Híres balosok

Ha egy csavarkötés nehezen akar meglazulni, ilyen lehet például a kerékcsavar, akkor egy fiatal autószerelő ezt kihívásnak tekinti: a kerékkulcsra még hosszabb csőtoldalékot helyez. Miután az erő vele van, előbb-utóbb győzni fog: a csavart megszakítja. Nem is történhetett ez másként, mert a lazítandó csavarkötés balmenetes volt. Egy életre megtanulta, hogy ez balos…

A balmenetű csavarkötések autóipari alkalmazásának indoka, mint sok más helyen is, lehet:

• a kötés lazulásának megakadályozása, mert forgó rendszerekben a kötés terhelése a kötőelemre oldó irányú forgatónyomatékot fejthet ki,
• figyelmeztetés, figyelemfelhívás, hogy itt valami nem a szokásos,
• biztonság, a kötés oldása
• figyelmetlenségből – például veszélyes anyag szivárgását okozza; az avatatlanok így ne okozzanak bajt.

Gázpalackoknál általános szabály, hogy a menetes csatlakozások a semleges és oxidáló gázok esetén jobbmenetűek, az éghető gázok esetén balmenetűek, pl.: W 21,8 x 1/14” LH (balmenet).

TÉRJÜNK RÁ AZ AUTÓTECHNIKAI ALKALMAZÁSOKRA

Első helyre tesszük (ha van, akinek ez egyáltalán meglepetés) a kerékcsavarokat, kerékanyákat. Az autótörténelem kezdetétől a bal oldali kerekeket a kerékagyhoz, hajtótengelyhez balmenetű csavarkötéssel rögzítették. Legyen az központi anya, illetve balmenetű kerékcsavarok vagy kerékanyák. Ha a küllős kerék vagy tárcsa (felni) rögzítése központi anyával történik a sportkocsiknál, ennek indoka könnyen belátható. Ha azonban, mint általában, osztókörön lévő csavarok vagy anyák vannak, már nem olyan biztos a magyarázatunk, miszerint a balosság itt is fellazulásgátló hatású lenne.

A teljes cikk előfizetőknek érhető el.