Motorkerékpár kontra mezőgazdasági vontató

Több mint 40 éve, azaz 1982-ben mutatták be az első ATV-t, vagyis quadot, ami minden terepre alkalmas (All Terrain Vehicle) járműként vonult be a köztudatba. Ezen járműkör piaca évről évre növekszik, egyre komolyabb ágazattá válik, és egyre több gyártó jelenik meg. A kezdeti évek óta már hazai útjainkon is futnak teherszállításra is alkalmas változatok, sőt a hat-, illetve nyolckerekű, valamint a kétéltű konstrukciók is megtalálhatók a piacon, ezenkívül vannak, amelyeket erdészeti feladatokra használnak. Ezenfelül a mezőgazdasági alkalmazásuk széles spektrumáról se feledkezzünk el a vontatási képességük kifejlesztése mellett! Az elektromos hajtás az utóbbi években kezdett elterjedni, és az egyre előremutatóbb fejlesztésekkel a quadok jövője biztosítottnak látszik. Viszont vizsgabiztos legyen a talpán, aki ránézésre el tudja dönteni a konstrukciós jegyek alapján, hogy motorkerékpár vagy mezőgazdasági vontató járműkategóriát lát.

A történeti hűség miatt itt az elején „utazzunk vissza az időben” egészen 1967-ig, mely dátum egyes kutatások szerint alappillére az ATV-k kifejlesztésének. A „hősünk” John Plessinger, aki beiratkozott a Cranbrooki Művészeti és Tudományos Akadémiára azzal a feladattal, hogy készítsen egy motoros triciklit, amely nehéz terepen is tud közlekedni. Ő tervezte a világ első háromkerekű ATVjét, a TriCartot – írta a www.muddox.net.

A diploma megszerzése után Plessinger megkereste a különböző mezőgazdasági gépeket gyártókat, a Harley–Davidsont, az AMF-et és más cégeket azzal az elképzeléssel, hogy eladja a szabadalmakat és a formatervezési jogokat. A Sperry Rand nevű cég (ma Unisys néven) – amely a New Holland speciális termékek részlege ekkor – volt a leginkább érdeklődő és a legjobban illett a termékportfóliójukba.

A teljes cikk előfizetőknek érhető el.