Műszerfalak piktogramjai – 1. rész
A műszerfalak információözönében, az állapot- és hibaüzenetek világító, villogó piktogramjaiban – melyek egyszer piros, máskor sárga, de lehet fekete-fehér, zöld vagy kék színűek – eligazodni nem egyszerű, átlag autósnak szinte lehetetlen; valóban elgondolkoztató, mit is jelenthet a „könnyező benzinkút” vagy a „háromgombócos fagyi”. Az autószerelők körében is sokan vannak, akiknek az egyre szaporodó jelzések, piktogramok műszaki tartalmának azonosítása fejtörést okoz.
Gondoljunk bele abba az esetbe, mikor messze távol külföldön kedves ügyfelünk autójának műszerfala üzenetet jelentet meg, és persze az autósnak ez túl sokat nem mond, ha van szöveges „háttértámogatás”, sajnos néha az sem segít. Felhívja a hazai autószerelőjét, és próbálja elmagyarázni, milyen is a megjelent ábra. Talán lefényképezi és el is küldi. Lehet, hogy mindketten tanácstalanok. A mester ígéri, utánanéz. A kezelési könyvben talán benne van a magyarázat, de a könyv nincs az autóban.
Ezért is kezdünk bele mi is a műszerfali piktogramok bemutatásának sorozatába, felsorolásába, magyarázatába, hogy a szakembereknek tálcán kínáljunk teljesebb összképet, a típusspecifikus jelölésekre felhívjuk a figyelmet, és a villanyautók műszerfali piktogramjaiban is jártasok legyenek.
Azért sem egyszerű, mert a gyárak ennek egységességében nem egyeztek meg, az új szerkezetek, kiemelten a hibridek és a villanyautók technikai rendszerei megkívánják a maguk új üzeneteit, de az új asszisztenseknek is megvan a maguk szimbolikája. Van ugyan a szimbólumoknak ISO szabványa (ISO 7000 Graphical symbols for use on equipment), az ipari piktogramok tengerében találjuk a műszerfali jelzéseket is. Az autógyártóknak ez messze nem teljes.