A kontaktorív kioltása
Az autók elektromos hajtásával az autóvillamosság belépett az erősáram világába. Pontosan nem definiált, mi is az „erősáram” határértéke, de szokásosan erősáramú az a villamos berendezés, mely 50 V-nál nagyobb feszültségű, a villamos áram munkavégző képességének felhasználására szolgál, a villamos energiát e berendezések céljára más energiafajtából előállítja, tárolja, átalakítja, szállítja, illetve kapcsolja. A mai hibridek és akkumulátoros villanyautók erősáramúak a javából, feszültség- és áramértékük százas nagyságrendű. Már nem csak az emelőről leeső autó ütheti agyon a dolgozót. Más nagyságrendűek a szigetelések is, vizsgálatuk az egyik alapvető szerviz és műszaki vizsga feladat. Ne feledjük: az áram alatt lévő alkatrész ugyanúgy néz ki, mint amelyik nincs áram alatt. Csak más a fogása...
Valamennyi elektromos főegység, alkatrész, köztük a vezetékek a csatlakozókon át a kapcsolókig, eddig a mi szakmánkban – a távolabbi rokon trolibusz kivételével – ismeretlen volt. Ami az erősáramú szektorban hétköznapos, azzal mi csak mostanában ismerkedünk, műszaki megoldásaira rácsodálkozunk.
Ismerkedjünk meg egy, a szemünk elől elrejtett műszaki megoldással. Fontos „apróság”, mellyel ugyan dolgunk nincs, csak a kíváncsiak kíváncsiságát akarjuk kielégíteni. A villanyautók akkumulátorai szolgáltatta nagy áram megszakítójáról, kapcsolójáról van szó.