Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2022. november | Olvasson bele!

Sputter siklócsapágy behelyezése



A nagy terhelésű motorok siklócsapágy-garnitúrái gyakran két különböző csapágyfélből állnak. A csapágyfelek szerkezetükben (acélháton trimetál és kétrétegű) és a rétegek anyagaiban különböznek egymástól.

Az úgynevezett „sputter” (vagy sputteres) csapágyakat már évtizedek óta használják személy- és haszongépjárművekben egyaránt.

A katódatomizálás vagy más néven katódporlasztás („sputter”) a fémszórással rokon eljárás, mellyel nagy igénybevételnek kitett siklócsapágy-futófelületet lehet létrehozni. Ezzel a Federal-Mogul/GLYCO által kifejlesztett gyártási eljárással lehetett a legellenállóbb csapágyanyagot létrehozni, amely megfelel a dízel- és benzinmotorok nagy terhelési igényeinek. Az eljárás továbbfejlesztésével készítik a mai CERROX csapágyakat. A katódporlasztott csapágybélés helyes beszerelési pozíciója alapvetően fontos, nem tévesztendő el. Ellenkező esetben a kevésbé terheléstűrő csapágyfél károsodik a nagy terhelés hatására. Ez tehát akkor jelent problémát, ha egy csapra hagyományos trimetál és katódporlasztásos, azaz sputter csapágyat is be kell építeni, és a behelyezési pozíciót eltévesztik.



A teljes cikk az előfizetőinknek érhető el.
Ha Ön már rendelkezik előfizetéssel a megtekintéshez kérjük, jelentkezzen be.
Szeretne előfizetni? Itt megteheti.
hirdetés

hirdetés