Korszerű fagyálló hűtőközegek

A belső égésű motorok több mint 100 éves múltjuk ellenére, távolról sem tökéletes szerkezetek: nem elég, hogy üzemanyag nélkül nem működnek és szennyezik a környezetet, a működés során keletkezett hőenergia jelentős része kárba is vész. Ha nem gondoskodunk a veszteséghő elvezetéséről, a megfelelő hűtésről, akkor a motor túlmelegszik, képes tönkretenni saját magát.

A hűtőfolyadékoknak a motorfejlesztéseket követniük kellett, egyre több, szerteágazó feladat hárult rájuk. A víz jelenléte miatt gondoskodni kellett a korrózióval szembeni védelemről, amit az IAT (inorganic additive technology: szervetlen adalék technológia) hűtőfolyadékokban kezdetben szilikáttartalmú adalékkal oldottak meg. A szilikát bevonatot képez a hűtőkör elemeinek falán, így védelmet nyújt a korrózióval szemben, viszont rontja a hőleadást, és a lerakódások lecsökkenthetik a vízszivattyú élettartamát. Elsősorban a nedves perselyű haszonjármű- (és hajó) motorokban okozhat gondot a hűtési oldalon fellépő kavitáció, amelyet további adalékok hozzáadásával lehet mérsékelni, ezzel viszont megnő a vízszivattyú és a tömítések élettartamát csökkentő lerakódások mértéke. Az IAT hűtőfolyadékok szervetlen adalékai reakcióba léphetnek a vízben lévő ásványokkal, a reakciótermékek pedig további lerakódásokat idéznek elő. A szervetlen adalékok viszonylag gyorsan kimerülnek, így az IAT hűtőfolyadékokat rendszeresen cserélni kell.

A teljes cikk előfizetőknek érhető el.