Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2018. november | Olvasson bele!

„Kócos” tekercs

Egy Suzuki Swift nem indulási panasszal állt kint a műhely mellett, és várt engem, hogy megérkezzem egy már hűvös, napsütötte délelőttön. A rövid kortörténet: megpróbálták indítani, de pár pillanat múlva le is állt. Ez nem sok. Azt gondolták, hogy a vezérlése ugrott át, ezért nem is próbálkoztak többet indítgatással. Először is ezt kell leellenőriznem.

hirdetés

Ennél a típusnál ez gyerekjáték: a forgattyús tengelyt a jelre tekertem és megbontottam kicsit a vezérműszíj burkolatát, csak annyira, hogy belássak a vezérműtengely szíjkerekéhez, és megnézzem a jelölést ott is. Ez rendben volt, nem ez a gond. A légszűrőház fedelét levettem, a trafókábelt testközelbe tettem, és indítási próba. Se befecskendezés, se szikra nem volt! Központi befecskendezős, így könnyű dolgom volt. Ez azt jelenti, hogy valószínűleg a motorvezérlő nem kap fordulatjelet, és ezért kivezérlés sincsen. Ennél itt nincsen főtengely-érzékelő, csak a gyújtáselosztóban van egy indukciós érzékelő.

Szétszedtem a csatit és bekötöttem egy sima biciklidinamót, a már jól megszokott „szinusz jelgenerátorom” megpörgettem, és már szikra is volt és befecskendezés is. Levettem az elosztófedelet és nem is kellett már más mérést elvégezni itt. Ilyet még nem láttam! A jeladó réztekercselése az elosztótengelyre volt rátekeredve (1. kép). A jeladónak van van egy kis kerete (2. kép), ami körbefogja a jeladómágnest, de ez eltűnt, és a rézvezeték szépen kimászott az elosztóba. Innentől már nem volt ECU-nak küldendő fordulatjel. Szerencsére volt egy bontott alkatrész, ezt építettük be. Az elosztótengely-csapágy erősen rágódva forgott már, ezért ezt meg kellett csapágyazni. Az összerakás után pöccintésre beindult a kocsi.


Kapcsolódó dokumentum:


52-53


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés