Az erő velünk van!

A kerékagymotor mintegy „nyomatékgenerátor” használata, integrálása immár elengedhetetlen ahhoz, hogy a túlméretes nehézgépszállító trailerek („Baggerbett”), Mega és Jumbo félpótkocsik, mélybölcsős („Tiefbett”) félpótkocsik futóművei a velük szemben támasztott elvárásoknak eleget tudjanak tenni az akár szélsőséges útviszonyok között is. Mind a tervezők, mind az üzembentartók, sofőrök immár tudják, hogy az adaptáció során a geometriai méretek jelentős szerepet játszanak, ezért fontos a kiválasztott motor technológiai paramétereinek pontos ismerete. Sokszor bizony az „OFF-ROAD” mögötti tartalom akkor kerül a helyére, ha több száz tonnát kell mozgatni alacsony hasmagassággal különböző terepviszonyok között, amit „tetőzni tud” az utak fizikai állaga: sár, laza homok, sziklák, jég stb.

A téma aktualitását mutatja, hogy immár lassan egy cikksorozat kerekedik ki ezen innovatív járműtechnikai területből, hisz előzménypublikációkat olvashattunk az Autótechnika 2021/5. számában „Szimbiózisban a »közút góliátjai« és a kerékagymotorok” címmel, míg a 2023/9-ben „Kerékagymotorok az elektromobilitás szolgálatában” volt a téma.

Ne felejtsük el, hogy a „Tiefbett” félpótkocsi egy széthúzható, mélybölcsős kivitel, amely süllyesztett rakfelületének köszönhetően az úttesttől mindössze 35 cm-es magasságban képes árut továbbítani, szállítani. Ezáltal viszont a súlypont az úttesthez közelebb van, mint a „hagyományos kiviteleknél”. Nagy méretű munkagépek szállítására használatos az úgynevezett nehézgépszállító trailer („Baggerbett”). Ez a speciális, áruk szállítására alkalmas félpótkocsi úgy van kialakítva, hogy a nyerges vontató mögött a hidraulikus egység és a rakfelület szétkapcsolható, amely lehetővé teszi önjáró munkagépek számára a lábon történő felállást.

 

A teljes cikk előfizetőknek érhető el.