufogó vezérműtengelyre a célszerszámot.

 

BMW, BMW motor, Valvetronic, motorfelújítás, javítás
Húzza vissza az 1-es olajcsövet, és a nyíllal jelzett csavarral rögzítse.

Fontos tudnivalók!

A VALVETRONIC rendszer meghibásodás esetén a vezérlőrendszer maximumtöltésre állítja az excentertengelyt ha lehetséges, ott rögzíti és aktiválja a fojtószelep elektromos működtetését, ami átveszi a terhelésszabályzást. Innentől normál szelepvezérlésű motorként funkcionál tovább, az autó járóképes marad, mellyel fel kell keresni az első szakszervizt. A fojtószelepre a tankszellőztetéshez és a forgattyúház szellőztetéshez és a katalizátor melegítéséhez van szükség. A minimális szívócsőnyomásérték érték 50 mbar, melyet a szívócsonkban nyomásjeladó felügyel.

Hidegindításnál teljesen nyitott fojtószeleppel indul a motor, majd átáll fojtószelepes üzemre. Ha a motor elérte az üzemi hőmérsékletét, a rendszer kb. 60 s múlva átáll a fojtószelep nélküli üzemmódra (teljesen nyitott fojtószelepállás).