Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2020. december | Olvasson bele!

A BMW Valvetronic szerelése 2. rész

Az első generációs VALVETRONIC-motorok megjelenése óta elég hosszú idő eltelt ahhoz, hogy az ilyen motorral szerelt autók a független javítókhoz is elkerüljenek. Az ő munkájuk szakszerűségét segítendő, cikksorozatunk második, befejező részében az excentertengely, valamint állítómotorjának ki- és beszerelését mutatjuk be.

A VALVETRONIC szelepvezérlő-rendszerrel ellátott BMW-k javítása gyári diagnosztikai berendezés és célszerszámok nélkül nem javasolt, a technológia ismerete nélkül nem is lehetséges. A különböző nem gyári diagnosztikai berendezések tapasztalatom szerint a BMW gépkocsik javításánál nem mindig képesek maradéktalanul feltárni a hibákat.
Megvizsgálva a szervizekben szerzett tapasztalatokat, nagyfokú üzembiztonság jellemző erre az újfajta szelepvezérlő rendszerre. Karbantartásmentes kialakítása a biztosíték a hosszú élettartamra. Kenése nem igényel különleges motorolaj használatát. Bár rendszerbe állítása már hat évre tekint vissza ennek ellenére, Magyarországon regisztrált, VALVETRONIC rendszerrel összefüggő meghibásodás egy esetben fordult elő. A motor egy M52-es soros hathengerű, 2500cm3-es, 2005-ös évjáratú, VALVETRONIC II. generációs volt.

Az ügyfél szórványosan rendellenes motorjárásra panaszkodott. Az első műszeres vizsgálatok nem jeleztek hibát és nem állt fenn működésbeli eltérés. A veszteségmérés eredménye is negatív volt. Többszöri ellenőrzéskor, hideg állapotban az 5. henger gyengébb működését regisztrálták. Ezt egyébként jelezné a diagnosztikai berendezés, de a járásegyenlőtlenség funkció csak üzem meleg motornál érhető el. Üzem meleg állapotban nem volt tapasztalható hiba, így a motorvezérlő hibatárolójába sem került bele a rendellenesség. Sikerült hamar kizárni a tüzelőanyagellátó, befecskendező rendszer és vezérlő hibáját. Ismételt veszteségmérés hideg állapotban tűréshatáron kívüli értéket mutatott. Fonendoszkópos vizsgálattal sikerült feltárni, hogy a veszteség szívóoldali. Ilyen meghibásodás akkor fordulhat elő, ha a szívószelep nem zár be. Kipufogóoldalon mondhatnánk, hogy „beégett”, de ez a szívóoldalra nem áll fenn a szelepek jóval kisebb hőterhelése miatt. Az 5. henger gyertya furatán bevezetett minikamera képei alapján megállapítható volt, hogy a szívószelepeknek látható sérülése nincs. Ez megkönnyebbülés volt mindenki számára, elkerülendő a hengerfej más esetben szükséges leszerelését. A következő lehetséges meghibásodási ok, hogy a szívószelep, ha minimálisan mértékben is, de nyitva van.

A figyelem a szelepvezérlő rendszer részelemeire terelődött. Mivel nem volt ilyen jellegű tapasztalata a magyar szakembereknek és garanciális problémáról volt szó segítséget kértek a német partnertől. Az anyavállalattól kapott instrukciók alapján az excentertengely és az összes közteshimba és a vele párosított szelepemelő himbák cseréje volt szükséges. A technológiai utasítás szerinti javítás elvégzése után a motor működése helyreállt.

 BMW, BMW motor, Valvetronic, motorfelújítás, javítás
Előretekintő: a II. generációs Valvetronic

 

Balesetvédelmi figyelmeztetők

A VALVETRONIC rendszer javítása során betartva a szerelési utasítást nem érheti baleset a szerelőt. A szerelési folyamatnak két kritikus pontja van:
- az excentertengely hátsó részén lévő feszítőrugó ki- és visszaakasztása és
- a köztesemelőkar feszítőrugóinak ki- és visszaszerelése.

Ezen elemek szerelésénél fokozott figyelemmel kell eljárni a balesetek elkerülése, az ujj becsípődések és megütések megakadályozása végett.

Egyéb meghibásodás és működési sajátosságok

A VALVETRONIC rendszer meghibásodás esetén a vezérlőrendszer maximumtöltésre állítja az excentertengelyt ha lehetséges, rögzítve ott, és aktiválja a fojtószelep elektromos működtetését, ami átveszi a terhelésszabályzást. Innentől normál szelepvezérlésű motorként funkcionál tovább, az autó járóképes marad, mellyel fel kell keresni az első szakszervizt. A fojtószelepre szükség van a tankszellőztetéshez és a forgattyúház szellőztetéshez és katalizátor fűtéséhez. A minimális érték 50 mbar, melyet a szívócsonkban egy szenzor felügyel. Ha a motor elérte az üzemi hőmérsékletét a rendszer kb. 60 s múlva, átáll a fojtószelep nélküli üzemmódra (teljesen nyitott fojtószelepállás). A motor hidegindításnál teljesen nyitott fojtószeleppel indul a pozitív indítási karakterisztika miatt.

Az excentertengely állítómotorjának ki- és visszaszerelése, cseréje

 

BMW, BMW motor, Valvetronic, motorfelújítás, javítás
Szerelje le a két anyát. Az 1-es tengelyt az óramutató járásával megegyező irányban forgatva húzza hátra az állítómotort.

BMW, BMW motor, Valvetronic, motorfelújítás, javítás
Ha az állítómotor rossz (szorul), egy fogóval forgassa a tengelyt, de ügyeljen rá, hogy ne sérüljön az excentertengelyen lévő fogazás.

BMW, BMW motor, Valvetronic, motorfelújítás, javítás
Cserélje ki a 1-es tömítőgyűrűt. Az állítómotor visszaszerelésénél az elektromos csatlakozónak (2) felfelé kell állnia.

BMW, BMW motor, Valvetronic, motorfelújítás, javítás
Az állítómotor tengelyét (1) forgassa az óramutató járásával ellentétes irányban, míg fel nem fekszik a csapágyházra (cam-carrier).

BMW, BMW motor, Valvetronic, motorfelújítás, javítás
Tegye vissza az anyákat és húzza meg először 5 Nm, majd 10 Nm-esnyomatékkal.

Az excentertengely helyzetérzékelő szenzor és mágneskerék ki- és visszaszerelése.

BMW, BMW motor, Valvetronic, motorfelújítás, javítás
Csavarja ki a szenzor 3 db csavarját, majd húzza le tengelyirányba az excentertengely jeladójáról. Figyelmesen kell szerelni, mert kevés a hely és szorosan van illesztve a szenzor.

hirdetés

BMW, BMW motor, Valvetronic, motorfelújítás, javítás
Ellenőrizze a szenzor állapotát és tisztítsa meg.

BMW, BMW motor, Valvetronic, motorfelújítás, javítás
FIGYELEM! A 1-es jeladó mágneskerék erősen mágneses és egy nem mágnesezhető csavarral van rögzítve az excentertengelyre. Csere esetén csak eredeti antimágneses csavart lehet beépíteni.

BMW, BMW motor, Valvetronic, motorfelújítás, javítás
Visszaszerelésnél figyeljen az ékelésre az 1-es excentertengely és a 2-es mágneskerék között, majd rögzítse a 3-as nem mágnesezhető csavarral.

BMW, BMW motor, Valvetronic, motorfelújítás, javítás
Helyezze a szenzort a helyére és rögzítse a három csavarját.

Az excentertengely ki-, és visszaszerelése.

BMW, BMW motor, Valvetronic, motorfelújítás, javítás
A csapágyházról csavarozza le a jelzett anyákat.

BMW, BMW motor, Valvetronic, motorfelújítás, javítás
Emelje le a tengelyrögzítő 4 db fedelet, vigyázva a sorrendre. Ezután emelje ki az excentertengelyt.

BMW, BMW motor, Valvetronic, motorfelújítás, javítás
A tűgörgős csapágyat könnyen széthúzva tudjuk cserélni a tengelyen.

BMW, BMW motor, Valvetronic, motorfelújítás, javítás
A csapágy (1) az olajfuratba kis stifttel van rögzítve. Felfelé húzza ki a házból.

BMW, BMW motor, Valvetronic, motorfelújítás, javítás
A csapágyfedélbe szintén rögzítve van az 1-es csapágy, húzza ki.

BMW, BMW motor, Valvetronic, motorfelújítás, javítás
Cserélje újra a csapágyakat (1), de ügyeljen a megfelelő beépítési pozíciókra.

BMW, BMW motor, Valvetronic, motorfelújítás, javítás
Helyezze az 1-es csapágyat a helyére, figyeljen az olajfuraton keresztüli rögzítésre és olajozza be motorolajjal a futófelületet.

BMW, BMW motor, Valvetronic, motorfelújítás, javítás
Helyezze az 1-es csapágyat a helyére, figyeljen az olajfuraton (2) keresztüli rögzítésre és olajozza be motorolajjal a futófelületet.

BMW, BMW motor, Valvetronic, motorfelújítás, javítás
Miután beolajozta az excentertengely tűgörgős csapágyait, helyezze be a csapágyházba.

BMW, BMW motor, Valvetronic, motorfelújítás, javítás
A csapágyfedeleket beolajozás után helyezze vissza figyelve a helyes sorrendet.

BMW, BMW motor, Valvetronic, motorfelújítás, javítás
Rögzítse a csapágyfedeleket az anyákkal.

BMW, BMW motor, Valvetronic, motorfelújítás, javítás
Helyezze vissza a mágneskereket az excentertengelyre, figyelve a pozícionálására, és rögzítse a nem mágnesezhető csavarral. Ellenőrizze és szerelje össze a motor többi részét is.
 

Értékelés

A töltetcsere veszteségek csökkentésének fontosságát már minden autógyár felismerte. A változó szelepvezérléseket több mint 1000 (!) szabadalom védi. A konstrukciós paletta széles, de az alapkoncepció, a szívási veszteségek minimalizálása, minden szerkezetben felismerhető. A szelepek löketének a mindenkori üzemállapothoz történő megfelelően pontos szabályzása fontos feladat a cél elérésében.
A BMW a jövőt VALVETRONIC-kal képzeli el, mi sem bizonyítja ezt jobban, mint hogy a hidrogén-benzin hajtóanyagú, új fejlesztésű motorja is ezzel a technikával fut (BMW 760h). Nem csak a BMW csoport számára mérföldkő a fosszilis energiahordozóktól független kor felé vezető úton, hanem egy jelzés is az egész autó- és energiaipar számára.
Véleményem szerint a BMW autógyár által képviselt fejlesztési irány jó, figyelembe véve az aktuális technikai fejlettségi szintet. A következő jelentősebb vezérlési módosítás, ami szériában is alkalmazható lesz várhatóan a vezérműtengely nélküli rendszer - lehetővé téve a még pontosabb töltetcsere szabályzást - szintén a BMW nevéhez fűződik, ezzel alacsonyabb szinten tartva a károsanyag-kibocsátást, mint a fejlesztések egyik fő mozgatórugóját.

A BMW gyár tehát továbbra is - filozófiájának megfelelően – nem csak egyes piacokon és egyes modelljeinél alkalmazza homeopátiás dobozokból adagolva a legkiválóbban használható technikát, hanem lehetőleg azonnal, minden modellnél és mindegyik piacon igyekszik szélesíteni azt. Fejlesztéseik sikerét a 2007 év motorja választáson elért eredményei is igazolják, ahol 12 kategóriából 7-et megnyert.
Alternatív hajtásrendszerek területén szintén nagy a verseny. Konkurens autómárkák is kénytelenek bizonyos együttműködésre. A BMW és a Mercedes jelenleg egyetlen területen működik együtt. Egy hibrid hajtásláncot fejlesztő projektben vesznek részt, a Volkswagennel és a General Motorsszal együtt. Korábban a két gyártó kapcsolatára a rivalizálás volt a jellemző, de nem elképzelhetetlen, hogy összefogjanak olyan tervek megvalósításában, amelyeket önállóan túl költséges volna megvalósítani.

Környezetünk jövője „autós” szemszögből nézve a fejlesztőmérnökök kezében van. A környezetvédelmi jogalkotók rajtuk keresztül hatnak a jövő motorjaira. Fáradozásaiknak hála a következő évek motorjaira talán már feltétel nélkül mondhatjuk, hogy környezetbarát. A szükséges szemléletváltás a felhasználói oldalon is fontos, az pedig nem kérdés, hanem korparancs.


Kapcsolódó dokumentum:


36-39


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés